J justusandersson sagde:
Jeg synes det er meget tydeligt, at garderobevæggen indgår som en del i en bærende hjertemur. Tagspærren er en variant af den såkaldte svenske tagspærre, som ikke er selvbærende. Bjælkerne over garderobedørene er afvekslinger. Ønsker du at fjerne dem, skal de erstattes med noget andet, f.eks. en lille stålbjælke eller en limtræsbjælke. Man skal beregne det. Ønsker du at gøre det let for dig, kan du da tage udgangspunkt i de eksisterende bjælker og beregne baglæns.
Tror du, at hele væggen er bærende da? For hvis man ser på vægstumpen til venstre for åbningen, som tilslutter mod ydervæg, er der hverken bjælke øverst eller hellange lodrette reglar. Kan det være sådan, at det kun er garderobemodulerne, som er bærende?

Hvis tagspærene ligger der ovenpå, så ja.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Så burde vi kunne nagga ud lidt af de omkringliggende moduler og bytte de 2 korte overliggerne ud med en lang, som støttes op i enderne og i midten, så vi får to åbninger på 76 cm i stedet for 60 cm, som de er i dag.

Fulkemisten
Jeg kan mere eller mindre garantere, at der ligger en tagstol ovenover præcis mellem karmene. Jeg har målt og antager, at du også har 1200 mm mellem tagstolene? Dermed ikke sagt, at "søjlen" bærer en punktlast. Hele væggen er sandsynligvis bærende.

Lastene på væggen optræder som punktlaster lige under hver respektiv tagstol, men væggen må ses som en helhed, hvor alle dele hjælper med at afstive hinanden.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Jeg kan mere eller mindre garantere, at der ligger en tagstol ovenover præcis mellem karmene. Jeg har målt og antager, at du også har 1200 mm mellem tagstolene? Dermed ikke sagt, at "pillen" bærer en punktlast. Hele væggen er sandsynligvis bærende.
1200mm passer godt, og ja så vil en tagstol være ovenover hver garderobesektion..

L
Hvordan ser det ud på venstre side om regeln som er hel der, og hvad er det for mål på den, tror nok at det at skifte af ovenfor så du får dine garderober

• Synes
Tompsa
  • Laddar…
Hele huset er jo sammensat af vægsektioner, lidt som lego. Det der holder sektionerne sammen er en planke under og en planke over. Hvad vi nu kan konstatere findes der to typer af sektioner, bærende og ikkebærende. Til venstre for garderoben, mellem garderobe og ydervæg, findes en ikkebærende sektion. Disse består af fag, 2x5 stk. Hvor de vandrette reglar går hele vejen igennem, og de lodrette er opdelt. Hvis du zoomer ind på den venstre regel, ser du en stribe af denne konstruktion ved siden af den hele lodrette regel.

Alle reglar er 70x70, undtagen overlæggeren i de bærende sektioner, som er 70x200.

• Synes
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hvorfor ikke skifte på indersiden? Det skal jo blive et garderobeskab. Sæt en overdimensioneret limtræsbjælke og så stolper som den hviler på. Hvad er det, du vil have plads til for garderobeløsning for resten?

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Hvorfor ikke udveksle på indersiden? Det skal jo blive et skab. Sæt en overdimensioneret limtræsdrager og så stolper, som den hviler på. Hvad er det for en garderobeløsning, du vil have plads til, for resten?
En eller anden type afvikling skal vi nok få til.. Jeg har tænkt mig almindelige Ikea-stammer 2x75. Så udnytter vi næsten hele rummet og kan sætte skuffer ind, hvilket vi jo ikke har kunnet før.. Hvilken højde vi får ind, afhænger af, hvordan vi kan løse det med afvikling. Havde det ikke været bærende, havde vi jo fået de høje på 236 ind. De lavere ligger jo på ca. 200 og går ind under en bjælke. Loftshøjden er 245.

Hvis du erstatter 70x200 bjælken med en i limträ på 90x180, de bør have lignende egenskaber, så måske får du plads til de højere garderobeskabe.

Fulkemisten
En idé kan jo være at beholde "stolpen" hvis det går, men måske erstatte den med en 90x90 limtræ? Har du stadig plads til 2 x 75 i så fald, så går det jo at holde overliggende afveksling ret lav, så du får plads med de højere garderober. På din sektionsoptegning ser det for øvrigt ud som om du har 250 cm i lofthøjde. Hos mig havde man visse steder sænket loftet med 5-7 cm af uklar årsag i 60-70'erne. Tjek om du ikke har 250 lofthøjde i garderoben, i så fald er sagen jo biff.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.