Hej!

Jeg har planer om at rive denne væg ned mellem køkken og stue i mit 1,5-planshus med kælder bygget i 1938. Det er en planke væg fra skorsten til facade i tværgående retning, altså med 90 grader fra hjertemur (langs med tagspær).

Kan den være bærende?

• Væg med træpaneler og synlige ledninger i et hus fra 1938, planlagt til nedrivning, med bordoverflade i forgrunden.
BirgitS
Det afhænger af, om bjælkerne i bjælkelaget hviler på væggen, altså går tværs over den.
Men det ser ud til at være en slags afveksling ovenover det åbnede område (det hvide), hvilket ofte betyder, at væggen er bærende.

BirgitS BirgitS sagde:
Det kommer an på, om bjælkerne i bjælkelaget hviler på væggen, altså går på tværs af den.
Men det ser ud som nogen slags afveksling ovenover det åbnede område (det hvide), hvilket ofte betyder, at væggen er bærende.
Tak for svar! Det hvide område er en gammel dør, så jeg tror ikke de tværgående planker er nogen afveksling. Næste skridt er måske at få løsnet en planke for at se, hvad der ligger ovenpå.

Det ser unægtelig meget ud som en bærende væg men riv den og se hvad der sker! 😀

Er stommen af plank er ofte alle vægge bærende. Har du tjekket med Stadsbyggnadskontoret om de har tegninger af huset?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
S
Hvor højt op går plankevæggen? Zoomer jeg ind på billedet, ser det ikke ud til, at den går hele vejen op.... Er det en synsbedrag?

I så gamle huse kan vægge være stabiliserende, selvom de ikke er bærende.

BirgitS
S Stoffe-q sagde:
Tak for svar! Det hvide område er en gammel dør, så jeg tror ikke de tværgående planker er nogen afveksling. Næste skridt er måske at få løsnet en planke for at se, hvad der ligger ovenpå.
Det, som jeg synes ligner en afveksling, er den nederste regel (balken) over døråbningen, fordi den går ind i de stående regler på siden. På den måde kan vægten ovenfra føres over til de stående regler (søjler i afvekslingen)

• Synes
MatKal123
  • Laddar…
Jeg synes det ser ud som en skydedør med tanke på beslaget? Jeg har en skydedør til mit køkken, og den væg jeg har, er alligevel bærende, da den fortsætter på overetagen op til taget. Der er formentlig to "pelare" i min væg med tanke på at den anden lignende væg har to stolper, som er forbundet med en tværbjælke, der stabiliserer taget, som er åbent til kip med bekymrende meget luft...

S Screew sagde:
Hvor højt op går planke væggen? Zoomer jeg ind på billedet, så ser det ikke ud til, at den går hele vejen op... Er det en synsbedrag?

I så gamle huse kan vægge være stabiliserende, selvom de ikke er bærende.
Det er svært at se, om de stopper der, eller måske er der spor højst oppe. Eventuelt er det en stolpe som nr. 2 til venstre for døren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.