Andreas_kalmar sagde:
är det inte åbningbar kåbe på flexen?
Ingen anelse, det sidder jo en kåbe med strå på så jeg antager, at den sidder der for at tingene ikke skal sprøjte, den kører jo trods alt i 10 000 rpm men jeg må tage et nærmere kig på det i dag. Tak for tipset.

Flexen havde faktisk en svinglås, man kunne fjerne, og så kom man helt ind til væggen. Så skulle jeg fjerne håndtaget for at komme under radiatoren.

Efter han havde støvsuget og vasket gulvet, viste det sig søndag aften, at der stadig var en del tilbage, så det var bare at gå i gang igen. Nu er det meste væk, og det er sandsynligvis nok til at lægge gulv på (jeg er ret kræsen og vil egentlig have alt væk). Det, jeg har bemærket, er, at der er hvide pletter på pladen, som jeg først troede var lim, men limen er brun. Mit gæt er, at det er en slags spartel, de har brugt til at jævne gulvet inden tæppebelægningen.

Nu skal jeg bare finde ud af, om jeg har brug for at spartle gulvet, flexen gravede sig trods alt ned et par mm nogle steder, og jeg ville gætte på, at det værste sted er 5 mm dybt. Limen havde trængt dybere ned i pladen nogle steder, hvilket krævede mere slibning.

Nu har jeg fået frem lidt billeder, sådan ser det ud: http://imgur.com/a/a7BZm (Billederne kan forstørres ved at klikke på dem)

Som man kan se, er der stadig lidt lim hist og her, men det er sandsynligvis ikke mere end at man kan skrabe lidt med et stemmejern. Spørgsmålet er mere, om man skal spartle gulvet på grund af ujævnheder? På visse steder kan man se, at det er mere ujævnt, og det er dér, jeg har måttet slibe mest. Dette er dog få steder, pladen er hovedsageligt meget fint slebet og kunne næsten være færdig, hvis man nu ikke vil have klinker.

små mærker efter slibemaskinen behøver ikke spartles bare du ikke har lange fordybninger eller forhøjninger så bliver det godt

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Efter som der var lim tilbage på gulvet efter et par vask, har jeg nu måttet forsøge at skrabe det af selv. Desværre var det meget svært med både stålbørste (på boremaskine) og stemmejern, så til sidst tog jeg en borehammer frem og satte den til kun at hamre, og brugte en mejsel på den. Det var klart meget mere effektivt, men jeg opdagede også, at gulvet sandsynligvis er udjævnet med noget blødere materiale. Det er hvidt i stedet for brunt som limet, og nogle steder er det ret blødt, næsten som gummi, men mest af alt virker det porøst og ret følsomt. Der blev en del mindre huller i gulvet, men intet der ikke kan fyldes med fix.

Alt lim er stadig ikke væk, men nu tror jeg, at de fleste håndværkere ville have været tilfredse. Det er i så fald det der udjævningsmateriale de har brugt, ingen anelse hvad det er. Skal man have det op, skal man gå DYBT i betonen, måske 1 cm eller mere nogle steder...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.