Status
Not open for further replies.
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Har inbrottstyvene begyndt at fylde værktøjskassen med forhammer, skæreskive og murbrydningsværktøj? Har jeg misset noget?
Det kan være, at der efterspørges noget andet end almindelig indbrudssikring......
T Trulli sagde:
Okay, så ved jeg, at en sikkerhedsdør ikke er spildte penge. Tanken er at beskytte mod røveri. Vi har en grundlæggende sikkerhedstankegang med blandt andet kameraer ude og inde, optagelse 24/7, elektroniske låse på alle døre og vinduer, altid automatisk låsning, så alt er låst, selvom vi er hjemme. Vi åbner aldrig døren for fremmede. Vi har motorstyrede el-porte og indkørselalarm. Banker nogen på entrédøren, så har de klatret over. Tanken er, at man skal låse sig inde i sikkerhedsrummet, hvis noget sker. Vel derinde i sikkerhedsrummet ringer man til politiet, filmer alt og ser på kameraerne, hvad indtrængerne foretager sig. Inde i rummet skal der altid være en mobil, der lader op. Sikkerhedsrummet skal være skjult, og hvis de ved et tilfælde finder rummet, skal det tage et stykke tid at komme ind. Så skal politiet forhåbentlig have nået at komme frem. Regner med, at politiet når frem på maksimalt 10 til 20 min. Nu er det ikke sådan, at vi har en trussel mod os, snarere at vi kan have en noget forhøjet risiko for at blive udsat, men frem for alt fordi jeg kan lide teknik, lidt anderledes ting og ikke mindst gerne vil være forberedt :)

R
Hvorfor skulle I for øvrigt have brug for et saferoom, hvis det handler om at beskytte sig mod indbrudstyve? Det skal nok en høj eller rigtig beruset tyv til at forsøge sig med indbrud, når ejeren er hjemme. Nyd livet i stedet.
Hvilken sten har du boet under de seneste år?
Senest i sidste uge handlede tre af Expressens fem topnyheder om familier, der blev udsat for bevæbnede røvere i deres hjem. Mange steder har den type røveri erstattet de traditionelle indbrud, da man under pistolation kan få nogen til straks at hente bilnøglen og værdigenstandene i stedet for at skulle gå rundt og rote. Derudover er der også kategorien, der laver indbrud og efter et stykke tid opdager, at nogen er hjemme. Ikke sjældent kommer der så en kniv eller andet våben frem.

Jeg siger ikke, at alle behøver et saferoom, men hvis du har misset denne trend, så undrer man sig lidt.

• Synes
civilingenjören og 7 andre
  • Laddar…
R
Har inbrottstjuvarne begyndt at fylde værktøjskassen med sledgehammer, rondell og murbrækkere? Har jeg misset noget?
Nej, men kniv og skarpladte våben har erstattet det traditionelle koben. Kombineret med desperation og total mangel på empati og værdsættelse af andre menneskers liv.

• Synes
civilingenjören og 2 andre
  • Laddar…
R bossebyggarn sagde:
Hvilken sten har du boet under de seneste år?
Senest i sidste uge handlede tre af Expressens fem topnyheder om familier, der var blevet udsat for bevæbnede røvere i deres hjem. Mange steder har den type røveri erstattet de traditionelle indbrud, fordi man under pistoltrussel kan få en anden til straks at tage bilnøglen og værdigenstande frem i stedet for at skulle gå rundt og rode. Så er der også kategorien, der begår indbrud og efter et stykke tid opdager, at nogen er hjemme. Ikke sjældent kommer der da en kniv eller andet våben frem.

Jeg siger ikke, at alle har brug for et saferoom, men hvis du har misset denne trend, så undrer man sig lidt.
Jeg ønsker, at jeg boede under en sten uden for dette syge samfund, nej, jeg ved, at der sker grovere og grovere forbrydelser. Men det hjælper alligevel ikke at stålsætte sig på den måde, som TS planlægger...

• Synes
Cruzze og 1 anden
  • Laddar…
T Trulli sagde:
Men snäll nån. Du har jo ingen anelse hvem jeg er, hvor jeg bor eller baggrund, om vi har været med om noget eller bekendte i vores nærhed. Men fremfor alt har åbenbart ikke læst tråden, da jeg har skrevet hvorfor jeg gør dette... suk.
Gælder flere luskekur her som åbenbart ikke kan svare på trådens spørgsmål, men har så meget fritid til at kommentere en masse sludder.

Jeg har fået de svar jeg ville angående muret væg. Nu kan vi afslutte denne tråd.
Vi må respektere din holdning.
Vi må stole på, at du har lavet en ordentlig analyse af risici og trusler; alle følgende tiltag må jo styres ud fra det.
Jeg tænker, at lavtstående Orten-røvere aldrig vil klatre over nogle hegn. De, jeg har hørt om, går simpelthen hen og ringer på døren med en kniv eller pistol i hånden. Hvis du har gode dørlåse og indgangskamera, burde du klare dig. Hvis du derimod er mafiaboss, har du brug for et saferoom, vagtstyrke osv.

• Synes
  • Wow
civilingenjören og 3 andre
  • Laddar…
R
Jeg ønsker, at jeg boede under en sten uden for dette syge samfund, nej, jeg ved, at der sker grovere og grovere forbrydelser. Men det hjælper alligevel ikke at stålsætte sig på den måde som TS planlægger...
Det var ikke det, som jeg kommenterede. Jeg kommenterede det faktum, at du og andre tror, at kun "en høj eller rigtig fuld tyv" begår indbrud, når nogen er hjemme, og at scenariet er ren paranoia. Jeg ønsker, det var sådan, men desværre er trenden ret tydelig og viser, at mange kriminelle ikke tøver med at slå til mod sovende familier, fx fordi de tilfældigvis har en halvdyre bil parkeret uden for huset.

Hvorvidt TS’ foranstaltninger er rimelige eller ren paranoia, må hver enkelt afgøre; vi ved som sagt intet om hans situation, andet end at flere i hans omgangskreds er blevet udsat for netop dette.

• Synes
  • Laddar…
Fadai
Selv tror jeg mere på ulåste døre og ikke eje mere, end man kan tåle at miste. Alarmer, sirener, "panic rooms", etc., så er det vel næste skridt at bevæbne sig. DET skræmmer i hvert fald mig mere end røvere og tyve. Så bør man være bevidst om, at medierne fremhæver det værste, sjældent det modsatte.

• Synes
Dan_Johansson og 12 andre
  • Laddar…
T Trulli sagde:
Hvor meget modstår en væg af murblokke? Det føles som om man kan tage en mukkert og gå direkte igennem på 1 minut, men jeg har forhåbentlig helt forkert.
Jeg var vidne til et indbrud i Miami, de kom ind i nabolejemålet, som ikke havde en sikkerhedsdør, og slog et hul i væggen med en mukkert. Det larmede dog en del, og det tog nok 20 til 30 minutter at lave et hul stort nok til at gå igennem. Da jeg opdagede dem og alarmerede politiet, var hullet stort nok til at krybe igennem, men ikke stort nok til at få tyvekosterne igennem, så de lykkedes ikke med at tage noget.

Hvis du sætter et netværk af armeringsjern på indersiden og pudser over, vanskeliggør du det, for de må bruge en vinkelsliber eller skærebrænder, som de måske ikke har med, men det bedste er selvfølgelig en hårdere skal på ydersiden. Det hårdeste skal være mod angrebet, som princip.

PS. Hvis du tror, at truslen er indbrud, mens du er hjemme, kan den amerikanske politis erfaringer med home defense måske være relevante; jeg lavede en video på svensk om det, da jeg boede i USA:

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Fadai Fadai sagde:
Selv tror jeg mere på ulåste døre og at ikke eje mere end man kan klare at tabe. Alarmer, sirener, "panic rooms", etc, så er vel næste skridt at bevæbne sig. DET skræmmer i hvert fald mig mere end røvere og tyve. Så bør man være bevidst om at medierne fremhæver det værste, sjældent det modsatte.
Hvis målet er personen, der bor der, så føles ulåste døre en anelse kontraproduktivt

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Bank pudsen ned. Læg glasfibermåtte og polyester i lag i stedet (GRP). Vil du forstærke yderligere, lim et almindeligt laminatgulv på indersiden af GRP'en.

R
Fadai Fadai sagde:
Sen bør man være bevidst om, at medierne fremhæver det værste, sjældent det modsatte.
Ja, det ville vel være lidt underligt ellers. Men det betyder næppe, at det, der fremhæves, er mindre sandt eller uhyggeligt, vel? Eller mener du, at den øgede rapportering af brutale røverier i hjemmet kun er en konsekvens af øget rapportering? Kan du præsentere lidt beviser for det?

• Synes
  • Laddar…
Syg meget OT i denne tråd, hvor TS ønskede byggetekniske råd. Alle, der vil diskutere TS' mentale sundhed, urimeligheder i ejerskab og kriminalitetens udvikling i samfundet kan vel starte egne tråde, ja ikke den om nogen medlems mentale sundhed da selvfølgelig, det anser jeg snarere for at være en personlig angreb.

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Ville sige, at safe room specielt ikke er noget, som hjælper mod den type væbnede røverier, der er begyndt at dukke op. Det er ikke en eliteenhed, der kommer på besøg, men småforbrydere bevæbnet med pistol, i bedste fald har de en koben med sig, de stoler på, at du kommer og åbner og arbejder i situationen med trusler for at få, hvad de vil have. Skal du beskytte dig mod disse scenarier, ville jeg snarere fokusere på at gøre huset til et "sade room light," f.eks. lamineret glas i vinduer osv.

Høje låste hegn kan jo som også nævnt være indikator på, at der er noget at tage, så er det jo en kontraproduktiv løsning.

Rent generelt ser det jo også ud til at være ved biltyverier, at denne fremgangsmåde primært er blevet almindelig, da dagens tyverisikring er blevet så avanceret, at det er nemmere simpelthen at true sig til nøglen... så en billig forsikring kan jo være at eje noget andet end en dyr tysk bil...

• Synes
Markarbetaren
  • Laddar…
Skumpe
mrVoodoo mrVoodoo sagde:
Jeg ville sætte pladen på ydersiden, eller det som er/bliver "angrebssiden". Så agerer den mere som en sej membran og utroligt/umuligt svær at slå sig igennem. Sætter du den på indersiden, så bliver det betydeligt nemmere bare at slå ind pladen, når man først har smadret lidt af lecablokkene.

Så forstår jeg ikke engang tanken med at bygge et saferoom, men det er jo op til hver enkelt heldigvis :) Personligt ville jeg nok hellere satse på et playroom :crysmile:
Pladen bør være på ydersiden. Absolut. Angående at du ikke føler behov for saferoom, kan man bare lykønske. Det er ikke noget, man ønsker nogen skulle have behov for. De, der har brugt det i skarpe situationer, er dog oftest appreciative indstillede til sådanne rum.

• Synes
civilingenjören
  • Laddar…
Har altid syntes safe roms er interessante, det er lige meget hvorfor man vælger at ville have det (selv hvis det kun er for fornøjelsens skyld). Har man penge og tid/plads til at lave et.. og det får en til at sove bedre om natten (være mindre bekymret når man lader familien være alene) så siger jeg bare "go for it" (y)

Vi håndterer alle forskellige med livet (hvordan vi ser på samfund, farer å, mennesker osv).

Har overvejet det nogle gange selv tidligere i livet :)

Nu er det ikke en prioritet længere, livet er blevet mere roligt og de problemer man har haft tidligere med folk/fön har "bleget".

Har både kameraer og alarm, men mener at det giver mange en falsk tryghed.. dvs alarmen bruges ikke så ofte og kameraerne har jeg købt for at få bilnr på dem, der kører "forkert" her og evt ansigt..

Så nogen kan se dem/spore dem hvis noget sker på gården.

Her i husstanden er det jeg, der går ud midt om natten hvis der kommer en ukendt bil (det skal pokker tage mig ikke snige omkring nogen, hvis jeg ser det!) .. og jeg er fuldt bevidst om at det kun er et jordskælv, der får de andre i huset til at vågne midt om natten.. så .. hvis der findes et kameraklip kan de jo i det mindste hjælpe politiet, hvis jeg er forsvundet..(Når de nu finder ud af det engang om morgenen når de vågner, forhåbentlig savner min mand mig så i det mindste!).

Har ingen konkrete tips mere end.. tag selvforsvarskursus.. hyr nogen og træn som en familie nogle gange.. ofte både sjovt/lærerigt og det øger selvtillid og selvfølelse.

Tænk på svaghederne ved rummet, døråbninger, ventilation, el, signal..

Man skal have fungerende ventilation, men det skal ikke være let for gas/brandrøg osv at komme ind..

Døråbninger og hængsler (eventuelle låse) er alle nogle "svagheder".. ofte klarer man sig meget langt i normaltilfældet med sikkerhedsdøre.. men stadig godt at tjekke dem selv og se om man synes der er en svaghed.. kan man slå stifterne ud/save holderne over.. hvordan er karmens fastgørelse osv.

El og internet kan man måske ønske at have, men det er jo let for hvem som helst at klippe på ydersiden, så der vil man tænke "backup". Dvs regn ikke med at du kan tage noget udefra når du først har låst dig inde..

Har du mobil, tænk på at teste signalet først.. (allerede før eventuelle forstyrrelsesapparater kommer ind i billedet).. med tykke stenede vægge går det let i stå.. vi bor i et gammelt stenhus og det tog flere år før vi fandt produkter, der kan få Wi-Fi til at fungere pga alle de tykke bastante vægge.. og det er også påvirkning på visse steder for almindelige mobiler. Behøver ikke være et problem hos dig, men værd at tjekke før du stoler på telefonen..

Uanset lykke til :cool:(y)

• Synes
civilingenjören og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.