Hej! Renoverer et hus bygget i 1929.

Jeg mistænker, at denne væg er bærende. En ven påstår, at den ikke er det. Hvad siger I, der har styr på det?

Vedhæfter de tegninger, jeg har på huset.

/Tompalito

• Plantegning af et hus bygget i 1929 med en rød pil, der peger på en væg i stueetagen, muligvis bærende. Viser tre etager med forskellige rumopdelinger.
  • Bygningsplan af et hus fra 1929 med en rød pil, der peger på en væg i midten af rummet.
Det er meget sandsynligt, at væggen er bærende, og det baserer jeg på, at den er gennemgående på alle 3 planer.

• Synes
kashieda og 4 andre
  • Laddar…
Det kan også være sådan, at væggene er af planker, og dermed skal også de andre vægge ses som bærende i vis udstrækning. Jeg er usikker på, hvornår Stockholms stads småstugubyrå gik over til regelverksvægge.

• Synes
kashieda og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Samme resultat her men da fremfører at man næppe havde 7 m lang bjælker så nogen
1 16386 sagde:
Jeg er usikker på, hvornår Stockholms stads småstugubyrå gik over til regelverksväggar.
Næppe i 20'erne i hvert fald, det er vel mere en teknik som kom efter anden verdenskrig?

• Synes
tompalito
  • Laddar…
Hvad jeg har læst var man tidligt ude med det for egne hjem husene, der blev bygget i Stockholm. Man brugte færdige elementer i stedet for at bygge væggene på stedet allerede i 1927. Men væggelementer var måske alligevel plankevægge?

• Synes
tompalito og 1 anden
  • Laddar…
Har ejet identisk hus bygget 1927 og væggen er bærende. Vægelementerne er IKKE plankevægge.

• Synes
kashieda og 2 andre
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Det er meget sandsynligt, at væggen er bærende, og det baserer jeg på, at den er gennemgående på alle 3 plan.
I would say it's very likely not load-bearing. To stabilize the longitudinal and knee walls, the floor beams should run between them—that is, on the shorter side. In such cases, the exterior walls are load-bearing. This wall, and those above and below it, serve a stabilizing function, so any changes require professional advice. The fact that the walls are exactly on top of each other is a characteristic of old-school builders who created "clean" structures. Eg. It was once unthinkable to connect truss rods between nodes. Today, with tension rods in the lower chord, this is common. The result? After the memorable storm Alfrida, the cathedral in Uppsala stands, but many new buildings were destroyed.

• Synes
kashieda
  • Laddar…
@sturnus , du har formentlig ret. Det er forskel på vægge, der er bærende og stabiliserende.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
1 16386 sagde:
Hvad jeg har læst, var man tidligt ude med det for egne hjem som blev bygget i Stockholm. Man brugte færdige elementer i stedet for at bygge væggene på stedet allerede i 1927. Men væggelementer var måske alligevel plankevægge?
T tompalito sagde:
Hej! Renoverer et hus bygget i 1929.

Jeg mistænker, at denne væg er bærende. En ven påstår, at den ikke er det. Hvad siger I, der har styr på det?

Vedhæfter de tegninger, jeg har på huset.

/Tompalito
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
@sturnus , du har sandsynligvis ret. Der er forskel på vægge, der er bærende og stabiliserende.
Sådan her ser væggen ud, stående planker på 50 mm reglar. Er det det, som kaldes plankevæg?

• Væg med stående træplanker på 50 mm reglar, muligvis en plankevæg, med synlige konstruktionselementer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.