Status
Not open for further replies.
Vil ikke skræmme dig. Men hvis I har al den der synlige beskyttelsesudstyr i form af porte osv., så kan man måske forestille sig, at den, der bryder ind, bruger en støjsender. Så risikerer mobilen at blive det svage led i sikkerhedstænkningen, eftersom den ikke vil have kontakt med mobilnettet.

• Synes
civilingenjören og 3 andre
  • Laddar…
Absolut du har helt ret @S_O_B. Der findes mange mangler, hvis man analyserer alle tænkelige scenarier (hvilket jeg gerne gør), men jeg mener, at jeg har en større chance for at klare mig end den, som aldrig har tænkt tanken.
Jeg vil undgå at løbe rundt og lede efter telefonen i den situation. Bare så hurtigt som muligt ind i rummet.
Det er også almindeligt, at alarmsystemer i udlandet har røgmaskiner for at gøre det sværere for en indbrudstyv. Der er mange sjove ting at fundere på :)

• Synes
civilingenjören og 1 anden
  • Laddar…
Sikringsrummet tænker du vel skal være inde i huset, ikke mod en ydervæg? Den enkleste vej ind er jo vinduer eller døre med glas for en skurk. Hvorfor skulle I i øvrigt have brug for et saferoom, hvis det blot handler om at beskytte sig mod indbrudstyve? Der skal nok en meget modig eller virkelig desperat tyv til for at forsøge at begå indbrud, når ejeren er hjemme. Nyd livet i stedet.

• Synes
  • Elsker
Alko og 8 andre
  • Laddar…
Jeg havde sat pladen på ydersiden, eller det som er/bliver "angrebsiden". Da fungerer den mere som en sej membran og utroligt/umulig svær at slå igennem. Sætter du den på indersiden, så vil det blive betydeligt nemmere bare at slå pladen ind, når man først har smuldret lidt af lecablockene.

Så forstår jeg mig ikke engang på tanken om at bygge et saferoom, men det er jo op til hver enkelt, heldigvis :) Personligt ville jeg nok hellere satse på et playroom :crysmile:

• Synes
  • Haha
Ingenjören og 10 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Det skal nok til en høj eller rigtig pakket tyv for at forsøge sig på at begå indbrud, når ejeren er hjemme. Nyd livet i stedet.
Det er ikke et usandsynligt scenarie. Nedenfor er et par hændelser fra min kommune. Jeg kommer i tanke om 2-3 lignende, som jeg har hørt om, men vil ikke søge efter artikler hele aftenen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brutalt-ran-mot-barnfamilj-i-upplands-bro
https://www.expressen.se/nyheter/man-ranad-pa-sin-bil-blev-knivskadad-i-handen-/

• Synes
civilingenjören og 5 andre
  • Laddar…

Bedste svar

Monter en tynd plade på ydersiden af væggen. Gennemgående bolt, gerne svejset mod indersiden af pladen så der ikke er synlige angrebspunkter. Lim 6mm. gips op og tapetser. Så kræves en veludrustet tyv med vinkelsliber, hammer og en god portion tålmodighed. For at beskytte dig mod forstyrrelsessendere kan du trække et kabel fra rummet op på taget, hvor du monterer en udendørssirene.
Røgalarm er der rigeligt af i Sverige allerede, dog er det mere almindeligt med forstyrrelsesforanstaltninger som høje lyde og strobelight.
Døren fastgør du med ekstra lang fastgørelse og som du allerede har tænkt på, en foderbærende stålkarm. Hvis du også skummer fugen er det svært at komme til med en bajonetsav. Glem bare ikke, at døren skal være brand- OG røg tæt, gerne også gastæt.

Så om noget af dette virkelig er nødvendigt, kan man sætte spørgsmålstegn ved, men når zombierne kommer, er du klar ;)

• Synes
leifa.k og 4 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Sikkerhedsrummet tænker du vel have inde i huset, ikke mod en ydervæg? Den nemmeste vej ind er jo vinduer eller døre med glas for en skurk. Hvorfor skulle I ellers have brug for et saferoom, hvis det handler om at beskytte sig mod indbrudstyve? Det kræver vist en fræk eller virkelig pløret tyv at prøve at lave indbrud, når ejeren er hjemme. Nyd livet i stedet.
Ja, det murede rum ligger midt i huset uden vinduer. Det er ikke primært indbrudstyve (selvom det kan eskalere), det er røveri, jeg vil beskytte familien imod.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ranaren-knackar-pa-med-pistol-hos-barnfamiljen/

• Synes
civilingenjören og 1 anden
  • Laddar…
C
Hvis det skal være godkendt af forsikringsselskabet, er der særlige regler for, hvordan væggen skal forstærkes (med plade).

E EI30-SaC sagde:
Monter en tynd plade på ydersiden af væggen. Gennemgående bolt, gerne svejset mod indersiden af pladen så der ikke er nogen synlige angrebspunkter. Lim 6mm. gips op og tapetser. Så kræves der en veludrustet tyv med vinkelsliber, forhammer og en hulens masse tålmodighed. For at gardere dig mod forstyrrende sendere kan du trække et kabel fra rummet op på taget, hvor du monterer udendørs sirene.
Røgalarm er der nok af i Sverige allerede, dog mere almindelige med forstyrrende foranstaltninger som høje lyde og strobelight.
Døren fastgør du med ekstra lang indfatning og som du allerede har tænkt på, en foderfremmende stålramme. Skummer du også fugen er det svært at komme til med savklinge. Glem bare ikke at døren skal være brand OG røgtæt, gerne også gastæt.

Så om noget af dette virkelig er nødvendigt, kan man diskutere, men når zombierne kommer står du klar ;)
Tak, meget gode forslag. Det bliver både pænt og indbrudssikkert og afsluttet med gipsen.
Jeg har faktisk en mulighed for at trække en separat sirene på taget styret fra rummet.

Det jeg også gerne vil gøre er at skjule døren med et stort spejl eller lignende. Jeg har dog ikke fundet ud af, hvordan det skal fastgøres for at kunne lukkes sammen med døren. Jeg gætter på, at man skal bygge en slags kraftig glideskinne som indbyggede køleskabe og frysere i køkkenet med udenpåliggende låge.

C cpalm sagde:
Om det skal være godkendt af forsikringsselskabet, er der specielle regler for, hvordan væggen skal forstærkes (med plade).
Ja, jeg har læst dem, men jeg gør ikke dette for at få en godkendelse af et forsikringsselskab. Det er naturligvis god vejledning, men de tager udgangspunkt i nykonstruktion, sværere når man allerede har eksisterende væg.

• Synes
lib2
  • Laddar…
A
Jeg kender ikke dig, eller dine trusler, men du burde nok henvende dig til professionelle, hvis du føler et seriøst behov for et saferoom.

Med det sagt, så synes dette at give et ret stabilt resultat:

T Trulli sagde:
Tak, meget godt forslag. Det bliver både flot og indbrudssikkert og afslutte med gipsen.
Jeg har faktisk mulighed for at trække en separat sirene på taget styret fra rummet.

Det jeg også gerne vil gøre er at skjule døren med et stort spejl eller lignende. Jeg har dog ikke fundet ud af, hvordan det skal fastgøres for at kunne lukkes sammen med døren. Jeg gætter på, at man skal bygge en form for kraftig glideskinne som indbyggede køleskabe og frysere i køkken med udenpåliggende låge.
El-slutblik med elektrisk passage i form af tag, som du opbevarer i en lille tavle ved siden af. Tag-sensoren kan du tapetsere over. Så behøves der ikke håndtag, og du kan montere et stort spejl over hele dørbladet. Sørg bare for at vælge en tilstrækkelig stor ramme, som I kan få greb om for at åbne. Indefra har du håndtag som normalt. Dog fejler foder-skabende karm der. Du må simpelthen indsprøjte passende masse i hele fugen, som derefter skjules af spejlet.
Her kan jeg faktisk, sjovt nok, bistå med ovennævnte dør, hvis du vil gå videre fra fantasi til handling :)

Enklere med to dobberman

• Synes
Bitte MH
  • Laddar…
Tænker det bliver svært at få mobildækning inde i et pladebeskyttet rum? Og så vil du vel have en løsning, der beskytter mod at man ryger jer ud med typen tåregas eller lignende. Dvs hvordan skal I håndtere friskluft? Hver rørgennemgang for kabler osv bliver vel et svagt punkt men måske lav sandsynlighed.

Jeg kan forstå et ønske om at beskytte sig mod "tilfældige røvere". Men hvis du har noget, der motiverer et planlagt røveri, hvor nogen faktisk beslutter sig for at bryde gennem en væg, vil de lykkes uanset hvad du gør.

Men i så fald handler det om flere hundrede kilo guld, som du har derhjemme, eller din store samling af Picasso-originaler. Den type røver, der angriber en normal familie, vil ikke blive på stedet længere end nødvendigt og vil gerne have fuld kontrol over, hvad du foretager dig. De kan ikke vide, om politiet dukker op inden for et eller 20 minutter lige den dag.

Jeg tror, at du klarer dig ganske godt med en alarm tilsluttet en alarmcentral. En røver stopper ikke, hvis overfaldsalarmen aktiveres. En ren indbrudsalarm mod tyve fungerer ikke altid. De kan fortsætte med at lede i et par minutter, selv efter alarmen er gået i gang.

Hvis du også har kamera til overfaldsalarmen, så alarmcentralen kan se, hvad der sker, så kommer politiet, ikke en vagt, direkte.

Jeg har en slægtning, der blev reddet af en sådan alarm. Det handlede ikke om røveri, men om en anden slægtning med problemer. Huset så ud som et krigsområde bagefter; politiet gik ind gennem alle husets (låste) døre samtidig. Den samme "problemslægtning" var ude efter os lidt senere, hvilket var ret skræmmende. Nu, 10 år senere, er situationen blevet lidt roligere.

• Wow
  • Synes
Hullefar og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.