Nu er vi i fuld gang med at få overetagen færdig og er kommet til badeværelset... Vi hyrede en entreprenør, der lavede underetagen og forberedte overetagen.

Nu til problemet: en del af badeværelsesgulvet har spånplade og resten har spredt strøer. De ligger altså i forskellig højde. Sandsynligvis syntes tømrerne, at det var svært at læse plantegningen eller også var det bare ikke deres problem, hvad ved jeg.

Nu skal vi jo have gulvet i samme højde. Hvis vi hæver den del, hvor der nu er spånplade, så det kommer i niveau med de spredte strøer, så vil der blive verdens højdeforskel ind til badeværelset efter gulvvarme, spartel osv. Men vi ser jo, at tømrerne har sænket spånpladerne ned i bjælkerne, og nu tænkte vi, at vi kan gøre det samme, hvor der ikke er spån nu.

Så mit spørgsmål: findes der et magisk værktøj til nemt at kunne fræse tykkelsen af en spånplade ud af bjælkerne? Hvis ikke, hvordan kan man løse dette?

Min mand vil fastgøre strøer i bjælkerne og lægge spån ovenpå dem, men så ser man jo bjælkerne mellem spånpladerne. Måske gør det ikke noget? Jeg syntes, det føltes lidt episk..

Gulvkonstruktion med spånplade og spær med isolering imellem, viser højdeforskel og vægledning i badeværelse. Gulv med spånplade og glesregel, forskellig højde. Isolering synlig mellem bjælkerne. Problem med niveau i badeværelse under renovering. Gulv med forskudte højder; spånplade til venstre og glesregel til højre. Isoleringsmateriale synligt mellem træpladerne. Hvidt rør på gulvet. Gulvopbygning med spånplade og bjælker under renovering, hvor der er en højdeforskel mellem materialer. Isolering og rør er synlige.
 
Mikael_L
Hvilken spændvidde og dimension har I på reglerne. Der er en åbenbar risiko for, at I får et alt for svajende og gyngende bjælkelag, hvis I mindsker højden på reglerne.
At fjerne 20mm fra en 220x45 bjælkelagsregel er en kraftig svækkelse, I mister typisk 20% af bæreevnen.
 
Mikael_L Mikael_L sagde:
Hvilken spændvidde og dimension har I på reglarne. Der er en åbenlys risiko for, at I får en alt for svajende og gyngende bjælkelag, hvis I mindsker højden på reglarne.
At fjerne 20 mm fra en 220x45 bjælkelagsregel er en betydelig svækkelse, I mister cirka 20% af bæreevnen.
Men hvorfor har tømreren så gjort det?
 
Ja det er nok korrekt, at det er 220x45, det er 60 cc hvis det er det du mener.

Det er to kvadratmeter cirka, hvor vi ville have brug for at fræse ud.
 
Snedkeren har normalt ikke tilstrækkelig viden i styrkelære til at kunne foretage den slags vurderinger. Nedfræsningen er potentielt alvorlig. Hvor stor er den, og hvad er bjælkernes spændvidde (længde mellem støttepunkterne)? Er spånpladerne limet efter nedfræsningen?
 
Overvejelse: hvis spånpladen er skruelimmet burde man flytte trykspændingerne til spånpladen, hvilket den klarer ret godt. Desuden forestiller jeg mig, at spånpladen har højere E-modul, hvilket i så fald gør, at spånpladen tager en stor del af lasten. Er det realistisk?
 
  • Synes
catherineb og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Snedkere har normalt ikke tilstrækkelige kundskaber i holdfasthedslære for at kunne foretage den type vurderinger. Nedfræsningen er potentielt alvorlig. Hvor stor er den, og hvad er bjælkernes spændvidde (længde mellem støtterne)? Er spånpladerne limet efter nedfræsningen?
Oj, det ved jeg ikke. Vi var jo ikke til stede, da det blev bygget.

Jeg skal tjekke tegningerne, om det var tegnet sådan eller om det er noget snedkerne har fundet på selv.

Men hvordan gør man ellers, når man bygger en overetage for ikke at få alt for meget højdeforskel mellem badeværelse og øvrigt gulv?
 
mattiasp mattiasp sagde:
Overvejelse: Hvis spånet er skrue-limet, burde man flytte trykspændingerne til spånpladen, hvilket den klarer ret godt. Desuden forestiller jeg mig, at spånet har en højere E-modul, hvilket i så fald gør, at spånet tager en stor del af belastningen. Er det realistisk?
Håber!
 
Nej mattiasp, spånplade har faktisk lavere E-modul. 1,8.2,0 GPa sammenlignet med 6,9-8,7 for krydsfiner og 7,0-13,0 for træ (langs fiberretningen). Jeg fandt oplysningerne på følgende adresse:
http://wekla.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Referensvärden-150504.pdf
Jeg tror, oplysningerne er korrekte, i hvert fald er de rigtige med hensyn til træ.
Hvis TS kan fortælle om bjælkerne's spændvidde, kan vi kontrollere, om det har betingelserne for at fungere alligevel. I så fald kan man lægge en tyndere K-krydsfinersplade over det hele.
 
  • Synes
mattiasp
  • Laddar…
Jeg er for rookie til at være sikker på, hvad du mener med spændvidde, men hvis det er bredden på huset, så er det 7.8 m. I midten på længden (12 m) går en bærende metalbjælke.

Der er 60 cm mellem hver bjælke.
 
Men hvis man nu alligevel gerne vil fræse ned 2 cm i en bjælke, HVORDAN skulle man så gribe det an? Hvilket værktøj bruger man?
 
Spændvidden er bjælkelængden mellem understøtningerne. Understøtningerne er normalt ydervægge og skillevægge i etagen nedenunder. Spændvidden er med sikkerhed ikke 7,8 meter, sandsynligvis omkring halvdelen. Hvis du har adgang til en sektionsplan, så upload den. Den nemmeste måde at fræse en bjælke ned på er med en overfræser. Men gør ikke det, før I har kontrolleret bjælkelagets bæreevne. Det kan være noget af det mest tåbelige, I kan gøre. Skaderne kan blive dyre at reparere.
 
K
Skal du fræse bruger du en fræser.

Ellers er det nok bedst at save langs med en rundsav. Men gør intet før det er afklaret, om det kan rase eller ej!
 
J justusandersson sagde:
Spændvidden er bjælkerens længde mellem oplagene. Oplagene er normalt ydervægge og skillevægge i etagen nedenunder. Spændvidden er med sikkerhed ikke 7,8 meter, sandsynligvis omkring halvdelen. Hvis du har adgang til en sektionsplan, så læg den ud. Den nemmeste måde at fræse en bjælke ned på er med en overfræser. Men gør det ikke, før I har kontrolleret bjælkernes bæreevne. Det kan være noget af det dummeste I gør. Skaderne kan blive dyre at reparere.
Ja husets ydermål er 7.8 m og metalkonstruktionen går i midten, så spændvidden bør derfor være 3.9 m.

Forstår ikke rigtig hvorfor tømrere har gjort sådan et nummer ud af det, hvis det nu skulle være farligt, de bygger 5 sådanne huse hvert år.
 
Det handler i så fald om at fræse 2 cm nedad 1 m langt i tre stykker bjælker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.