330 læst ·
6 svar
330 læst
6 svar
Tid til dræning eller bare slibe malingen af?
Hej! Vi har boet i vores hus i to år nu, og vi vidste allerede ved købet, at der var lidt fugtproblemer i det ene kælderrum. Vi havde en bygningsinspektør her, som mente, at det ikke var et spørgsmål om dårlig drænering, men at de tidligere ejere bare havde malet med den forkerte type maling i det rum. Hvad vi ved, er drænering aldrig blevet udført, men det lugter virkelig ikke sådan typisk kælder eller indelukket på nogen måde.
Men jeg tænkte, jeg kunne spørge lidt her med kyndige folk (for vi ved intet om dette mere end, hvad vi kan lære fra nettet).
Er det måske nødvendigt at dræne alligevel? Eller skal vi bare slibe malingen væk og male igen? Grunden til, at jeg skriver her, er, at jeg ikke rigtig ved, hvilken slags firma vi skal kontakte.
Huset er bygget i 1956, med skrånende terræn og murstensfacade. Problemet findes kun i "gymmet", som jeg har markeret med rødt, og så er der grønt, hvor kælderen er under jorden, men ikke påvirket.
Men jeg tænkte, jeg kunne spørge lidt her med kyndige folk (for vi ved intet om dette mere end, hvad vi kan lære fra nettet).
Er det måske nødvendigt at dræne alligevel? Eller skal vi bare slibe malingen væk og male igen? Grunden til, at jeg skriver her, er, at jeg ikke rigtig ved, hvilken slags firma vi skal kontakte.
Huset er bygget i 1956, med skrånende terræn og murstensfacade. Problemet findes kun i "gymmet", som jeg har markeret med rødt, og så er der grønt, hvor kælderen er under jorden, men ikke påvirket.
Den enkle måde er vel at fjerne den eksisterende maling og se, om det tørrer op ved hjælp af varme og ventilation? Hvis ikke, kræves der sandsynligvis en ny dræning.
Findes der nedløbsrør eller anden vandføring udenfor i problemområdet?
Findes der nedløbsrør eller anden vandføring udenfor i problemområdet?
Ja, det findes der i hjørnet! De har også lagt småsten ved facaden (tror der har været et bed der tidligere).Bart sagde:
Men ja, det enkle burde jo bare være at teste den billigste mulighed først 😅
Hvis nedløbsrøret går lige ned, er det en god idé at starte med at lede vandet væk, to meter eller deromkring, fra facaden. Hvis røret går ned i jorden, er det en god idé at sikre, at det forbinder til et rør, der leder vandet væk. At have grus, sten under nedløbsrøret er virkningsløst og vil ikke hjælpe med at få vandet væk.
Tak for tippet! Dette skal vi tjekke.Bart sagde:
Hvis nedløbsrøret går lige ned, er det en god idé at starte med at lede vandet væk, to meter eller så, fra facaden. Går røret ned i jorden, er det en god idé at tjekke, at det er tilsluttet til et rør, der leder vandet væk. At have grus eller sten under nedløbsrøret er virkningsløst og vil ikke hjælpe med at få vandet væk.
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 266 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,266 indlæg
Grunden til fugtproblemet du har på væggen i gymmet er, at fugt udefra trænger igennem ydervæggen/fundamentet.B bennibenasi sagde:Hej! Vi har boet i vores hus i to år nu, og vi vidste allerede ved købet, at der var lidt fugtproblemer i det ene kælderrum. Vi havde en bygningsinspektør her, som mente, at det ikke var spørgsmålet om dårlig dræning, men at de tidligere ejere bare havde malet med den forkerte type maling i det rum. Hvad vi ved, er dræning aldrig blevet udført, men det lugter virkelig ikke sådan typisk kælder eller muggent på nogen måde.
Men jeg tænkte, jeg kunne sparre lidt her med kyndige folk (for vi ved ingenting om dette mere end hvad vi kan lære fra nettet).
Behøves det måske drænes alligevel? Eller skal vi bare slibe malingen væk og male? Grunden til at jeg skriver her, er fordi jeg ikke helt ved, hvilken slags firma vi bør henvende os til.
Huset er bygget i 1956, skrånende grund med teglfasade. Problemet findes kun i "gymmet", hvor jeg har markeret med rødt, og så er der grønt, hvor kælderen er under jord, men ikke påvirket.
Du kan nok slibe væk og male om i en evighed, men problemet er på ydersiden.
Besværligt og omkostningsfuldt, ja.
På ydersiden af fundamentet bruger man dræning - platonmåtte - isolering til jord.
Ja, jeg forstår, at der bliver behov for et dræn i fremtiden. Tænker dog på, hvor akut det er, når kun et rum er påvirket. Hvis vi sliber og maler, måske holder det sig to år til? Dette er kun et økonomisk spørgsmål lige nu. Er det ikke muligt kun at dræne væggene udenfor dette rum? Jeg læste et sted, at man ikke behøver at dræne rundt om hele huset på én gang, men det skal måske gøres en hel væg ad gangen alligevel?Tomture61 sagde:
Klik her for at svare