Jeg er ved at bygge et hønsehus. Når jeg havde gjort gulv, tag og lidt mere færdigt, siger en ven "de der brædder kan du ikke bruge i et hønsehus, det er trykimprægneret".
Nu til spørgsmålet, er det virkelig det?
I vores kælder har vi et rum, der tidligere var en bar, med masonitplader på væggene. Bag dem sad disse grønne planker som rammer på vægge og loft, med isolerende flamingo imellem. Bag det var betonvæggen.
Ville det ikke være et mærkeligt sted at sætte trykimprægneret? Den eneste fugt, der findes i kælderen, kunne jo være lidt fugt, ellers er det jo helt tørt.
Det der også taler imod, er at de sikkert er monteret, da huset blev bygget i 60'erne. Hvad jeg har set, så er trykimprægneret kun grønt, når det er nyt, men derefter får det sin almindelige træfarve. Disse er jo lysende grønne.
Men det der taler for, er: hvis det ikke er trykimprægneret, hvorfor er de så grønne? :/
Taknemmelig for hjælp
Nu til spørgsmålet, er det virkelig det?
I vores kælder har vi et rum, der tidligere var en bar, med masonitplader på væggene. Bag dem sad disse grønne planker som rammer på vægge og loft, med isolerende flamingo imellem. Bag det var betonvæggen.
Ville det ikke være et mærkeligt sted at sætte trykimprægneret? Den eneste fugt, der findes i kælderen, kunne jo være lidt fugt, ellers er det jo helt tørt.
Det der også taler imod, er at de sikkert er monteret, da huset blev bygget i 60'erne. Hvad jeg har set, så er trykimprægneret kun grønt, når det er nyt, men derefter får det sin almindelige træfarve. Disse er jo lysende grønne.
Men det der taler for, er: hvis det ikke er trykimprægneret, hvorfor er de så grønne? :/
Taknemmelig for hjælp
Gammelt træ strøget med Cuprinol? Er det fra 60'erne er det tvivlsomt, at det er trykimpregneret men tag mig ikke på ordet 100%.
Dagens trykimprægnerede træ ville ikke have været noget problem, men trykimprægneret fra 60'erne kan indeholde arsenik og alt muligt.S BTR sagde:
Hønsehuse plejer at være svære at få ventilation i, og det er på kun 4 m2, så hvis træet afgiver negative stoffer ville det være dårligt.
Tak for svar, men spørgsmålet gælder om det er trykimprægneret eller ej.
Ja, netop at det er så kraftigt grønt stadig tyder på en eller anden form for kobberindblandet overfladebehandling mod råd, typisk Cuprinol, som ikke var så usædvanligt på den tid. Men som sagt, tør ikke afskrive trykimprægneret helt da 60'erne vel er overgangen, hvor trykimprægneret så småt begyndte at komme, omend ikke i nogen større omfang?P peter.linkan sagde:
Jeg tror stadig på Cuprinol eller lignende men under devisen ”better safe than sorry” måske er det tid at erstatte det med andet træ for egen sindsro? Medmindre nogen her utvetydigt kan bekræfte Cuprinol?
Dejligt at høre! Held og lykke med resten af hønsehuset!
Tak 
Klik her for at svare