5,533 læst ·
11 svar
6k læst
11 svar
"facadeskift" og indbygning af kassette i muret pejs
Hej,
Prøver nu at skrive mit første indlæg her. Har længe læst på forumerne og lært meget af jer andre.
Nu til problemet, jeg er stødt på.
Har for nylig købt et hus, der havde en stor grim muret pejs med en lille kassette nede i kælderen.
Min plan var at tage det yderste lag af mursten fra pejsen for at reducere volumen samt pudse glat og gøre det pænt og sætte en meget større kassette i. Helt enkelt ændre proportionerne på pejsen/kaminen, fra en gigantisk murstensklump med lille ild til noget lidt mere moderne, lige og glat med en større kamin.
Det gik godt med at tage murstenene ned, jeg havde forventet at møde et yderligere lag af mursten bagved, som så kunne pudses. Men problemet var, at under dekormurstenene var det snydt, store hulrum mellem den rigtige pejs/hætte og "facaden" foran.
Nu ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal komme videre. Men ideerne, jeg har, er følgende.
Montere ildfaste plader og beklæde pejsen, pudse samlingerne og male det hele for at få det glat og ensartet.
Problemet er, at alt, hvad jeg finder om at bygge en pejs med plademateriale, peger på silca/sica kiselsilikatplader. Disse sælges af de fleste, der sælger kaminer, men for det første er de dyre, også tykke (50mm), så får jeg tilbage en del af volumen, som jeg har kæmpet så meget for at reducere.
Alternativet, som jeg troede ville fungere, var at montere mineritplader, de ser ud til både at være tyndere i tykkelsen og billigere, hvilket burde være perfekt? Men efter at have googlet og læst op får de plader, der er ildfaste, ikke lov til at blive pudset.
Alternativet er så at mure hullerne op og pudse det hele med net. Men der ved jeg ikke helt, hvad jeg skal bruge som udfyldning. Hullerne, der skal fyldes er mellem 6-8cm dybe, så jeg tror næppe man kan bruge mørtel til så tykke huller. Jeg kan jo heller ikke bruge mursten direkte til at mure op med. En tanke var, at der burde findes noget lignende murbrokker, som man kan blande med mørtlen, lidt større stykker, der gør, at det holder?
Ja, som I kan høre, er jeg fuldstændig novice til muring, jeg er taknemmelig for alle tips og ideer, jeg kan få vedrørende dette.
Vedhæfter billeder, første billede var hvordan det så ud, før jeg tog murstenene ned, de andre to efter.
Prøver nu at skrive mit første indlæg her. Har længe læst på forumerne og lært meget af jer andre.
Nu til problemet, jeg er stødt på.
Har for nylig købt et hus, der havde en stor grim muret pejs med en lille kassette nede i kælderen.
Min plan var at tage det yderste lag af mursten fra pejsen for at reducere volumen samt pudse glat og gøre det pænt og sætte en meget større kassette i. Helt enkelt ændre proportionerne på pejsen/kaminen, fra en gigantisk murstensklump med lille ild til noget lidt mere moderne, lige og glat med en større kamin.
Det gik godt med at tage murstenene ned, jeg havde forventet at møde et yderligere lag af mursten bagved, som så kunne pudses. Men problemet var, at under dekormurstenene var det snydt, store hulrum mellem den rigtige pejs/hætte og "facaden" foran.
Nu ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal komme videre. Men ideerne, jeg har, er følgende.
Montere ildfaste plader og beklæde pejsen, pudse samlingerne og male det hele for at få det glat og ensartet.
Problemet er, at alt, hvad jeg finder om at bygge en pejs med plademateriale, peger på silca/sica kiselsilikatplader. Disse sælges af de fleste, der sælger kaminer, men for det første er de dyre, også tykke (50mm), så får jeg tilbage en del af volumen, som jeg har kæmpet så meget for at reducere.
Alternativet, som jeg troede ville fungere, var at montere mineritplader, de ser ud til både at være tyndere i tykkelsen og billigere, hvilket burde være perfekt? Men efter at have googlet og læst op får de plader, der er ildfaste, ikke lov til at blive pudset.
Alternativet er så at mure hullerne op og pudse det hele med net. Men der ved jeg ikke helt, hvad jeg skal bruge som udfyldning. Hullerne, der skal fyldes er mellem 6-8cm dybe, så jeg tror næppe man kan bruge mørtel til så tykke huller. Jeg kan jo heller ikke bruge mursten direkte til at mure op med. En tanke var, at der burde findes noget lignende murbrokker, som man kan blande med mørtlen, lidt større stykker, der gør, at det holder?
Ja, som I kan høre, er jeg fuldstændig novice til muring, jeg er taknemmelig for alle tips og ideer, jeg kan få vedrørende dette.
Vedhæfter billeder, første billede var hvordan det så ud, før jeg tog murstenene ned, de andre to efter.
Skal den anvendes meget dvs som primær varmekilde?
Skal du mure op så brug ikke hulmuret tegl, men massivt tegl, og det er ingen problemer at skære, så du får den ønskede bredde/størrelse.
Jeg skabte den ønskede størrelse ved først at gøre rummet endnu større og derefter beklædte den med ildfast tegl.
Har brugt almindelig mørtel pga der skal være en kamin der.
Følger tråden
Skal du mure op så brug ikke hulmuret tegl, men massivt tegl, og det er ingen problemer at skære, så du får den ønskede bredde/størrelse.
Jeg skabte den ønskede størrelse ved først at gøre rummet endnu større og derefter beklædte den med ildfast tegl.
Har brugt almindelig mørtel pga der skal være en kamin der.
Følger tråden
Til TS. Jeg tror, det fungerer godt at hakke teglsten ned i mindre stykker og mure fast med almindelig mørtel i dine større huller.
Du skal jo have en indsats og sandsynligvis? også en slange/rør fra denne og op et stykke i skorstenen. Deraf at du ikke behøver mure med ildfast mørtel. Det bliver jo kun varm luft fra indsatsen på indersiden af kappen.
Anbefaler at sætte et gitter langt oppe, så varmen kommer ud lettere.
Derefter kan du pudse på tænkt måde udvendigt.
//AA
Du skal jo have en indsats og sandsynligvis? også en slange/rør fra denne og op et stykke i skorstenen. Deraf at du ikke behøver mure med ildfast mørtel. Det bliver jo kun varm luft fra indsatsen på indersiden af kappen.
Derefter kan du pudse på tænkt måde udvendigt.
//AA
Den skal ikke bruges meget eller som primær varmekilde, egentlig mest for hyggefaktoren da den står nede i vores kælderstue, som er tænkt at fungere som en anden stue.B BiggeTheKing sagde:Skal den bruges meget dvs som primær varmekilde? Hvis du skal mure op, så brug ikke hulmurtegl men massivt mursten, og det er ikke noget problem at skære, så du får den ønskede bredde/størrelse. Jeg skabte den ønskede størrelse ved først at gøre rummet endnu større og derefter beklædte jeg den med ildfast mursten. Har brugt almindelig mørtel fordi der skal være en kamin der. Følger tråden
Interessant at du nævner, at hvis man murer, så skal man ikke bruge hulmurtegl, jeg havde faktisk en skorstensfejer, som kiggede hurtigt og han sagde det samme, hvis man vil have varme ud af skorstenen, skal den mures rigtigt, men han var med på, at hvis den kun skal bruges for hyggefaktoren, kan man bruge kalciumsilikatplader, da disse vil afskærme varmen.
@BiggeTheKing, lavede du også kappen over ildstedet? Det ligner pudset mursten?
Ah, ok, så ideen om at knuse mursten og bruge stykkerne med mørtel er altså rimelig, jeg troede måske, jeg var ude at cykle med den ide? Et måske mærkeligt spørgsmål, men hvor køber man i så fald mursten (billigt), som man kan knuse?S saiter sagde:Til TS. Jeg tror det fungerer godt at hugge mursten ned til mindre stykker og mure dem fast med almindelig mørtel i dine større huller.
Du skal jo have en kassette og sandsynligvis? også en slange/rør fra denne og op et stykke i skorstenen. Derfor behøver du ikke mure med ildfast mørtel. Det bliver jo kun varm luft fra kassetten på indersiden af kappen.
Så kan du pudse på tænkt måde udvendigt.
//AA
Hvis man ikke skal bruge hulmursten, er solid mursten lette at dele? Da jeg tog min ned, var jeg nødt til at kappe nogle stykker, og de var hulede, det var meget enkelt med en slagboremaskine, de delte sig næsten med det samme. Derfor var min første tanke i så fald hulmursten, fordi de er lettere at dele til små stykker.
Kan man ikke købe mini mursten et eller andet sted, som er typisk 5 cm dybe?
Tørafskårne sten med Diamantskive på rundsaven. Fungerer fint for dem, der er dygtige til at flække med hammeren.
Ok, tak for alle tips. Bliver til at finde billigt mursten på blocket da og skære til små stykker da.
Et andet spørgsmål, hvor tykt kan man lægge mørtel? Kan man gøre i flere omgange for at få det tykt. Jeg ser flere steder, hvor jeg gerne vil smøre på mørtel som fyld i stedet for små murstenstykker og mørtel? Har som sagt ingen erfaring med mørtel, kun spartel, så det ved jeg cirka hvor tykt man kan lægge.
Et andet spørgsmål, hvor tykt kan man lægge mørtel? Kan man gøre i flere omgange for at få det tykt. Jeg ser flere steder, hvor jeg gerne vil smøre på mørtel som fyld i stedet for små murstenstykker og mørtel? Har som sagt ingen erfaring med mørtel, kun spartel, så det ved jeg cirka hvor tykt man kan lægge.
En lille opdatering, projektet har ligget på is, mens andet har stået på derhjemme. Men i dag fik vi den nye kassette installeret.
Poster billede.
Talte med installatørerne, som også var murere.
De var helt med på ideen om at bruge mineritskive og køre almindelig bredspartel og vægmaling på. Så nu er jeg tilbage på den idé.
Mineritskiver/cementfiberskiver koster jo ingenting og er jo bare at smide op. Vil kigge videre på det alternativ. Er der nogen her, der har nogle meninger eller erfaringer med det?
Ideen er at lade skiverne komme tæt på kassetten og indkapsle den, så hullerne rundt omkring forsvinder.
Fortsættelse følger.
Poster billede.
Talte med installatørerne, som også var murere.
De var helt med på ideen om at bruge mineritskive og køre almindelig bredspartel og vægmaling på. Så nu er jeg tilbage på den idé.
Mineritskiver/cementfiberskiver koster jo ingenting og er jo bare at smide op. Vil kigge videre på det alternativ. Er der nogen her, der har nogle meninger eller erfaringer med det?
Ideen er at lade skiverne komme tæt på kassetten og indkapsle den, så hullerne rundt omkring forsvinder.
Fortsættelse følger.
Hej, det blev mineritskivor. Har dog ikke sat dem op endnu, sommeren kom imellem, men materialet er købt.HannaML sagde:
Det tricky der er tilbage, er at jeg tænker at bruge mig af stålregler for at få det samlet, og jeg er usikker på, hvordan man skal tænke med pluggen jeg skal fastgøre dem med. Alle murstensplugge er jo af plast, så usikker på hvad de kan klare for temperaturer.
Klik her for at svare