Hej
Jeg overvejer at forstærke en træbjælke, der er 4,5 meter lang og består af dobbelte limede/skruede K24 - 45X220 reglar med en stålplade, der er 4,5 meter lang og 200 høj samt 10 tyk for at modvirke svaj... vil det give en holdbar og betydelig reduktion af svaj i gulvet med dette?
Jeg overvejer at forstærke en træbjælke, der er 4,5 meter lang og består af dobbelte limede/skruede K24 - 45X220 reglar med en stålplade, der er 4,5 meter lang og 200 høj samt 10 tyk for at modvirke svaj... vil det give en holdbar og betydelig reduktion af svaj i gulvet med dette?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
har svært ved at tro, at du har brug for 10 mm tykkelse, men i teorien burde det fungere. Derimod bør man jo overveje monteringsmetoden, så det ikke er sådan, at du helt enkelt svækker bjælkerne, hvis du laver så mange huller, at du kan udnytte styrken i pladen fuldt ud.
Hej Stefan
Tror du det er nok med mindre tykkelse?
Ang. montering så havde jeg tænkt mig montagelim samt skrue " 6X50 ", to i hver ende samt derefter zik-zak imellem med cc 20, tror du dette virker eller bliver det bare pandekage af det hele?
Tror du det er nok med mindre tykkelse?
Ang. montering så havde jeg tænkt mig montagelim samt skrue " 6X50 ", to i hver ende samt derefter zik-zak imellem med cc 20, tror du dette virker eller bliver det bare pandekage af det hele?
Hvor ville du montere pladen? På siden af din eksisterende bjælke eller på undersiden? Med de mål du angiver, ser det ud til, at du ville montere den på siden, hvilket ikke er den bedste placering.... Bedst forstærkning får du på undersiden, men der er jo ikke 200 mm målet det bedste, da din trækonstruktion kun er 90 mm (2x45).
Vil forstærkningen være synlig eller blive bygget ind?
Hej Roliroli sagde:Hvor vil du montere pladen? På siden af din nuværende bjælke eller på undersiden? Med de mål, du angiver, virker det, som om du vil montere den på siden, hvilket ikke er den bedste placering.... Bedst forstærkning får du på undersiden, men der er 200 mm målet ikke det bedste, da din trækonstruktion kun er 90mm (2x45).
Jeg havde tænkt mig at sætte den på siden, montering var tænkt sådan her: ruge ståloverfladen, prime med Sikabond Primer 3N, fugte træoverfladen og derefter på med Sikabond T2 lim og så skrue stålpladen zick-zack.
Er det bedre, tror du, at montere en HEA / HEB bjælke under den eksisterende trækbjælke i stedet, fungerer det med en, der er typisk 90 bred og lad os sige 90-120 høj for ikke at bygge for meget og så montere nye stolper udenpå de eksisterende, som stålbjælken hviler på?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
hvordan skal en stående trækonstruktion blive stærkere ved at lægge en plade på undersiden?roli sagde:Hvor ville du montere pladen? På siden af din eksisterende bjælke eller på undersiden? Med de mål, som du angiver, virker det som om du ville montere den på siden, hvilket ikke er den bedste placering.... Bedst forstærkning får du på undersiden, men der er jo ikke 200 mm målet det bedste, da din trækonstruktion kun er 90mm (2x45).
Vil forstærkningen være synlig eller blive indbygget?
Sant, en plade på 10-12mm på underside gør hverken til eller fra, må være stående...letteste var at sætte den så som jeg tænkte, men det bedste er nok at lægge en bjælke underneden, spørgsmålet er hvilken størrelse på HEB /HEA bjælke for at supplere træbjælken som behøves
?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
hvad er det for et problem fra starten? Hus? garage? kun en bjælke? Lød lidt mærkeligt at du måske kunne acceptere en bjælke på undersiden?
HejStefan1972 sagde:
Problemet er, at vi vil fjerne svajet på førstesalen, vil derfor stive det lidt op...bæreevnen er ikke noget problem.
Vi kan acceptere en ekstra bjælke på fx 90-130 mm, da vi har højt til loftet, så gør det ikke noget.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
er der så meget svaj så må der jo være noget der virkelig er på spil eller er det nogen der har bygget på frihånd alternativt revet for mange vægge nede?