jo men misforstå mig ret, det skal jo til ret store afvigelser for at man skal mærke svaj i et gulv. Så er der jo noget, der ikke er, som det skal.

Spændvidden på 4,5m er ikke bemærkelsesværdigt lang, snarere god margin. Og hvis der allerede er dobbelte reglar (usædvanligt), så burde det ikke behøves nogen yderligere afstivning.

Har nok været lidt utydelig :)

Disse dobbelte 45X220 K24 reglar, der er limet og skruet sammen, sidder tværløbende etagen under gulvet for at støtte bjælkelaget, det er denne jeg vil forstærke.

Skruvlim din plade under den eksisterende bjælke. men 10mm er overkill....

Og ja det er under den skal sidde, kig bare på, hvordan en HEA-bjælke er udformet eller endnu bedre en masonitebeam/lättbalk.

Den største belastning/trækkræft fra nedbøjningen er jo i underkanten af bjælken, alt træ derimellem er bare for at "støtte op". Det er derfor, man kan lave en rørgennemføring 1/3 af den totale diameter uden at få nævneværdig svækkelse af bjælken.

bomm sagde:
Skruelim så din plåt under den eksisterende bjælke. men 10mm er overkill....

Og ja det er under den skal sidde, kig bare hvordan en HEA-bjælke er udformet eller endnu bedre en masonitebeam/lättbalk.

Den største belastning/trækkraft fra nedbøjningen er jo i underkanten på bjælken, alt træ derimellem er bare for at "støtte op". Det er derfor, man kan lave en rørgennemføring 1/3 af den totale diameter uden at få nævneværdig svækkelse af bjælken.
Nu er jeg ingen konstruktør, men jeg er ret sikker på, at det altid er den stående flade, der gør konstruktioner stive, test at bære et vilkårligt objekt, så får du se!

Til TS;

Støt under bjælken og sæt lidt "overflødig bøjning" på den, skruelim som du har tænkt, så bliver den stiv som fanden!

Senest redigeret:
  • Synes
Marre666
  • Laddar…
Patrik Lidstedt sagde:
Nu er jeg ingen konstruktör men jeg er ret sikker på at det altid er den stående flade som gør konstruktioner stærke, prøv at bære en hvilken som helst genstand, så får du se!

Til TS;

Stempel under bjælken og sæt lidt "overspænd" på den, skrulime som du har tænkt, så vil den blive stiv som fanden!
Snakkede med nabo virksomheden "Metallservice" og han sagde, at det er kombinationen af liggende, stående, liggende, der gør en I bjælke / stålbjælke stærk. At bare skrue/limme på en stålplade liggende på undersiden af bjælkerne gør ikke så stor nytte, sagde de. Dog sagde de, at gøre som jeg har tænkt, gør en forskel i stivhed 👌 glemte dog at spørge om det måske er nok med 5-6 mm tykkelse i stedet for 10 mm??

ja 10mm er nok lidt overkill som jeg nævnte tidligere. 5mm er nok helt fint.
Er du sikker på at reglarna er sammenlimet? Ellers havde den nemmeste løsning været at svejse stående plade på en bundplade og så trykke det op mellem reglarna og bolte det sammen i en pakke.

• Synes
Marre666
  • Laddar…
Stefan1972 sagde:
ja 10mm er nok lidt overkill som jeg nævnte tidligere. 5mm rækker nok aldeles udmærket.
Er du sikker på, at reglerne er sammenlimede? Ellers havde jo den mest smidige løsning været at svejse en stående plade på en bundplade og så trykke den op mellem reglerne og bolte sammen til en pakke.
ikke den mest smidige, men helt klart en pokkers god idé...havde blevet stærkt som bare fanden! Men den er desværre limet og skruet, så det bliver et pokkers projekt i så fald, da havde jeg været nødt til at udskifte bjælken og da havde jeg lige så godt kunnet tage en limtræ eller stålbjælke :)

Fordelen med bare at lime/skruve en stålplade på den ene side er netop, at det er smidigt og forhåbentlig stærkt :)

Senest redigeret:
Hvis du skruesømmer på K-plyfa på hver side, får du en stiv konstruktion, som desuden består af det samme materiale (stål og træ opfører sig forskelligt ved ændringer af temp- og luftfugtighed).

Fungerer det ikke at skrue en u bjælke af passende højde på siden af trækonstruktionen?

Björn Melander sagde:
Hvis du skrue-limer på K-plyfa på hver side får du en stiv konstruktion, som desuden består af det samme materiale (stål og træ opfører sig forskelligt ved ændringer af temp- og luftfugtighed).
Lød interessant, findes der K-plyfa i lange længder på 4-5 meter, for det fungerer vel dårligt at sammensætte midt på for styrken og tryk.mm?

Kan altid bestille en kerto balk som er plyfa men tykkere, findes i forskellige modeller og kan også tilpasses din eksisterende balk.

Fredrik.engdahl sagde:
Kan altid bestille en kerto bjælke som er krydsfiner bare tykkere, findes i forskellige modeller og kan også tilpasses din eksisterende bjælke.
Lyder fantastisk... hvordan mener du, at den kan tilpasses vores eksisterende bjælke? Mener du en slags U-bjælke af kerto, så den simpelthen beklæder den eksisterende?

Marre, du har fået mange forskellige løsninger, men jeg synes, din oprindelige idé er meget god. 10 mm føles lidt unødvendigt tykt, men med tyndere plade risikerer man, at pladen "kalver" og stiller højere krav til skruningen (tættere), da det er træværket, der holder styr på pladen. Rådfør dig med nabofirmaet, som har erfaring med stål.

Beregn vægten, så du har en håndterbar vægt.

At lægge stålet UNDER træbjælken forudsætter, at man kan lægge stål også ovenpå bjælken og forene disse med noget og skrue stålet fast i træbjælken, så den fungerer som liv, er næsten umuligt. Selvfølgelig gør stålet bedst gavn under og ovenpå, men det må blive bedre end to fladjern oven på hinanden.

Hvis man vil være snedig, sætter man en grov stang foroven og forneden forenet med en tyndere plade (livet). Kræver lidt svejsning, men kan være enklere, da stænger findes i lange længder.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.