17,734 læst ·
63 svar
18k læst
63 svar
Forstærke træbjælke
Tag til en smed/mekanisk værksted, der kan lave en U-bjælke til dig, som du kan lægge omkring den eksisterende træbjælke. Så får du dels materiale under bjælken samt på siderne. Så længe siderne ikke kan bukke sig, burde det blive stærkt nok, hvis du vil beholde træbjælken. Så den skal skrues ordentligt fast i træbjælken. Eventuelt kræves en lille flange øverst. Ellers er det at skifte den ud med en I- eller HEA/HEB-bjælke. Eller også gør du som du har tænkt. Det bliver bedre end den eksisterende bjælke uanset hvad.
Hvis man får fast pladjernet på en god måde i bunden af træet, vil det blive godt, men det er problemet; nogle skruer vil nok ikke være tilstrækkelige, det bliver lidt løst i hullerne, og da skal det synke en del, før stålet gør nytte. Anderledes ville det være, hvis man kan svejse pladen fast, men det er svært mod træ 
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
nu overdriver jeg tanken her men jeg antager at det er sådan "roli" tænker. Tænk dine lægter svagt opadbøjede som en banan. Under dette sætter du et pladjern som forankres i enderne. Pladjernet vil da sammenbinde enderne så trælægtet ikke giver sig nedad. Skal man gøre sådan så må man jo gøre en banan af lægtet og så til 100% kunne fæstne det i lægtet så det ikke giver sig en millimeter. Bliver en anelse svært måske.Marre666 sagde:
Skruerne skal have "koniske" hoveder og sidde i koniske forsænkede huller, så de kan tage trækkræfter med det samme, hvis man skal montere en plan plade på bjælkens underside. Skruer i slappe huller er ikke en god løsning.
Det bedste i denne situation er nok en U, H eller V-profil fastgjort i bunden af træbjælken. Hvilken der er bedst, afhænger af, hvor meget plads der er til rådighed samt hvad man kan få fat i.
Det jeg tidligere nævnte, var den mest effektive forstærkning, hvilket ikke altid behøver at være den bedste, når træbjælken allerede er monteret.
Det bedste i denne situation er nok en U, H eller V-profil fastgjort i bunden af træbjælken. Hvilken der er bedst, afhænger af, hvor meget plads der er til rådighed samt hvad man kan få fat i.
Det jeg tidligere nævnte, var den mest effektive forstærkning, hvilket ikke altid behøver at være den bedste, når træbjælken allerede er monteret.
Klik her for at svare