Lad pladerne sidde, hvor de sidder, de gør deres job og udgør ingen sundhedsrisiko. Eternitplader støver ikke af der, hvor de er monteret.
De, der blev syge af asbest, var dem, der arbejdede med det dagligt i flere år, produktion eller montering i fx industrier eller skibsværfter.
Fx stå og skære uden åndedrætsværn med smøgen i mundvigen.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sagde:
...
KnockOnWood, hvad mente du med at pladen bag elcentralen sandsynligvis er ren asbest?
Hvis det er en hård plade bør vel asbesten også her være blandet med cement?
Taknemmelig for respons!
Ja, jeg indrømmer, at jeg måske overdramatiserede lidt.
Men der er blevet brugt asbestplader, som naturligvis har noget bindemiddel, men slet ikke så meget som i Eternit (har selv haft et hus med Eternitplader på facaden, så jeg kender forskellen mellem Eternit og anden asbest).
Rigtige Eternitplader, eller Sidiplader som det kaldtes, var lette at genkende, for der var altid sømhuller forboret, når de blev leveret. Tre huller langs overkanten på alle plader. Fordi det er praktisk talt umuligt at bore huller i pladerne uden at de revner. Asbest er en stærk fiber. Ærgerligt, at den var så sundhedsfarlig :)

Jeg har også asbest bag elcentralen i sommerhuset og desværre også bag/ved siden af komfuret.
Og bølgeeternit på taget. Typisk 50'er-byggeri :confused:
Men heldigvis ryger ingen af os.

OT
Asbest var datidens glasfiber, kevlar og kulfiber. Brugt overalt som armering, ikke kun som ildfast varmeisolering, desværre.

Fra http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26059

Anvendelsesområder for forskellige asbesttyper

Krysotil er den asbesttype, der almindeligvis blev brugt inden for asbestcementindustrien, som fremstillede produkter med 5–20 vægtprocent asbest. Krysotil blev brugt i friktionselementer (30–80 % asbest) og pakninger (40–75 % asbest). Lange krysotilfibre er blevet brugt til asbestvæv med 80–100 vægtprocent krysotil. Ved fremstilling af forskellige gulvbelægningsmaterialer er store mængder kortfibrig krysotil blevet brugt som fyldnings- og armeringsmateriale, ligesom i mange maling-, tag-, beklædnings- og plastprodukter.

Krokidolit blev hovedsageligt brugt til filtre, pakninger, isoleringer m.m. når der krævedes syrebestandighed. Krokidoliten kan også forekomme i andre produkter, bl.a. i mindre omfang i asbestcementprodukter.

Amosit blev hovedsageligt brugt som isolering i blanding med basisk magnesiumkarbonat (magnesia alba). Blandingen blev brugt til isolering af rør, dampkedler m.m.

Antofyllitasbest, som er bestandig mod syre og lud, blev brugt som fyldnings- og armeringsmateriale i produkter, der skulle være alkali- eller syrebestandige, f.eks. visse plastprodukter, asbestpap samt cement- og isoleringsmasser.

Tremolitasbest og aktinolitasbest kan forekomme som forureninger i andre vigtige industrimineraler. Eksempler på sådanne er talk og dolomit.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak for jeres hjælp!
Det værdsættes meget!
 
tænk ikke engang på at kontakte et saneringsfirma, for det vil koste en formue. Jeg arbejder med asbestsanering, og det er lige overraskende hver gang, hvor meget man kan tage for at sanere asbest. Skal du bare fjerne en plade fra taget, er arbejdet lige så nemt at gøre selv og lige så sikkert. Køb Tectyl, en spray der har et stort anvendelsesområde og binder asbestfibre, så ingen løsner sig. Dæk pladen med den farve. Tag en gennemsigtig plastpose og tape åbningen rundt om pladen, så du kan pille pladen løs udenfor posen, så den falder ned i posen. En idé er at lade Tectyl flasken ligge i posen, inden du taper den op, så du kan spraye overfladen, den sad på, og pladen, så undgår du spredning af asbestfibre overhovedet. Det er ret dyrt at deponere, og du kan få masser af problemer, hvis du bare smider det i skoven, så hvis det ikke skader nogen, så spray Tectyl på det, hvis du vil være på den sikre side.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Ofte er det helt gratis at aflevere små mængder asbestmateriale på kommunernes genbrugsstation.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
dundasessayez sagde:
tænk ikke engang på at tage der en saneringsfirma for det vil koste skjorten. arbejder med asbestsanering og det er lige forbløffende hver gang over hvor meget du kan tage for at sanere asbest. skal du bare fjerne en plade fra taget så er jobbet lige så let at gøre selv og ligeså sikkert. køb tectyl, en spray der har et stort anvendelsesområde og binder asbestfibre så ingen løsner sig, dæk pladen med den farve. tag en gennemsigtig plastpose og tape den med åbningen rundt om pladen så du kan pille pladen løs udefra posen så den falder ned i posen. en idé er at lade tectyl flasken ligge i posen inden du taper den op så du kan spraye overfladen den sad og pladen for at undgå spredning af asbestfibre overhovedet. det er ret dyrt at deponere og du kan få vildt med ballade hvis du bare smider det i skoven så hvis det ikke skader nogen så spray tectyl på det hvis du vil være på den sikre side.
Er Tectyl ikke et rustbeskyttelsesmiddel?
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
jo det bruges inden for mange områder, meget maritimt som skal være bestandigt længe. hele ideen med et er at asbest bindes fast i vand og tectyl binder fugten fast i asbesten. skal du bryde en plade sprayer du rigeligt der hvor bruddet skal ske, så bindes alt inden det spredes. er du ikke den nervøse type, går det aldeles udmærket at brække den forsigtigt løs og så bare lufte huset. asbest hænger omtrent lige så længe i luften som en prut, så sætter den sig. så det er nok at lufte ud. og plastikindpakke asbesten. har gjort meget større saneringer med asbest isolering som støver som bare pokker og selvom alle vidste, at det ikke blev 100% gjort, så viser luftprøverne efter en sanering godkendt.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Skal du male og binde evt. overfladefibre, der kan frigives, så fungerer den såkaldte spærrende maling godt til dét. Det er mere eller mindre almindelig maling, men med mere bindemiddel. Jeg har med godt resultat brugt Beckers tidligere model, som var Nafabaseret, den er svær at få fat i nu, pga. arbejdsmiljøkrav. De har en erstatning, som er vandbaseret og lettere at male med indendørs.
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg/
Grundmal med denne over områderne, du er bekymret for, og mal derefter med den dækfarve, du ønsker.

Men eftersom du allerede har malet områderne, er jeg overbevist om, at det er tilstrækkeligt at male et par lag mere med dækfarve for at binde evt. overfladefibre, der kan slippe.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
S
stake sagde:
Det bruges i dag også som beskyttelse mod varme, hvis du har brandbare dele i nærheden af skorstenen. Jeg har selv måttet udskifte en del af mit trætag med eternit ifølge ordre fra skorstensfejeren. Jeg skar til stykket i haven med en vinkelsliber med en maske for en sikkerheds skyld.

Nu da den sidder hvor den sidder, vil jeg ikke gøre noget med den, eftersom den er hel og helt ufarlig.
nu har jeg ikke læst hele tråden men mener du at der findes ny produceret eternit?
 
SBH sagde:
nu har jag ikke læst hele tråden men mener du at det findes ny produceret eternit?
Hvis du læser hele tråden så får du dit svar, dvs at det var miner Its-kivor han mente... 😉
 
Senest redigeret:
  • Synes
stake
  • Laddar…
Mikael_L
Stina71 sagde:
Hur skulle ni agera?
Jeg selv ville gøre absolut ingenting.

Eller tja, ingenting med pladerne altså, jeg ville fortsætte som normalt, lave mad, spise, kigge lidt på BH, åbne en øl, se lidt TV, gå i seng og prøve at have det godt trods alt det besværlige biltrafik, børnenes plageri og besværlig sne at skovle.

Og så, ved en eventuel kommende renovering om x antal år, der berører området hvor en sådan plade sidder, ville jeg købe en billig åndedrætsværn
Beskyttelsesmaske med gule stropper, ofte brugt som åndedrætsværn ved let byggearbejde eller groft støv.
og have på når jeg nedtager pladen og kører den til lokale genbrugsstation/skraldestation.
Jeg ville måske også have den på, når jeg fejer op og støvsuger som sidste foranstaltning og skifter støvsugerpose bagefter.

Her er jeg sikker på, at jeg har gjort mere end nødvendig for at beskytte mig.
Men eventuelt ville jeg også pludseligt gå i panik og købe en noget bedre maske
Tre hvide åndedrætsværnsmasker med ventiler, brugt til beskyttelse mod støv og partikler ved renovering.

eller måske endda noget sådant her:
Gasmask med blå näsdel och gula filterpatroner, användbar vid rivning med potentiell asbestexponering.

Og så findes der engangsoveralls til en enkelt ti'er også
Person i hvid engangsoverall, velegnet til beskyttelse ved håndtering af materialer som asbest under renovering eller nedrivning.

Men ærligt talt så løber man egentlig ingen risiko overhovedet ved at helt ubeskyttet håndtere en enkelt plade en eller en enkelt gang i livet.
Man skal stoppe med at køre bil, gå i byen om aftenen, rejse udenlands samt spise kylling før man begynder at bekymre sig om nogle ting af asbest i sit hus eller håndteringen af disse ved en eventuel nedrivning - hvis man nu laver en korrekt risikovurdering altså.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Jeg har arbejdet med at rive asbest tidligere.
Sidder det allerede oppe, er der ikke en chance for, at det ville støve rundt med asbest fra en plade.
Asbest frigøres, når du saver eller bryder pladen.
Har de begyndt at smøre maling på pladerne, fortsæt med mere maling så bager du evt. asbest ind.
Som en anden skrev, så kan det lige så godt være betonbaseret materiale.

Jeg har selv rør i kælderen, som er isoleret med asbest, ville aldrig komme på den tanke at rive det ned, før den dag jeg skal!
Lad skidtet sidde! :wow:
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.