I mit gamle hus fra slutningen af 1800-tallet sidder der eternitplader bag elcentralen.
Dette har jeg vidst længe og har fundet ubehageligt, da elcentralen er lige uden for døren til min datters værelse. I forbindelse med at en maler malede væggen, lagde han et tyndt lag med almindelig vandbaseret vægmaling over. Ikke engang helt dækkende på nogle steder.

Jeg har også bemærket i mit soveværelsesloft og i et andet hjørne i et loft, begge direkte ved skorstenen, at der sidder mindre tynde plader. Da disse allerede var malet med almindelig vandbaseret loftsmaling, før jeg overhovedet tænkte på disse, har jeg først nu erkendt, at dette også kan være eternit. Måske sat op i loftet som brandsikring mod skorstenen.

Hvordan ville I agere?
Nogen tips til, hvordan jeg kan finde ud af, om de hvidmalede plader er eternit?
Jeg har banket på dem, men synes det er svært at afgøre ud fra lyden. Vil helst undgå at begynde at fjerne maling for at se, da jeg jo så skader pladen...

Ville I sørge for at lade et saneringsfirma fjerne pladerne, hvis det er eternit?
Og hvordan gør de det? Jeg mener, sætter de luftspærrer op osv. for at tage små eternitplader ned? Eller hvordan foregår det? Kan de lukke omkring selve pladen, når de arbejder? Jeg har åben planløsning på den ene etage, og det føles ikke rart, hvis de skal plastre hele etagen ind.

Og, nu er de formodede eternitplader altså malet med almindelig væg-/loftsmaling.
Denne maling har ikke evnen til at binde asbestfibre ordentligt, vel?
Kan jeg eventuelt male pladerne igen, ovenpå den nuværende maling, og binde fibrene bedre? Jeg har hørt, at der findes maling egnet til dette, også en slags spraymaling.
Er der nogen, der kender navne/fabrikater på dette?

Og, vigtigst af alt, ville I sørge for at slippe af med eternitpladerne. Det føles ikke så rart at sove med dem i loftet eller have dem over spisebordet i stuen.

Er der nogen, der ved, om eternitplader også blev brugt på gulve i direkte forbindelse til gamle skorstene, kakkelovne osv.? Så man ikke har nogen liggende under parketten og uvidende træder dem i stykker.

Vil gerne have gode råd fra jer, der kan give mig ren faktuel viden. Har allerede i andre spørgsmål om asbest desværre mødt personer, der i stedet synes, jeg burde "søge hjælp". Taknemmelig hvis jeg kan undgå sådanne kommentarer denne gang.
Jeg beder om hjælp med selve sagsspørgsmålet.

Taknemmelig for gode råd!
 
Er de malet er det ingen fare
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Jeg undrer på, om det ikke er ren asbest, i hvert fald pladen bag elcentralen.

Brandsikkert og godt :o
 
Det bruges i dag også som beskyttelse mod varme, hvis du har brændbare dele i nærheden af skorstenen. Jeg har selv været nødt til at udskifte en del af mit trætak med eternit ifølge ordre fra skorstensfejeren. Jeg skar stykket til i haven med en vinkelsliber og med et mundbeskyttelse for sikkerhedens skyld.

Nu hvor den sidder, hvor den sidder, vil jeg ikke gøre noget med den, eftersom den er hel og helt ufarlig.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Hvad mener du med ren asbest bagved elcentralen KnockOnWood?
Er eternit ikke altid asbest blandet med cement?

Er der nogen der ved noget om den rigtige maling at bruge?
Og om jeg kan male på allerede malet vandbaseret malingsflade?
 
Stake, har du malet din nyindsatte eternitplade? I så fald med hvad?
Kan man sømme i eternit eller er pladerne fastskruede tror I?
Kan man få dem ned i et "blok"?
 
Alle plader, der ligner asbestplader, behøver ikke indeholde asbest. Der findes f.eks. cementbaserede plader.

Eftersom du i forskellige tråde her på BH har mange spørgsmål omkring netop asbest, så er det hensigtsmæssigt at offentliggøre billeder af mistænkeligt materiale for at få nogenlunde retfærdige vurderinger. Ellers famler vi i blinde.

For at være rigtig sikker, er det en prøveanalyse, der gælder = koster penge.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
stake sagde:
...Jeg har selv måtte udskifte en del af mit trætag med eternit ifølge ordre fra skorstensfejeren. Jeg savede stykket til i haven med en vinkelsliber med et mundbind for en sikkerheds skyld...
Det må være en misforståelse. Asbest er forbudt at sælge i mange år.
Sandsynligvis har du opsat en eller anden fibercementplade som indeholder glas- eller cellulosefiber.

Fra Wiki:
Eternitplader indeholdende asbest er siden 1977 forbudt i Sverige
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Det må være en misforståelse. Asbest er forbudt at sælge i mange år. Sandsynligvis har du opsat en fibercementplade, der indeholder glas- eller cellulosefibre.

Fra Wiki:
Dit spørgsmål fik mig til at tænke efter og ved nærmere eftertanke så var det mineritskiver jeg anskaffede mig.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, du har ret Roland53. Klart det er svært at afgøre uden billeder.
Men eftersom disse plader er hvidmalede, så tror jeg ingen ville blive klogere, hvis jeg sendte et billede.
Hvad var den mest almindelige tykkelse på denne type plader? 4 mm?

På tal om plader, der ligner eternitplader, men som ikke indeholder asbest.
Hvad er cementbaserede plader Roland53, og hvordan ser man forskellen på sådan en og en eternitplade?
Hvornår og i hvilket formål blev disse cementbaserede plader anvendt?

Forresten, er en eternitplade ikke netop en cementbaseret plade?
Dvs hovedsageligt cement, men en vis % asbestfibre?
Bliver lidt ekstra forvirret nu.. :)

KnockOnWood, hvad mente du med, at pladen bag elcentralen sandsynligvis er ren asbest?
Hvis det er en hård plade, bør asbesten vel også her være blandet med cement?
Taknemmelig for respons!
 
Stina71 sagde:
Apropos plader, der ligner eternitplader, men som ikke indeholder asbest. Hvad er cementbaserede plader, roland53, og hvordan ser man forskel på sådan en og en eternitplade? Hvornår og med hvilket formål blev disse cementbaserede plader brugt?

For resten, er en eternitplade ikke netop en cementbaseret plade? Altså hovedsageligt cement, men en vis % asbestfibre?

KnockOnWood, hvad mente du med, at pladen bagved elcentralen sandsynligvis er ren asbest? Hvis det er en hård plade, bør asbesten vel også her være blandet med cement?!
Det kan ikke være en plade, hvis det er ren asbest. Asbest er bløde fibre, og man vævede tæpper af dette og brugte bl.a. til udstødningsrør på skibsmotorer. Det er helt rigtigt, at det, der blev kaldt Eternit (fra Lomma) var cementplader med asbest indblandet. Da asbest blev forbudt (måske også konkurrerende virksomheder? under 50/60'erne?) begyndte produktion f.eks. tagplader med andet indhold, men efterlignede den klassiske eternitplade, så man kunne supplere gamle tage f.eks.

Tidligere i tråden blev f.eks. Minerit og andre fyldmaterialer nævnt. Eftersom disse skulle erstatte asbestplader, var/er formen/udseendet i mange tilfælde umulig at skelne fra en lægmand.

Det er ikke hensigtsmæssigt at sømme i disse gamle eller nye cementplader, som du spurgte om tidligere. De revner. Du skal forbore.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Som sagt i tidligere tråde, hvis du lader eternitten sidde hvor den sidder, gør den ingen skade overhovedet. Uanset om den er malet eller ikke. Man behøver ikke male eternit for at binde fibre. Der frigøres intet før du bryder pladerne i stykker.

Skal du ikke renovere disse rum, lader du bare pladerne være. I dit tilfælde er det måske bedst at hyre et firma og sanere hele huset - du virker mere end rimeligt bekymret over dette materiale, og det får du og familien garanteret det dårligere af end at bryde en eternitplade i to stykker.
 
  • Synes
Alti og 1 anden
  • Laddar…
Tak roland53 for dit tydelige svar! Værdsat!
Når pladerne nu er malet hvide, med vandbaseret maling, er det umuligt selv for en sagkyndig at afgøre, hvad det er for en plade. Eller hvordan?

MathiasS, jeg er fuldt bevidst om, at min bekymring er besværlig, men det føles alligevel godt at få mere viden om emnet for at kunne håndtere dette på bedste måde.

Selvom man ikke behøver at male eternitplader, er jeg interesseret i at vide, hvilken maling der er bedst egnet, hvis jeg vælger at gøre dette. Hvis nogen ved det, taknemmelig for synspunkter omkring dette!
 
Stina71 sagde:
Når pladerne nu er malet hvide, med vandbaseret maling, er det umuligt selv for en sagkyndig at afgøre, hvad det er for en plade. Eller hvad?

Selvom man ikke behøver male eternitplader, er jeg interesseret i at vide, hvilken maling der er mest passende, hvis jeg vælger at gøre dette. Hvis nogen ved, vil jeg være taknemmelig for synspunkter omkring dette!
Vedr. spørgsmål 1. Jeg er ikke sagkyndig, men formoder, at en sagkyndig bare ved at skrabe lidt maling af for at komme ind til materialet i det mindste kan give dig et råd. Prøvetagning, sanering eller ingen fare.

Vedr. spørgsmål 2. Det er/var ikke helt usædvanligt, at man rengjorde et eternittag for derefter at male det.
Nu gjaldt dette udendørs, men rådfør dig med en farvehandler. Jeg tror ikke, det skal være så stor forskel at male disse plader sammenlignet med andre hårde materialer.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sagde:
Och, nu er de formodede eternitplader altså malet med almindelig væg-/loftmaling.
Denne maling har ikke evnen til at binde asbestfibre ordentligt, eller hvad?
Jo! Hvordan skulle asbestfibrene begynde at bevæge sig og trænge gennem malingen, mener du? Det ville have været en forskel, hvis vi talte om flygtige stoffer, f.eks opløsningsmidler.

Jeg er ikke asbestekspert, men arbejder med miljøspørgsmål og har bl.a. inventariseret bygninger med hensyn til asbest. Jeg kan garantere dig, at en sanering spreder flere asbestfibre i jeres indendørsmiljø, end hvis du lader dem sidde urørt og overmalet. Hvor grundig saneringsfirmaet end er.
 
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.