Nu er vi i fuld gang med at få overetagen færdig og er kommet til badeværelset... Vi hyrede en entreprenør, der lavede underetagen og forberedte overetagen.
Nu til problemet: en del af badeværelsesgulvet har spånplade og resten har spredt strøer. De ligger altså i forskellig højde. Sandsynligvis syntes tømrerne, at det var svært at læse plantegningen eller også var det bare ikke deres problem, hvad ved jeg.
Nu skal vi jo have gulvet i samme højde. Hvis vi hæver den del, hvor der nu er spånplade, så det kommer i niveau med de spredte strøer, så vil der blive verdens højdeforskel ind til badeværelset efter gulvvarme, spartel osv. Men vi ser jo, at tømrerne har sænket spånpladerne ned i bjælkerne, og nu tænkte vi, at vi kan gøre det samme, hvor der ikke er spån nu.
Så mit spørgsmål: findes der et magisk værktøj til nemt at kunne fræse tykkelsen af en spånplade ud af bjælkerne? Hvis ikke, hvordan kan man løse dette?
Min mand vil fastgøre strøer i bjælkerne og lægge spån ovenpå dem, men så ser man jo bjælkerne mellem spånpladerne. Måske gør det ikke noget? Jeg syntes, det føltes lidt episk..
Hvilken spændvidde og dimension har I på reglerne. Der er en åbenbar risiko for, at I får et alt for svajende og gyngende bjælkelag, hvis I mindsker højden på reglerne.
At fjerne 20mm fra en 220x45 bjælkelagsregel er en kraftig svækkelse, I mister typisk 20% af bæreevnen.
Hvilken spændvidde og dimension har I på reglarne. Der er en åbenlys risiko for, at I får en alt for svajende og gyngende bjælkelag, hvis I mindsker højden på reglarne.
At fjerne 20 mm fra en 220x45 bjælkelagsregel er en betydelig svækkelse, I mister cirka 20% af bæreevnen.
Snedkeren har normalt ikke tilstrækkelig viden i styrkelære til at kunne foretage den slags vurderinger. Nedfræsningen er potentielt alvorlig. Hvor stor er den, og hvad er bjælkernes spændvidde (længde mellem støttepunkterne)? Er spånpladerne limet efter nedfræsningen?
Overvejelse: hvis spånpladen er skruelimmet burde man flytte trykspændingerne til spånpladen, hvilket den klarer ret godt. Desuden forestiller jeg mig, at spånpladen har højere E-modul, hvilket i så fald gør, at spånpladen tager en stor del af lasten. Er det realistisk?
Snedkere har normalt ikke tilstrækkelige kundskaber i holdfasthedslære for at kunne foretage den type vurderinger. Nedfræsningen er potentielt alvorlig. Hvor stor er den, og hvad er bjælkernes spændvidde (længde mellem støtterne)? Er spånpladerne limet efter nedfræsningen?
Oj, det ved jeg ikke. Vi var jo ikke til stede, da det blev bygget.
Jeg skal tjekke tegningerne, om det var tegnet sådan eller om det er noget snedkerne har fundet på selv.
Men hvordan gør man ellers, når man bygger en overetage for ikke at få alt for meget højdeforskel mellem badeværelse og øvrigt gulv?
Overvejelse: Hvis spånet er skrue-limet, burde man flytte trykspændingerne til spånpladen, hvilket den klarer ret godt. Desuden forestiller jeg mig, at spånet har en højere E-modul, hvilket i så fald gør, at spånet tager en stor del af belastningen. Er det realistisk?
Nej mattiasp, spånplade har faktisk lavere E-modul. 1,8.2,0 GPa sammenlignet med 6,9-8,7 for krydsfiner og 7,0-13,0 for træ (langs fiberretningen). Jeg fandt oplysningerne på følgende adresse: http://wekla.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Referensvärden-150504.pdf
Jeg tror, oplysningerne er korrekte, i hvert fald er de rigtige med hensyn til træ.
Hvis TS kan fortælle om bjælkerne's spændvidde, kan vi kontrollere, om det har betingelserne for at fungere alligevel. I så fald kan man lægge en tyndere K-krydsfinersplade over det hele.
Jeg er for rookie til at være sikker på, hvad du mener med spændvidde, men hvis det er bredden på huset, så er det 7.8 m. I midten på længden (12 m) går en bærende metalbjælke.
Spændvidden er bjælkelængden mellem understøtningerne. Understøtningerne er normalt ydervægge og skillevægge i etagen nedenunder. Spændvidden er med sikkerhed ikke 7,8 meter, sandsynligvis omkring halvdelen. Hvis du har adgang til en sektionsplan, så upload den. Den nemmeste måde at fræse en bjælke ned på er med en overfræser. Men gør ikke det, før I har kontrolleret bjælkelagets bæreevne. Det kan være noget af det mest tåbelige, I kan gøre. Skaderne kan blive dyre at reparere.
Spændvidden er bjælkerens længde mellem oplagene. Oplagene er normalt ydervægge og skillevægge i etagen nedenunder. Spændvidden er med sikkerhed ikke 7,8 meter, sandsynligvis omkring halvdelen. Hvis du har adgang til en sektionsplan, så læg den ud. Den nemmeste måde at fræse en bjælke ned på er med en overfræser. Men gør det ikke, før I har kontrolleret bjælkernes bæreevne. Det kan være noget af det dummeste I gør. Skaderne kan blive dyre at reparere.
Ja husets ydermål er 7.8 m og metalkonstruktionen går i midten, så spændvidden bør derfor være 3.9 m.
Forstår ikke rigtig hvorfor tømrere har gjort sådan et nummer ud af det, hvis det nu skulle være farligt, de bygger 5 sådanne huse hvert år.