24,526 læst ·
34 svar
25k læst
34 svar
Fræse eller slibe væk lim fra betonggulv?
Hej,
Jeg har en plastmåtte limet på et betonggulv i kælderen, som skal fjernes. Tanken er, at vi skal lægge klinker der i stedet. Overfladen er i alt 28 m2.
Jeg har talt med et par maskinudlejere, og én siger stor slibemaskine, mens en anden siger lille fræser for at ruge overfladen lidt op.
Hvad siger I? Hvad er bedst?
Limet er lidt klistret i kanterne, men hvis man kigger i midten, ser det ret tørt ud.
Jeg har kontrolleret, at der ikke er asbest.
Jeg har en plastmåtte limet på et betonggulv i kælderen, som skal fjernes. Tanken er, at vi skal lægge klinker der i stedet. Overfladen er i alt 28 m2.
Jeg har talt med et par maskinudlejere, og én siger stor slibemaskine, mens en anden siger lille fræser for at ruge overfladen lidt op.
Hvad siger I? Hvad er bedst?
Limet er lidt klistret i kanterne, men hvis man kigger i midten, ser det ret tørt ud.
Jeg har kontrolleret, at der ikke er asbest.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
htc420 fungerer godt sørg for at du får et værktøj, der hedder t-rex til den
Talte med dem og det værktøj, der følger med, er silver, det er dette værktøj, der oftest bruges ved slibning af betongulv. Det tager 1/2 mm af betongulvet. T-rex river mere og kan tage op til 6 mm, hvis man kommer til at stå stille for længe, så deres anbefaling var silvern? Lyder det rimeligt?Andreas_kalmar sagde:
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
sølv er en farve intet værktøj
arbejder med betonbearbejdning i 20 år det de mener med sølv er at det er trin 1 og det værktøj findes i 4 versioner afhængigt af betonens hårdhed dvs S1 M1 H1 og X1 uden at vide hvilken betonkvalitet du har kan man ikke sige at det er det rigtige værktøj men så lille maskine så havde jeg prøvet M1 mvh Andreas
Tak! Så jeg har fået booket et værktøj i trin 1 men der findes 4 versioner? Skal jeg ringe dem igen og sikre mig, at jeg får netop Trin 1 M1 så?Andreas_kalmar sagde:sølv er en farve intet værktøjarbejder med betonslibning i 20 år det de mener med sølv er at det er trin 1 og det værktøj findes i 4 versioner afhængig af betongens hårdhed dvs S1 M1 H1 og X1 uden at vide hvilken beton kvalitet du har kan man ikke sige at det er det rette værktøj men så lille maskine så ville jeg have prøvet M1 mvh Andreas
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
se om de har m1 kan også hedde ca1 hvis det har ligget på hylden et stykke tid
Hvad betyder det præcis? Det som var booket til mig tog ca 1/2 mm på betonen, er det ikke nok? Egentlig vil jeg ikke slibe betonen overhovedet, men kun fjerne limet, men jeg antager, at jeg er nødt til at slibe gulvet lidt for at fjerne limet. Hvordan er jeg sikker på, at gulvet bliver jævnt, så det ikke bliver ujævnt efter slibningen?
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
man kan ikke sige, at det tager en ½mm det afhænger af betonkvalitet et værktøj med høj fjernelse fx en X1 tager garanteret 1mm på et blødt betongulv men det indebærer også, at det slides meget på værktøjet dvs at det koster mere penge per m²
Tak, hvorfor tror du ikke, at S1 er nok? Eller vil det tage en hel evighed måske? Der må vel alligevel være noget, der siger, at dette gulv er "normalt" hårdt? Eller mener du, at alle gulve varierer kraftigt?Andreas_kalmar sagde:
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
alle gulve er forskellige, men med stor sandsynlighed er et kældergulv under tæppe egnet til at slibe med S1 eller M1
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
hvis du oplever, at det tager lidt dårligt, kan du fugte gulvet med lidt vand
Har nu været og hente maskinen, tung var det mildest talt. Fik dog ingen manual med den men jeg antager at det er ret selvforklarende.
Det jeg reagerede på er at der findes en almindelig stikprop men så findes der også en udtag for 3 fase? Skal man have 3 fase for at køre denne maskine?
Det jeg reagerede på er at der findes en almindelig stikprop men så findes der også en udtag for 3 fase? Skal man have 3 fase for at køre denne maskine?