14,408 læst ·
44 svar
14k læst
44 svar
Er dette trykimprægneret 70'erne?
Godt, undersøg grundigt før du falder i nogens ”fælde” og bruger unødvendige penge.P Per Kronlid sagde:Tak for svaret! Jeg skal tage prøver til analyse. Jorden i krybekælderen var fugtig. Jeg har gravet væk under halvdelen. Vand har fundet vej ind via bjerget fra 2 retninger. Men det har jeg udbedret. Sandsynligvis er der ikke meget fugtskade i gulvrammen, men tilstrækkeligt med fugt til at forårsage lugt fra pentaklorfenol. 2 andre eksperter har også været her og bemærket, at det lugter typisk af det.
Vi har også haft en skimmelhund her, som ikke indikerede skimmel i tilbygningen, men ved en tidligere indgang i huset, hvor der var en gammel skjult betontrappe direkte mod syllen. Det er udbedret med udskiftning af syll og knust trappe.
Jeg hælder nu mere til at rive gulvet op og skifte gulvbjælkelaget. Skal tage en prøve først. Så bliver det måske en ordentlig tætning af krybekælder og installation af affugter. Tak for input!H hempularen sagde:Tag flere fagmæssige meninger ind. Anticimex kan have ret. Men de foreslår "altid" affugtere, som de selv sælger. Her er der medlemmer, der har fået forslag om affugtere under grunden, som var betongplade på jord...
Vi havde naboer, der før salget blev narret til at indsætte affugtere i deres krybekælder med betonloft...
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Jeg er enig..H hempularen sagde:Tag ind flere faglige meninger. Anticimex kan have ret. Men de foreslår "altid" affugtere, som de selv sælger. Her er medlemmer, der har fået forslag om affugtere under grunden, som var betonplade på jord...
Vi havde naboer, der før salg blev narret til at indsætte affugtere i deres krybekælder med betonloft...
Jeg undrer mig lidt over alle dem, der sætter affugtere både på loftet og i krybekælderen.
Man skal vel så lukke al lufttilførsel, ellers er det vel mest elselskaberne, der tjener på sådan en?
Så længe man tilfører udeluft, så vil den vel arbejde hele tiden?
Og hvordan har det fungeret uden affugtere i alle de år før?
Æven Anticimex siger præcis så, altså at rummet skal nøje tætnes først. Ellers er det spildte penge.plåtrickard sagde:
Håller med..
Jag undrar ju lite över alla som sätter affugter både på loft og i krybekælder.
Man behøver vel så lukke all lufttilførsel, ellers er det vel mest elselskaberne der tjener på sådan en?
Så længe man tilfører udeluft, så kommer den vel arbejde hele tiden?
Og hvordan har det fungeret uden affugter i alle år inden?
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Men hvad i huset har ændret sig, så behovet af en affugter findes?
Præcis, man skal lukke ventilationen. Min krybekælder steg omkring 4 grader alene ved at lukke, og med affugteren holder den nu cirka 16-19 grader der afhængig af årstiden. Det betyder, at jeg sparer på opvarmningsomkostningerne om vinteren. Der er selvfølgelig forskellige forhold for alle huse. I mit tilfælde er der ståhøjde i halvdelen, da det er suteræn.P Per Kronlid sagde:
Jeg ville tippe om at forsøge at finde så meget af kilden som muligt og udskifte, hvad der kan. Med sorptionsaffugter ville der være et lille undertryk, der gør, at lugten har sværere ved at stige op. Man kan også tilføje en udsugningsventilator. Det er forudsat, at lugten kommer fra krybekælderen. Tag nogle prøver i forskellige fryseposer og lugt efter et par timer. Jeg bad mine kolleger om hjælp, da jeg bor i huset og måske har vænnet mig til lugten. Senere sendte jeg det alligevel til et laboratorium.
Det kan også være, at de har brugt, hvad der var tilgængeligt, da de byggede, så nogle planker kan være imprægneret, mens andre ikke er det.
Godt spørgsmål. Der burde nu være mindre behov for affugter, eftersom jeg har lykkedes med at stoppe vandet fra at komme ind via klippen, som delvis skråner mod fundamentet. Jeg har boret og sprængt klippen og lavet en kanal langs fundamentet, der leder vandet væk. Så dette problem, da jeg gravede jorden væk ned til klippen for terrasse/udeplads.plåtrickard sagde:
Så udskiftning af gulvbjælkelaget er nok det, jeg bør gøre. Men skal som sagt tage en prøve først for at være sikker på, at det er der lugten sidder.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Dels er det jo at rette op på dårlige konstruktioner fra før, men så er der mange forskellige grunde. Nogle få kan være generationsskifte, der ikke accepterer lugten, opgraderet varmesystem (måske fyring med olie osv. som udtørrede), skiftet til tættere vinduer/døre, ekstra isolering mm som har ændret forudsætningerne for grunden.plåtrickard sagde:
Hvordan forsegler man bedst i nogle sprækker mellem rem og muret fundament? Jeg vil have noget, der ikke får remmen til at rådne, og noget, der ikke lugter fremover. Tips modtages gerne.
Lidt sent svar. Ved ikke om du allerede er færdig. Jeg tætede de gamle sprækker til friskluft med fugeskum.P Per Kronlid sagde:
Hej. Jeg er interesseret i at vide, om Ozon behandling hjalp? Forklar gerne så godt du kan.
Vi bor i et hus fra 72 med krybekælder med trykt syll. Huset har i alle år stået uden affugter. Da vi købte huset, foretog vi en omfattende renovering indvendigt. Vi fjernede ikke syllen, men ryddede grunden, tætnede, plastede og installerede Corroventa CTR 300TT2 med undertryk. Derudover installerede vi FTX. Nu hænger lugten ikke fast i tøjet, men jeg undrer mig, som nævnt, om Ozon behandling hjælper yderligere.
Hilsen
MIRRE
Vi bor i et hus fra 72 med krybekælder med trykt syll. Huset har i alle år stået uden affugter. Da vi købte huset, foretog vi en omfattende renovering indvendigt. Vi fjernede ikke syllen, men ryddede grunden, tætnede, plastede og installerede Corroventa CTR 300TT2 med undertryk. Derudover installerede vi FTX. Nu hænger lugten ikke fast i tøjet, men jeg undrer mig, som nævnt, om Ozon behandling hjælper yderligere.
Hilsen
MIRRE
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Ozon hjælper med at fjerne overfladiske forureninger og lugt.M MirsadRexhepi sagde:Hej. Jeg er interesseret i at vide, om Ozon behandling hjalp? Forklar venligst så godt du kan.
Vi bor i et hus fra 72 med krybekælder med trykimpregneret syll. Huset har i alle år stået uden affugter. Da vi købte huset, lavede vi en omfattende renovering indvendigt. Vi fjernede ikke syllen, men rensede grunden, tætnede, plastede og installerede Corroventa CTR 300TT2 med undertryk. Derudover installerede vi FTX. Nu sætter lugten sig ikke på tøjet, men jeg undrer mig som nævnt over, om Ozon behandling hjælper yderligere.
Hilsen
MIRRE
Er der noget mere fundamentalt, vil lugten komme frem igen efter et stykke tid.
Klik her for at svare
