Den stiplede ting gennem næsten hele midten på længden er en metalbjælke.
 
Mikael_L
Jeg tror konstruktøren har tænkt, at fordoblingen af reglerne erstatter den svækkelse, som udfræsningen medfører.
Og ja, det kan fungere.
Så burde man kunne skrueslime gulvspån i det udfræsede område og være hjemme holdbarhedsmæssigt.
Vigtigt at udfræsningen er fint udført, så limningen af pladerne bliver stærk og god.
 
Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg tror konstruktøren har tænkt, at fordoblingen af reglerne erstatter den svækkelse, som udsparingen medfører. Og ja, det kan fungere. Så burde man kunne skrue og lime gulvspån i det udsparrede område og være hjemme holdbarhedsmæssigt. Vigtigt at udsparingen er fint udført, så limningen af pladerne bliver stærk og god.
Najs, tak!
 
Mikael_L
Tegningerne ligger vel i samme retning ...
Då synes spændvidden blot at være 2680, hvilket ikke giver nogen problemer i sammenhængen.

Då blir spændvidden i den anden retning muligvis et større problem, men så er der fordoblede bjælker hele vejen, som giver yderligere nogle dm til i mulig spændvidde.
 
catherineb kan være taknemmelig over at have to så dygtige og engagerede lærere som Bernieberg og Mikael_L. Mikaels indlæg #65 kunne være en del af et kompendium. Med de nye oplysninger både om spændvidde og dublering af visse bjælker er der naturligvis ingen problemer med hverken nedbøjning eller svaj. Bjælkelagsplanen i #73 forklarer meget. Jeg tror, at dubleringen primært er for at klare svajkravene i næste fag. Svajegenskaberne bliver bedre, hvis man skrueklistrer to reglar på c/c 600 end hvis man placerer dem separat på c/c 300, eftersom svajen måles uafhængigt af spændvidden.
 
  • Synes
Bernieberg og 1 anden
  • Laddar…
Tak for al engagement. Jeg har fået godkendelse fra husleverandøren til at fræse ned spånplade i bjælkerne på det aktuelle område.

Det var præcis som nogen ovenfor skrev, at de havde forestillet sig en niveauforskel i forbindelse med plantegningens udførelse. Vi vil alligevel fræse ned, så vi får alt i jævn niveau.

Nu til mit værktøjsspørgsmål: jeg fik her et tip om, at man kan bruge en håndoverfræser, men jeg finder ingen fræsejern, der er brede nok til, at det går glat, det største jeg fandt er F=25, og det tager kun halvdelen af bjælkens tykkelse.

Er der en mere praktisk måde end at fræse?
 
Du kan arbejde med fræseren lidt sidelæns, i bredden på reglen.
 
  • Synes
catherineb
  • Laddar…
Fræs er ikke det rette værktøj til dette. Brug en håndrundsav (dyksav med parallelanslag er bedre) og en multimaskine (fx Fein Multimaster) til at save ud i starten og slutningen. Multimaskinen kan erstattes med et snit med håndklingen og et skarpt stemmejern. Sørg for ikke at save for meget ved start og stop, så du risikerer svækkelse.
 
  • Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
mattiasp mattiasp sagde:
Fræser er ikke det rette værktøj til dette. Brug en håndrundsav (dyksav med parallelanslag er bedre) og en multimaskine (fx Fein Multimaster) til at save ud i starten og slutningen. Multimaskinen kan erstattes med et snit med håndklingen og et skarpt stemmejern. Sørg for ikke at save for meget ved start og stop, så du risikerer svækkelse.
Tak!!!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.