S Stugmannen sagde:
jag kan dela mina erfarenheter ifrån renoveringen av våran gäststuga som jag såg som ett test inför renoveringen av huset.

i gäststugan rev jag allt utan stommen. Där luktade plastmattan på golvet. Asfaboarden stank flera meter på tomten där jag slängt den efter rivning.
Golvbjälklaget och syllar var knallbruna av nån behandling. De behöll jag dock. Körde ozon efter det och inget luktade efter det även golvbjälklaget kändes mycket fräschare.
nu är det färdigrenoverat sedan ett år tillbaka och ingen lukt har framkommit efter det. Känner mig rätt trygg med att det är löst nu.

i huset så är det lite olika lukter när jag river och jag tror inte att det är luktsmittat från samma källa. Tex vindpappen tror jag är en del av orsaken till lukten i huset. Det jag hoppas på mest är att hitta en fuktskada i golvet när jag river som jag kan åtgärda i samband med detta. Hoppas in i det sista på att slippa byta all syll. Några bitar här och där räknar jag med.
en sak du kan prova. Framförallt om du har spån i golvet är att köra ozon i krypgrunden typ en vecka och samtidigt dra på paxfläktarna i huset. På så sätt dras ozonet igenom golvet och mycket av luktsmittan i golvbjälklaget reduceras men det är naturligtvis olika hur bra det kan fungera och man kan ju inte heller vistas i huset när ozonet går.
Tack det är väldigt värdefullt att höra! Jag precis som du upplever också olika lukter. Källaren en jordig och sur lukt. Där håller jag på att riva ut allt uppreglat och allt organiskt. I huset och krypgrunden luktar det sommarstuga och den lukten relaterar jag till tryckimpregnerat. Sen har vi asfaboarden som luktar lite mer industri eller hur jag ska förklara det. Jag har tagit provbit och lagt i påse för att lukta på efter jobbet när jag varit borta några timmar. Fokus ligger på sommarstugelukten och att riva ut allt i källaren. Framöver vill jag ta bort asfaboarden i samband med fasadbyte och då även byta isolering. Men fasaden är i bra skick så det är inget jag stressar med.

• Synes
Per Kronlid
  • Laddar…
Og jeg skal bestemt teste dit forslag med ozon i krybekælderen, tak

• Synes
Per Kronlid og 1 anden
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Tak det er meget værdifuldt at høre! Jeg oplever ligesom dig også forskellige lugte. Kælderen en jordet og sur lugt. Der er jeg i gang med at rive alt oprejst og alt organisk. I huset og krybekælderen lugter det sommerhus, og den lugt relaterer jeg til trykimprægneret. Så har vi asfaboarden, der lugter lidt mere industrielt, eller hvordan jeg skal forklare det. Jeg har taget en prøve og lagt i en pose for at lugte til efter arbejdet, når jeg har været væk nogle timer. Fokus ligger på sommerhuslugten og at rive alt ud i kælderen. Fremover vil jeg fjerne asfaboarden i forbindelse med et facadeskift og så også skifte isolering. Men facaden er i god stand, så det har jeg ikke travlt med.
Yes, start der og se. Har du plastet jorden i krybekælderen?
Hvis du skal lave facaden senere, anbefaler jeg også at skifte indersiden af væggene, så smitten ikke sidder fast der. Men godt at tage grunden først og se, hvad der sker.

• Synes
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Og jeg skal bestemt teste dit forslag med ozon i krybekælderen, tak
Glem ikke at slukke for affugteren bare, så ozonet bliver i huset :)

• Synes
Per Kronlid og 1 anden
  • Laddar…
S Stugmannen sagde:
Yes, start der og se. Har du plastret jorden i krybekælderen?
Hvis du skal lave facaden senere, anbefaler jeg også at udskifte indersiden af væggene, så smitte ikke sidder der. Men det er godt at tage bunden først og se, hvad der sker.
Jorden er plastret. Indersiden af væggene vil jeg sandsynligvis ikke røre, da jeg allerede har stået og spartlet op og gjort det i stand. På den anden side kunne jeg ikke lugte noget på væggene, men derimod de gamle tapeter, som jeg fjernede. Jeg håber ikke at skulle gøre det om i hvert fald.

• Synes
Per Kronlid og 1 anden
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Marken er dækket af plastik. Indersiden af væggene vil jeg sandsynligvis ikke røre, da jeg allerede har stået og bredspartlet og gjort det i stand. På den anden side mærkede jeg ingen lugt på væggene, men derimod de gamle tapeter, som jeg rev ned. Håber ikke at skulle gøre det om i hvert fald.
Hvordan er det gået for dig?
Jeg har fået fjernet min lugt helt. Det sad i gulvet. Især i spånpladen og trossen. Har skiftet alt, og så forsvandt det.

• Synes
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen sagde:
Hvordan er det gået for dig? Jeg har fået fjernet min lugt helt. Det sad i gulvet. Især i spånerne og trossbotnen. Har skiftet alt, og så forsvandt det.
Det går fremad. Jeg har skiftet al isolering og også trossbotnen i krybekælderen. Da jeg rev ned, så jeg 6 gulvbjælker, der var malet med den samme brune, så jeg sendte analyse på syllen og på en brun gulvbjælke. Syllen var fri for pentaklorfenol, men bjælkerne indeholdt stoffet. Dette er 6 bjælker fra en tilbygning lavet bagefter (samtidig med udestuen). Så jeg har også skiftet det materiale ud. Lugten er næsten helt væk, men den sætter sig ikke længere i tøjet. Skal også renovere udestuen fremover og vil fortsætte med at bruge ozon i omgange for at fjerne det lugtfyldte.

• Synes
Plutus og 2 andre
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Det går fremad. Jeg har udskiftet al isolering og også trossbotten i krybekælderen. Da jeg rev ned, så jeg seks gulvbjælker, der var malet med den samme brune, så jeg sendte analyse på syll og på en brun gulvbjælke. Syllen var fri for pentaklorfenol, men bjælkerne indeholdt stoffet. Det er seks bjælker fra en udvidelse lavet senere (samtidig med udestuen). Så jeg har også udskiftet det materiale. Lugt er næsten helt væk, men den sætter sig ikke i tøjet længere. Jeg skal også renovere udestuen fremover og vil fortsætte med at bruge ozon i perioder for at fjerne det lugtsmittede.
Phew! Ja, det er ikke noget sjovt arbejde, men helt klart værd det, når det er overstået. Jeg slap for at udskifte syllerne, men stort set hele gulvbjælkelaget røg. Skønt at høre, at det ikke sætter sig i tøjet nu. Det er det vigtigste, da kilden til lugten, grundproblemet, er væk. Det lugtsmittede forsvinder jo over tid med lidt små indsatser (ozon, maling mm). Godt gået!

her har du lidt gode billeder fra mit arbejde, når det var som værst :)
Renovering af hus med eksponerede bjælker og fjernet gulvbelægning, med værktøj og materialer i baggrunden. Arbejder udføres for at løse lugtproblemer. En person arbejder i et renoveringsprojekt ved at installere en ny bjælke i et åbent rum med plastafdækning på gulvet og værktøjer spredt omkring. Renoveringsprojekt med udsigt til nyt gulvbjælkelag i et hus under konstruktion; træbjælker og kreative indgreb i gang i et ellers tomt rum. Renovering af gulv med synlige bjælker og åbne vægge i et husprojekt. Brædder og værktøj ses i baggrunden. Lyst rum under konstruktion.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Wow
Robris og 5 andre
  • Laddar…
S Stugmannen sagde:
Phew! ja, det er ikke sjovt arbejde men helt klart det værd, når det er overstået. Jeg slap for at skifte syllarna men i princippet røg hele gulvbjælkelaget. Skønt at høre, at det ikke sætter sig i tøjet nu. det er det vigtigste, da kilden til lugten grundproblemet er væk. Det lugtsmittede forsvinder jo efterhånden med lidt små indsatser (ozon, male mm). Fedt Arbejde!

her har du lidt gode billeder fra mit arbejde, når det var som jævligst :)
[billede] [billede] [billede] [billede]
Tak! Ja det føles meget skønt. Alt tager sin lille stund med små børn dog, men kommer nok snart lægge op en tråd på igangværende renovering, så man kan få lidt tips og tricks under tiden. Dit job så meget større ud end mit, godt arbejde! Kan forestille mig, at det blev rigtig godt i sidste ende. Billederne er fra arbejdet med bjælkerne efter at trossbotten og isolering var revet. Alt blev gjort nedefra, da vi boede i huset i mellemtiden og nylagt parket ovenover.

• Billede af træbjælker og nylig monterede brædder under en renovering. Metalventilationsrør ses nedenfor i rummet.
  • Renovering under trægulv med nylagte trækbjælker, synligt murværk og fleksibel slange. Plastafdækning beskytter mod støv.
  • Bjælker under gulv efter fjernelse af trossbotten og isolering, set nedefra under renovering. Træbjælker, rør og værktøj ses på billedet.
  • Synes
Robris og 2 andre
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Tak! Ja, det føles meget godt. Alt tager sin lille tid med små børn dog, men jeg vil snart oprette en tråd om den igangværende renovering, så man kan få lidt tips og tricks undervejs. Dit arbejde så meget større ud end mit, godt klaret! Jeg kan forestille mig, at det blev rigtig godt i sidste ende. Billederne er fra arbejdet med bjælkerne efter, at strøbjælkerne og isoleringen var revet ned. Alt blev gjort nedefra, da vi boede i huset i mellemtiden og der var nylagt parket ovenover.
Fasiken hvor sejt! Så skide værd arbejdet!

• Synes
Per Kronlid og 1 anden
  • Laddar…
S Stugmannen sagde:
Fasiken va grymt! Så jäkla värt jobbet!
Virkelig det værd! Jeg har revet al isolering i hele kælderen samtidigt (med råspont som loft = besværligt)... Så jeg benyttede lejligheden til at trække alle rør til varmesystemet om, så jeg kan skjule dem i bjælkelaget. Jeg skal sætte ny isolering op der og et gipsloft med spots. Jeg skal samtidig bryde gulvpladen op nogle steder og så isolere og støbe gulvvarme ind, er tanken. Men alt tager sin tid som sagt med en 1-årig og en 4-årig.

• Synes
J89 og 2 andre
  • Laddar…
MekPappa MekPappa sagde:
Virkelig det værd! Har revet al isolering i hele kælderen samtidigt (med råspont som indvendigt loft = besværligt)... Så jeg benyttede lejligheden til at trække om alle rør til varmesystemet, så jeg skjuler det i bjælkekonstruktionen. Skal sætte ny isolering der og gipsloft samt spots. Skal samtidig bryde pladen op enkelte steder og så isolere og støbe gulvvarme ind er tanken. Men alting får som sagt tage sin tid med en 1-årig og en 4-årig.
Tak for alle de gode råd i denne tråd. Har samme problem med lugt i en tilbygning fra 1950'erne. Jeg har haft Anticimex her, som gav rådet om at indsætte en affugter i krybekælderen efter at have gravet alt organisk (jord) ud, som ligger på klippen under huset. Og at tætte revner mellem syllen og stengunden, og sætte en tæt luge for den "port", jeg har lavet i grunden.
Mit lille spørgsmål nu er, hvad jeg skal tætne med, så jeg ikke forårsager rådskader på syllen. Jeg tager gerne imod tips til dette.
Jeg har også overvejet at rive hele gulvet ud og lægge nye gulvbjælker osv. Men det er jo meget arbejde med det.

P Per Kronlid sagde:
Tak for alle de gode råd i denne tråd. Har samme problem med lugt i en tilbygning fra 1950'erne. Jeg har haft Anticimex her, som har givet rådet at sætte en affugter i krybekælderen efter at have gravet alt organisk (jord) ud, som ligger på klippen under huset. Og at tætne sprækker mellem syllen og stengrunden, og sætte en tæt luge for den "port", jeg har lavet i grunden.
Min lille overvejelse nu er, hvad jeg skal tætne med, så jeg ikke forårsager rådskade på syllen. Jeg tager taknemmeligt imod tips til dette.
Jeg har også overvejet at rive hele gulvet ud og lægge nye gulvbjælker osv. Men det er jo meget arbejde med det.
Har du fastslået, at al duften virkelig kommer fra grunden ind i huset? Er der fugtskade i gulvbjælkelaget?

P Per Kronlid sagde:
Tak for alle de gode råd i denne tråd. Har samme problem med lugt i en tilbygning fra 1950'erne. Jeg har haft Anticimex her, som har givet rådet at sætte en affugter i krybekælderen efter at have gravet alt organisk (jord) ud, som ligger på bjerget under huset. Og at tætne sprækker mellem syld og stengrund, og sætte en tæt luge for den "port" jeg har lavet i grunden.
Min lille overvejelse nu er, hvad jeg skal tætne med, så jeg ikke forårsager rådskade på sylden. Jeg modtager gerne tips til dette.
Jeg har også overvejet at rive hele gulvet op og lægge nye gulvbjælker osv. Men det er jo meget arbejde med det.
Tag ind flere fagmæssige meninger. Anticimex kan have ret. Men de foreslår "altid" affugter, som de selv sælger. Her er medlemmer, som har fået forslag om affugter under grunden, som var betonplade på jord...

Vi havde naboer, som inden salg blev narret til at sætte affugter i deres krybekælder med betonbjælkelag...

• Synes
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Har du fastslået at al lugt virkelig kommer fra grunden ind i huset? Er der fugtskade i gulvbjælkelaget?
Tak for svar! Jeg skal tage prøve til analyse. Jorden i krybekælderen var fugtig. Jeg har gravet væk under halvdelen. Vand har fundet vej ind via bjerget fra 2 retninger. Men det har jeg udbedret. Antageligvis er der ikke meget fugtskade i gulvbjælkelaget, men tilstrækkelig med fugt til at forårsage lugt fra pentaklorfenol. 2 andre eksperter har også været her og mærket, at det lugter typisk af det.
Vi har også haft skimmelhund her, som ikke indikerede skimmel i tilbygningen, men ved en tidligere indgang i huset, hvor der var gammel skjult betontrappe direkte mod syllen. Det er udbedret med udskiftning af syllen og knust trappe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.