Jeg må bare tilføje, at vi har vandbåren gulvvarme som opvarmning i huset, så de slanger kommer vi ikke udenom.

Tak Mikael, jeg skal gøre det.
 
Det går aldeles udmærket at bygge vådrum ovenpå glespanel. Min indvending mod glespanelen i jeres tilfælde har udelukkende at gøre med, at den ikke bidrager til at styrke bjælkelaget. Havde det været tilstrækkeligt stærkt fra begyndelsen, havde glespanelen fungeret fint.

Det går fint at sætte en radiator ind i badeværelset, selv om resten af huset har gulvvarme.
 
Gulvvarmen kan lægges i sporet gulvspånplade og bygger da ikke ekstra (muligvis et par tiendedele på grund af fordelingsplader). Dette kan du flydespartle direkte på. Typisk min. 15 mm spartel ved gulvafløbet, hvis du har elvarme, og derefter er det faldet, der afgør, hvad det bliver på det tykkeste sted. Og så cirka 10 mm til for fliseklæb og klinker. Tykkelse på tæthedslag af folietype forsømmer jeg. Så overfladelaget bliver ca. 22+15+10=47 mm over bjælkelag ved afløbet. Et rimeligt gæt er, at faldet giver 20 mm til ved tærsklen, altså 67 mm over bjælkelag. I det tilstødende rum har du 28 mm (?) spredt panel og måske 14 mm parket, altså 28+14=42 mm over bjælkelag. Så er der 25 mm højdeforskel, som man må løse med tærsklen.

Faldet kan du beregne mere præcist selv, hvis du tjekker BKR:s branchesregler.

Dette er en af mange løsninger for at give et regneeksempel. Måske skal du have 25 mm massivt gulv udenfor badeværelset, så begynder forskellen at blive beskeden.
 
J justusandersson sagde:
Det går aldeles udmærket at bygge vådrum ovenpå glespanel. Min indvending mod glespanelen i jeres tilfælde har udelukkende at gøre med, at den ikke bidrager til at styrke bjælkelaget. Havde det været tilstrækkeligt stærkt fra begyndelsen, havde glespanelen fungeret godt.

Det går fint at sætte en radiator ind i badeværelset, selvom resten af huset har gulvvarme.
Hvor flot.
 
....
 
  • Diagram over mellemstrøk med dimensioner og information om bjælkekonstruktion i vådrum, inklusive bjælkestørrelser og maksimale spændvidder.
Bernieberg Bernieberg sagde:
Gulvvarmen kan lægges i sporadiske gulvspånplader og bygger da intet ekstra (muligvis et par tiendedele på grund af fordelingsplader). Dette kan du flydespartle direkte på. Typisk min. 15 mm spartelmasse ved gulvafløbet hvis du har elvarme, og så er det faldet der afgør, hvad det bliver på det tykkeste sted. Og så omtrent 10 mm til for fix og klinker. Tykkelse på tætningslag af folietype forsømmer jeg. Så overfladelag ca. 22+15+10=47mm over bjælkelag ved afløbet. Et rimeligt gæt er, at faldet giver 20 mm til ved dørtærsklen, altså 67 mm over bjælkelag. I tilstødende rum har du 28 mm (?) glest panel og måske 14 mm parket, altså 28+14=42 mm over bjælkelag. Så er der 25 mm højdeforskel som man løser med dørtærsklen.

Faldet kan du beregne mere præcist på selv, hvis du kigger BKR:s brancheregler.

Dette var en af mange løsninger for at give et beregningseksempel. Måske skal du have 25 mm massiv gulv udenfor badeværelset, så begynder forskellen at blive beskeden.
Tak, godt beregningseksempel! Tror gulvet som skal lægges er 10 mm, så det bliver jo perfekt!
 
J justusandersson sagde:
Det går helt fint at bygge vådrum ovenpå spredt panel. Min indvending mod spredt panel i jeres tilfælde har udelukkende at gøre med, at den ikke bidrager til at styrke bjælkelaget. Havde det været tilstrækkeligt stærkt fra starten, havde spredt panelet fungeret godt.

Det går fint at sætte en radiator ind i badeværelset, selvom resten af huset har gulvvarme.
Hvordan skulle de spredte reglar have kunnet styrke bjælkelaget? Hvad er galt?
 
catherineb catherineb sagde:
....
Men 45x195 duger ikke med din spænvidde, så det går ikke at bruge den løsning i dit tilfælde.
 
Glespanel kan aldrig forstærke et bjælkelag. Den har forkert retning. Bjælkelaget skal være tilstrækkeligt stift i sig selv. Dette opnås ved, at gulvbjælkerne har tilstrækkelige dimensioner, ligger tilstrækkeligt tæt og ikke har for stor spændvidde.
 
catherineb catherineb sagde:
Hvordan skulle glesreglarna have kunnet styrke op bjælkelaget? Hvad er galt?
Det er ikke noget galt i hvordan glesen ligger men i den konstruktion hjælper de ikke med at stive op bjælkelaget.
 
Bernieberg Bernieberg sagde:
Men 45x195 duger ikke med din spændvidde, så det går ikke at bruge den løsning i dit tilfælde.
Hvordan beregner man det så?
 
Mikael_L
catherineb catherineb sagde:
....
Mmm, her findes lidt tal på max spændvidde på bjælkelaget, som belyser dit problem.

Her er link til byggkeramikhandboken
https://www.bkr.se/fakta/byggkeramikhandboken/
Og BBV https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
Men lidt dårligt med, hvilke krav der stilles til bjælkelaget i bjælkelagets længderetning, hvad jeg kunne se ved en hurtig gennemgang. Jeg måske missede det ...
Men ellers går de nok ud fra, at det skal være bygget ifølge Boverkets byggregler eller sådan noget, tror jeg.

Men i denne skrift fandt jeg nogle regler også, på side 7 i PDF'en (2 af 4 i rapporten i PDF).
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf
 
catherineb catherineb sagde:
Hvordan beregner man så det?
Det står jo i tabellen du vedhæftede, at max spændvidde med 45x195 C24 er 3,0 m, og du har 3,9 m. 45x220 C24 tillader max 3,4 m spændvidde. Og med en udstrakt last øger nedbøjningen ophøjet til 4 med længden, så det er ikke "næsten ok".
 
  • Synes
catherineb
  • Laddar…
Har kigget på tegningen nu, og spændvidden er 2.9 meter, og der sidder dobbelte bjælker 45x220 under den større del af badeværelsesområdet.
 
Jeg tænker måske mærkeligt, men hvad sker der med bjælkerne ved en trappeopgang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.