26,644 læst ·
97 svar
27k læst
97 svar
Forslag til indbrudsforstærkning af eksisterende muret Lecavæg?
Side 1 af 7
- Status
- Not open for further replies.
Hej,
jeg bor i en trævilla, hvor jeg har et fyrrum, som er muret med murblokke, typisk Leca. Jeg har overvejet at udskifte den almindelige indvendige dør med en sikkerhedsdør RC3. Tanken er at kunne bruge det som et ”safe room”.
Men jeg vurderer, at det svage led vil være den murede væg? Hvor meget kan en væg af murblokke modstå? Det føles som om, man kan tage en forhammer og gå lige igennem på 1 min, men jeg håber, at jeg tager helt fejl.
Hvis det er tilfældet, findes der nogen god måde at forstærke væggen på? Jeg har overvejet at lave en ramme og bygge en indervæg med OSB og stålplade, men har pladsmæssigt svært ved at få det til at fungere. På en indervæggen sidder bl.a. vandrør og andre ting i vejen.
Findes der noget bindemiddel, man kan sprøjte på som forstærkning, eller er den eksisterende væg tilstrækkelig som beskyttelse?
Den tyndeste murede væg (den som den eksisterende dør desværre sidder i) er 15-16 cm.
jeg bor i en trævilla, hvor jeg har et fyrrum, som er muret med murblokke, typisk Leca. Jeg har overvejet at udskifte den almindelige indvendige dør med en sikkerhedsdør RC3. Tanken er at kunne bruge det som et ”safe room”.
Men jeg vurderer, at det svage led vil være den murede væg? Hvor meget kan en væg af murblokke modstå? Det føles som om, man kan tage en forhammer og gå lige igennem på 1 min, men jeg håber, at jeg tager helt fejl.
Hvis det er tilfældet, findes der nogen god måde at forstærke væggen på? Jeg har overvejet at lave en ramme og bygge en indervæg med OSB og stålplade, men har pladsmæssigt svært ved at få det til at fungere. På en indervæggen sidder bl.a. vandrør og andre ting i vejen.
Findes der noget bindemiddel, man kan sprøjte på som forstærkning, eller er den eksisterende væg tilstrækkelig som beskyttelse?
Den tyndeste murede væg (den som den eksisterende dør desværre sidder i) er 15-16 cm.
15 cm leca er ikke noget, man nemt hakker sig igennem for hånd. Er den desuden armeret, så er det virkelig sejt at forcere.
Hvis du lægger en blok plant på jorden og prøver at hugge igennem den, vil du mærke, at det æder af slegens energi.
Hvis du lægger en blok plant på jorden og prøver at hugge igennem den, vil du mærke, at det æder af slegens energi.
Ja, så er det, og der findes ingen universalmiddel at sprøjte på heller. Den enkleste foranstaltning er nok i så fald at beklæde indersiden med en lidt tykkere plade, som fastgøres i vinkeljern i gulv og loft.
Det var det jeg håbede påA Alexn72 sagde:
Har set en video, hvor de armerer med en slags gummimasse, men det er måske overkurs. De slår en oarmeret væg i stykker ret let. Men den er helt fritstående. Min væg har et helt badeværelse ovenover som presser ned.
Jeg er ifs ikke helt sikker på at det Leca, kan også være en slags huldæk. Er de svagere end Leca?
Ja, det er en mulighed, men som jeg havde håbet på at undgå. Du tror ligesom mig, at man slår igennem på nogle minutter altså? Jeg fandt en video tidligere med noget, som man sprøjtede på, men kunne ikke finde den nu.mexitegel sagde:
Er det 15-16 cm leca, slår man som sagt ikke dette let i stykker. Det svageste led er nok sandsynligvis dørens fastgørelse mod lecan.
Alternativ for indvendig forstærkning er at lime store plader eller kulfiberforstærkning (dyre).
Alternativ for indvendig forstærkning er at lime store plader eller kulfiberforstærkning (dyre).
Tænkte have en sikkerhedsdør med stålfoder integreret med dørkarmen. Ja man kan altid lime plader på, måske endda bedre at sætte dem udvendigt for at vanskeliggøre knusning af Lecan.F falkn sagde:
Det der ser mere ud som skalblokke, som er beregnet til at blive fyldt med beton. Kan ikke rigtig sammenlignes med lecablokke.T Trulli sagde:
Jo, man kan nok komme igennem en lecavæg med en mukkert, men det vil sandsynligvis tage betydeligt længere tid end 1 min. Snarere mindst 1 time.
Hum... jeg kan se, at jeg har bar Leca i fundamentet. Dog er den væg, jeg overvejer at forstærke, både pudset og malet, så jeg er lidt usikker på, hvilket materiale det er. Banker man på væggen, lyder det ikke som om, den er fyldt. Jeg har desværre en bunke med skalblokke ude på grunden, som husbyggeren efterlod (huset er bygget i 90'erne, så jeg har ingen at spørge).V vectrex sagde:
Fortfarande lättare att bila ut dörren än att slå sig igenom väggen. Tror dock oavsett att de här diskussionerna är väldigt teoretiska. Vem väntar du dig angrepp ifrån? Är det träbjälklag uppåt?T Trulli sagde:
Nej, ikke nogle minutter. Spørgsmålet er som sagt hvad du tænker dig for form for angreb og hvor længe du vil, at du skal kunne stå imod?T Trulli sagde:
Okay, så ved jeg, at en sikkerhedsdør ikke er spildte penge.
Tanken er at beskytte sig mod røveri. Vi har en grundlæggende sikkerhedstankegang, med blandt andet kameraer ude og inde, optagelse 24/7, elektroniske låse på alle døre og vinduer, altid automatisk låsning så alt er låst, selv når vi er hjemme. Vi åbner aldrig døren for fremmede. Vi har motoriserede elporte og indkørselalarm. Banker nogen på hoveddøren, har de klatret over.
Tanken er, at man skal låse sig inde i sikringsrummet, hvis der sker noget. Når man er inde i sikringsrummet, ringer man til politiet, filmer alt og ser på kameraerne, hvad indtrængerne laver.
Inde i rummet skal der altid være en mobil på opladning.
Sikringsrummet skal være skjult, og hvis de tilfældigvis finder rummet, skal det tage et stykke tid at komme ind. Så skulle politiet forhåbentlig være kommet frem. Jeg regner med, at politiet når frem på 10, maksimum 20 minutter.
Nu er det ikke sådan, at vi har en trussel mod os, men snarere at vi kan have en lidt forhøjet risiko for at blive udsat, men først og fremmest fordi jeg kan lide teknologi, lidt anderledes ting og ikke mindst kan lide at være forberedt
Tanken er at beskytte sig mod røveri. Vi har en grundlæggende sikkerhedstankegang, med blandt andet kameraer ude og inde, optagelse 24/7, elektroniske låse på alle døre og vinduer, altid automatisk låsning så alt er låst, selv når vi er hjemme. Vi åbner aldrig døren for fremmede. Vi har motoriserede elporte og indkørselalarm. Banker nogen på hoveddøren, har de klatret over.
Tanken er, at man skal låse sig inde i sikringsrummet, hvis der sker noget. Når man er inde i sikringsrummet, ringer man til politiet, filmer alt og ser på kameraerne, hvad indtrængerne laver.
Inde i rummet skal der altid være en mobil på opladning.
Sikringsrummet skal være skjult, og hvis de tilfældigvis finder rummet, skal det tage et stykke tid at komme ind. Så skulle politiet forhåbentlig være kommet frem. Jeg regner med, at politiet når frem på 10, maksimum 20 minutter.
Nu er det ikke sådan, at vi har en trussel mod os, men snarere at vi kan have en lidt forhøjet risiko for at blive udsat, men først og fremmest fordi jeg kan lide teknologi, lidt anderledes ting og ikke mindst kan lide at være forberedt