Status
Not open for further replies.

Jeg ved ikke, men. Da jeg skulle bygge ud med kælder, lecablokke som grundmur. Anbefalingen var dobbeltarmeret hver tredje række. Jeg kørte dobbeltarmeret hver række, stærkere, sejere som jeg forestillede mig dengang. Med en lommekniv kan man fjerne listerne og vinduerne, hvis de ikke er sikrede mod det, Specielle vinduer. Vi har ikke det, men derimod 2 Schäferhunde som er lidt "trænede". Så vi føler os trygge, så længe ingen tosse kommer og tager livet af hundene, men de er jo to i antal, så det skal de fandeme lykkes med, det er det, det hænger på.

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Cheesen
Jeg ville være lidt forsigtig med porte, kameraer og sikkerhedssystemer. Hvis man nu er bange for netop at blive røvet i hjemmet, viser sådanne systemer jo, at man har noget, der er værd at beskytte. Den tunge kriminalitet bekymrer sig ikke specielt meget om, hvorvidt der er et kamera eller et sikkerhedssystem, men de bekymrer sig om, hvorvidt der er potentiale for at lave et godt kup. Med dit fine system signalerer du, at her er der ting at hente. (Se bare helikopterrøveriet af G4S. Der havde man sikkerhed, som man skiltede med, men netop derfor blev fristelsen tilstrækkelig stor til at forsøge at røve stedet). Hvis man nu sammenligner G4S med eksempelvis opbevaringsstedet for landets guldreserve, vil jeg påstå, at sikkerheden var meget højere ved G4S, men der blev fristelsen for stor for skurkene, fordi det var så tydeligt, at her er der noget at beskytte. Laden, som guldreserven opbevares i, signalerer ikke, at den er fyldt med guld, og forbliver dermed tryg.

• Synes
Rasputitsa og 2 andre
  • Laddar…
R
Cheesen Cheesen sagde:
Jeg ville være lidt forsigtig med porte, kameraer og sikkerhedssystemer. Hvis man nu er bange for netop at blive røvet i hjemmet, viser sådanne systemer jo, at man har noget, der er værd at beskytte.
Så var det tid igen at sprede denne myte videre. Ovenstående er baseret på, hvad du selv tror, eller hvad du selv synes ville være logisk eller hvordan det var for længe siden, der er ingen støtte for dette i statistikken.

Der var en vis sandhed i din påstand i 90'erne, da det begyndte at dukke op hjemalarmer. At have alarm var noget, der stak ud og signalerede, at der var noget at stjæle, da det kun var en bestemt målgruppe, der havde behov for alarm.

På stadig flere steder i Sverige er det i dag tværtimod, at være den eneste bolig på gaden der mangler alarm anses for at være det der stikker ud. At det ikke er sådan der lige hvor du bor, betyder ikke, at det ser sådan ud for øvrige. Tiderne har ændret sig, kom ind i spillet. Det er ikke længere en kiste med guld og smykker og et dyrt tv man vil have fat i, det er snarere pas og bil for at sælge eller bruge til andre planlagte forbrydelser. De fleste har intet af værdi at stjæle i hjemmet, det er frem for alt sig selv og sin familie man vil beskytte. Jeg tror, få egentlig bekymrer sig om at miste sin bil, sammenlignet med at få en pistol rettet mod sig foran sin familie midt om natten, mens man lå og sov. For nogle af jer er dette åbenbart science fiction. Tillykke til jer, men for mange andre sker dette i nabolaget alt oftere.

At G4S blev røvet skyldes, at det var en (kendt) værdidepot. At de havde mange sikkerhedssystemer skyldes, at det var en værdidepot. Rigtig mærkelig argument at sammenligne brutale røverier i hjemmet med røveri af en værdidepot, og drage forkerte konklusioner ud fra dette. Anbefaler du altså, at værdidepoter skal skære ned på sikkerheden for at mindske risikoen for røveri? Held og lykke med at sælge det koncept.

• Synes
Husdjur og 6 andre
  • Laddar…
M
Jeg må give bossebyggarn ret her. Det fungerer vel ikke rigtig sådan, at de kriminelle glider rundt i forstæderne og tjekker, hvem der har elporte og kameraer, og vælger objekter ud fra det. Denne sortering foretager de derhjemme foran computeren. Man tjekker, hvem der kører AMG-mercedes, Audi RS6 eller Range Rover osv. Hvilken indkomst man har, hvilke virksomheder man er chef for osv. Ikke sjældent fanger man deres interesse, hvis man optræder meget i medierne, måske primært sociale medier.

Ikke alt for sjældent kommer man galt af sted, hvis man tjekker alle boksene, så at sige. Man skal bygge om derhjemme og bruger lidt halvsketchy arbejdskraft, man driver måske egen succesrig virksomhed eller er chef for en større virksomhed, man har dyre attiraljer derhjemme, fine malerier på væggene, dyre tæpper på gulvet, dyr bil i indkørslen osv. Måske en Franz jäger i skuret. Arbejderne har måske venner, der kan lide at stikke fingrene i syltekrukken, snakken går, ja I ved, hvordan det kan lyde, "vi var hjemme hos den her fyr....osv."

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
På vores gade havde de, der ikke havde alarm, indbrud. I sommerhuset i Småland 20 mil væk har jeg noget så simpelt som Alfred med notifikation, typ sms. Efter asfaltvejen er der 2 1/2 km grusvej til en vejbom, derefter er der 500m til sommerhuset. Nu for tiden kører jeg Subaru, så jeg holder ikke vejen ryddet, hvilket betyder, at de fleste varevogne ikke kommer langt. Får jeg en alarm på mobilen, så vil folk køre ud og stille bilen på tværs og gå derfra for at blokere tyvenes flugtvej. Jeg kaster mig i bilen med mine to hunde (de kan spore, og den ene er meget stærk, mens den anden stadig lærer) og ud fra dette får vi se, hvor det bærer hen.. Dette stiller som I forstår store krav til hundeføreren, dvs mig, men ærligt talt er jeg ligeglad med, om skurkene/tyvene bliver lidt hakket i kanten. Så enkelt er det.

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Hvorfor kan ikke alle, der har svært ved at forstå konceptet spørgsmål-svar, bare svare på trådskaberens spørgsmål og derefter lægge deres personlige refleksioner og meninger om, hvad der er nødvendigt og unødvendigt, et andet sted? Utroligt hvor svært det kan være at være saglig.

For at svare: det nemmeste må være, som et par andre har sagt: støb 10-15 cm beton med grov armering på ydersiden og have en ekstra dørindretning indvendigt, det tager ikke meget plads.

En lille generator med brændstof indendørs, som kan startes, hvis ekstern strømforsyning svigter, kan med fordel installeres.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
@
T Trulli sagde:
Absolut du har helt ret @S_O_B. Der findes mange mangler, hvis man analyserer alle tænkelige scenarier (som jeg gerne gør), men jeg mener, at jeg har en større chance for at klare mig end den, der aldrig har tænkt tanken.
Jeg vil undgå at løbe rundt og lede efter telefonen i den situation. Bare så hurtigt som muligt ind i rummet.
Det er også almindeligt, at hjemmealarm i udlandet har røgmaskiner for at gøre det vanskeligere for en indtrænger. Der er mange sjove ting at tænke på :)
Har du overvejet at flytte til et mere sikkert sted? :thinking:

R
@ @ndreas sagde:
Har du overvejet at flytte til en sikrere by? :thinking:
Det er måske ikke så let at flytte, når man har hele sit liv på et bestemt sted? Og skal man virkelig være nødt til at acceptere situationen, give op og flytte? Desuden kan man undre sig over, hvilken by du mener er fri for at skulle møde samme fremtid. Røverierne i hjemmet sker for øvrigt ofte ikke i byer, der ville blive klassificeret som kriminelle ghettoer, men i helt almindelige middelklasområder. Skal man altså også undgå at bo i dem?

Senest redigeret:
  • Synes
civilingenjören
  • Laddar…
R
  • Synes
civilingenjören
  • Laddar…
R bossebyggarn sagde:
Ny uge, nye brutale røverier i hjemmet. Jeg mistede tællingen på, hvor mange der skete i sidste uge, af dem som nu overhovedet turde anmelde dvs.
[link]

Eller som Thomas_Blekinge ville sige: høhøhø, paranoia, høhøhø.
Ja eller så gør man som jeg, overvejer hvor stort problemet virkelig er? Expressen er ikke direkte kendt for aldrig at overdrive tingene.
200% stigning af voldstilfælde i provinsbyen lyder rigtig slemt, men hvis man i stedet siger 6 personer, lyder det ikke så slemt. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Din artikel henviser til 1 stakkels familie, hvor manden var kendt erhvervsdrivende. Så længe du ikke tjener en masse penge og gerne vifter med disse, behøver du ikke bekymre dig. Ikke så meget mere.
Men Panic room? Ville det have hjulpet? Bedre at se over skalbeskyttelsen.
Læs ikke Expressen, de er ingen sund avis.

• Synes
Fadai
  • Laddar…
M
B Byggdjuret sagde:
Tja eller så gør man som jeg, overvejer hvor stort problemet virkelig er? Expressen er ikke direkte kendte for aldrig at forstørre ting.
200% stigning af voldsager i landsby lyder meget slemt men hvis man i stedet siger 6, personer lyder det ikke så slemt. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Din artikel henviser til 1 stakkels familie hvor manden var kendt forretningsmand. Så længe du ikke tjener en masse penge og gerne vifter med disse behøver du ikke bekymre dig. Ikke så meget mere.
Men Panic room? Havde det hjulpet? Bedre at se over skalskyddet.
Læs ikke Expressen de er ingen sund avis
Selvfølgelig ser hver mand dette ud fra sit perspektiv. Du har ingen Ferrari eller bor i en villa værd 8-cifret beløb mistænker jeg.
Desværre så øger segregeringen i samfundet, mange af dem som ikke har vil have det som dem der har, har.
Vi har importeret ret store mængder kriminalitet de seneste 20 år. Sverige ligger i top i crime index, Ukraine er et mere sikkert land end sverige, Ukraine!
Den som ikke forstår hvad der sker, behøver nok tage skyklapperne af!
https://www.reddit.com/r/Sveriges_p...e_ligger_på_plads_1_i_europeiske_crime_index/

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
R bossebyggarn sagde:
Hvilken sten har du boet under de seneste år?
Senest i sidste uge handlede tre ud af Expressens fem topnyheder om familier, som var blevet udsat for bevæbnede røvere i deres hjem. Mange steder har den type røverier erstattet de traditionelle indbrud, da man under pistoltrussel kan få nogen til straks at fremvise bilnøglen og værdigenstandene i stedet for at skulle gå rundt og rode. Så er der også kategorien, der begår indbrud og efter et stykke tid opdager, at nogen er hjemme. Ikke sjældent kommer der så en kniv eller et andet våben frem.

Jeg siger ikke, at alle behøver et saferoom, men hvis du har misset denne trend, så undrer man sig lidt.
Ja for pokker, jeg burde måske begynde at låse døren derhjemme, i hvert fald hvis jeg er væk mere end et par timer ... :thinking::crysmile:

Hvad angår selve trådens spørgsmål, så virker det ret velbesvaret nu. Men hvis der er mere at tippe om, så gør det, og mit indlæg kan man gerne se bort fra.

R
B Byggdjuret sagde:
Ja eller så gør man som mig, overvejer hvor stort problemet virkelig er? Expressen er ikke ligefrem kendt for aldrig at overdrive ting.
200% øgning af voldssager i landsbyhullet lyder meget slemt, men hvis man i stedet siger 6 personer, lyder det ikke så slemt. 6 personer i Stockholm er ingenting.
Din artikel henviser til 1 stakkels familie, hvor manden var kendt erhvervsdrivende. Så længe du ikke tjener en masse penge og gerne vifter med dem, behøver du ikke bekymre dig. Ikke så meget mere.
Men Panic room? Ville det have hjulpet? Bedre at se over skalsikringen.
Læs ikke Expressen, det er ikke en sund avis
Klassisk forsøg på at nedtone det hele bare fordi jeg tilfældigvis havde med et link til Expressen, som om det skulle være mindre sandt bare derfor. Så årsagen til, at medierne nu om dage dagligt skriver om brutale hjemmerøverier, er altså fordi de pludselig har besluttet sig for at overdrive dette, ikke at der er sket en stigning? Det bliver interessant at få indblik i din kilde til denne påstand. Har du også nogen kilde på, at røverierne stopper, hvis man holder op med at læse Expressen? Fremlæg i stedet hvilken del, der var overdrevet i artiklen, jeg henviste til. For du kaster vel ikke grundløse beskyldninger ud uden saglige argumenter?

Du må gerne mislike Expressen eller andre medier, men informationen i artiklen var i dette tilfælde altså taget direkte fra politiets hændelsesrapportering som et dagsaktuelt eksempel for at vise, at det I fornægter faktisk sker dagligt i manges direkte nærhed, selvom det føles fjernt for jer.

At begynde at kaste dig rundt med opdigtede tal for at bevise, at din egen teori passer, er heller ikke en helt seriøs måde at ræsonnere på.

Om TS' byggearbejde er rimeligt eller står i forhold til trusselsbilledet, har jeg ikke engang kommenteret. Vi ved som sagt ingenting om hans situation, og det behøver vi ikke at spekulere i, han ville bare have byggetips. Jeg har aldrig påstået, at alle skal gå rundt og bekymre sig om sådanne ting, men når nogle af jer kommer med hånfulde indlæg, som om alt dette var vrangforestillinger, så føler jeg, at det er på sin plads med lidt fakta.
Og nej, det er ikke kun rige erhvervsdrivende, der har flashet deres penge, som bliver ramt, det er ofte helt almindelige familier, der bliver udvalgt tilfældigt, fordi man hurtigt har brug for en bil eller hurtige penge.

Dette var i øvrigt ikke det eneste hjemmerøveri i Stockholm i dag. I et andet tilfælde var der 3-4 knivrøvere, der trængte sig ind i en lejlighed. Formodentlig fordi lejlighedens beboer i Bredäng har flashet, hvor rig han er...?

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L sagde:
Ja hvad f...n, jeg burde måske begynde at låse døren derhjemme, i hvert fald hvis jeg er væk i mere end et par timer ... :thinking::crysmile:
Sjovt at du kan raljere om det. De berørte børnefamilier, der lå og sov og fik besøg af røvere, der pegede våben mod dem for lidt hurtige kontanter, kan sikkert se det sjove i det hele. Hvis det står i Expressen, er det ikke engang sket, det har jeg lige lært.

• Synes
Markarbetaren og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.