14,393 læst ·
44 svar
14k læst
44 svar
Er dette trykimprægneret 70'erne?
Hej,
Vi er flyttet ind i et hus og har erfaret, at der er en lugt, som sætter sig i tøj mm, og er kommet frem til, at det sandsynligvis er forårsaget af pentachlorphenol eller chloraniser. Det er en 70'er villa med halv kælder og halv krybekælder (soutterain). I krybekælderen er der trykimprægnerede lægter, som forhindrer masonitpladerne i at svaje. Jeg ved ikke, hvilke af brædderne der er imprægnerede, men jeg synes, at de mørkebrune brædder lugter stærkere end de med "træfarve".
Nu når vi har monteret sorptionsaffugter, har jeg tætnet ventilationsåbningerne i rummet. Da kunne jeg se ind under udestuen og ser, at de kraftige regler er brune, mens resten er træfarvede. Kunne disse regler være imprægnerede og forårsage lugt? Kan man se det med det blotte øje?
Senere har jeg kigget på remmen, som ser træfarvet ud. Jeg er meget bange for, at den skulle være trykimprægneret og forårsage lugten, da det er dyrt og besværligt at udskifte.
Er der nogen, der kan se på billederne, om det lader til at være trykimprægneret rem og om reglen (den brune) under udestuen ser imprægneret ud?
Udskiftning af lægter, masonit og isolering i krybekælder samt regelværk i udestue føles betydeligt lettere at udføre end en ren remudskiftning.
Vi er flyttet ind i et hus og har erfaret, at der er en lugt, som sætter sig i tøj mm, og er kommet frem til, at det sandsynligvis er forårsaget af pentachlorphenol eller chloraniser. Det er en 70'er villa med halv kælder og halv krybekælder (soutterain). I krybekælderen er der trykimprægnerede lægter, som forhindrer masonitpladerne i at svaje. Jeg ved ikke, hvilke af brædderne der er imprægnerede, men jeg synes, at de mørkebrune brædder lugter stærkere end de med "træfarve".
Nu når vi har monteret sorptionsaffugter, har jeg tætnet ventilationsåbningerne i rummet. Da kunne jeg se ind under udestuen og ser, at de kraftige regler er brune, mens resten er træfarvede. Kunne disse regler være imprægnerede og forårsage lugt? Kan man se det med det blotte øje?
Senere har jeg kigget på remmen, som ser træfarvet ud. Jeg er meget bange for, at den skulle være trykimprægneret og forårsage lugten, da det er dyrt og besværligt at udskifte.
Er der nogen, der kan se på billederne, om det lader til at være trykimprægneret rem og om reglen (den brune) under udestuen ser imprægneret ud?
Udskiftning af lægter, masonit og isolering i krybekælder samt regelværk i udestue føles betydeligt lettere at udføre end en ren remudskiftning.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Kan nok ikke hjælpe specifikt, men det er interessant at følge.
Rent generelt burde træ, der sidder "i luften", ikke lugte mest, men det er vel dem, der er udsat for fugt (ligger mod jorden eller er indstøbt i eller lige ovenpå fundamentet = syll), som kan lugte, har jeg fået indtryk af?
De andre burde dels have mistet lugten gennem årene, og eftersom de ikke bør være udsat for fugt, burde de vel heller ikke afgive så meget lugt?
Rent generelt burde træ, der sidder "i luften", ikke lugte mest, men det er vel dem, der er udsat for fugt (ligger mod jorden eller er indstøbt i eller lige ovenpå fundamentet = syll), som kan lugte, har jeg fået indtryk af?
De andre burde dels have mistet lugten gennem årene, og eftersom de ikke bør være udsat for fugt, burde de vel heller ikke afgive så meget lugt?
klaskarlsson sagde:
Kan nok ikke hjælpe specifikt, men det er interessant at følge.
Rent generelt burde jo ikke træ, som sidder "i luften", lugte mest, men det er vel dem, der er udsat for fugt (ligger mod jord eller indstøbt i eller ret ovenpå grund = syll) som kan lugte har jeg fået for mig?
De andre burde dels have mistet lugten gennem årene, og eftersom de ikke bør være udsat for fugt, burde de ikke afgive så meget lugt heller vel?
Ja at tætne og tørre ud er et godt første skridt, men hvis reglerne i udestuen indeholder trykket træ med kloranisoler, så skifter jeg det hellere ud. Samme med krybekælderen. Jeg vil dog ikke skifte hele krybekælderen, hvis syllen skulle vise sig at have samme problem (ugjort arbejde, fordi det smitter lugt til alt). Det er bygget i 1973 med selvtræk og paxventilator i begge badeværelser og i vaskerummet. Vaskerummet og det ene badeværelse er i kælderen.J Josth sagde:
Lægterne i krybekælderen kan ikke ses på billedet. Jeg var nok uklar der. Lægterne i krybekælderen har samme brune farve som bærebjælkerne på billedet under udestuen. Svært at få et bedre billede gennem det lille hul. Men kunne tage et billede af krybekælderen.A ati sagde:
Medlem
· västra götaland
· 378 indlæg
Fugtig asfaboard kan afgive sådan lugt. Havde dette problem i vores gæstehytte fra 70'erne. Rev asfaboarden ned, og lugten forsvandt.Rasmus10 sagde:
Det sker ofte, når der ikke er luftspalte mellem boarden og facaden på disse ældre huse.
Så kan din lugt skyldes noget andet, men jeg ville alligevel forsøge at få løs en prøvebit, hvis muligt.
Ja, jeg er med dig på den front. Synes jeg kan mærke en lugt fra asfaboarden, når solen varmer efter at det har været koldt og fugtigt (for en måned siden, da vinteren forsvandt herfra). Det er dog en anden lugt og ikke den typiske hytelugt, som sætter sig i mit tøj. Der er jeg nok ret overbevist om, at det handler om pentaklorfenol efter al den research, jeg har gjort, siden jeg opdagede lugten. Jeg mærker også den lugt meget tydeligt på visse "planker" i krybekælderen.S Stugmannen sagde:Fugtig asfaboard kan afgive sådan lugt. Havde dette problem i vores gæstehytte fra 70'erne. Rev asfaboarden og lugten forsvandt.
Det sker som regel, når der ikke er luftspalte mellem boarden og facaden på disse ældre huse.
Så kan din lugt skyldes noget andet, men ville alligevel forsøge at få løsnet en prøvebit, hvis muligt.
Medlem
· västra götaland
· 378 indlæg
Vores board lugtede i og for sig præcis sådan, men det kan jo være forskelligt.Rasmus10 sagde:
Ja jeg er med dig på den fronten. Synes, jeg kan lugte noget fra asfaboarden, når solen varmer på efter at det har været koldt og fugtigt (for en måned siden da vinteren forsvandt herfra). Det er dog en anden lugt og ikke den typiske sommerhuslugt, som sætter sig i mit tøj. Der er jeg nok ret overbevist om, at det handler om pentaklorfenol efter al den research jeg har gjort, siden jeg opdagede lugten. Jeg mærker også den lugt meget tydeligt på visse "planker" i krybekælderen.
Har samme problem som dig i huset og skal nu rive al gulvet inklusiv bærende bjælke. Får se hvordan det bliver med syllen. Synes ikke den lugter dog. Skal dog skifte dele af den, hvis den har taget skade et sted (råd). Er ikke cuprinol/klorfenol grøn og ikke brun? Det er hvad jeg har hørt men er ikke sikker.
I stedet for brædder til den bærende bjælke vil jeg lægge fiber-cementplader samt fuge alle kanter/samlinger ordentligt, så det er så tæt som muligt op til huset fra krybekælderen.
Regner med en uges arbejde for dette samt 60kkr i materialeomkostninger, men så får vi et rigtig flot 1-stavs egetræsparket inkluderet i dette.
Okay, godt at have nogen at sparre med, som går igennem det samme, selvom det er tråkigt for flere at leve med dette problem. Skal du skifte bjælkelaget? Pentaklorfenol fandtes i flere forskellige produkter og endda i maling til facademaling på det tidspunkt, så det kan have enhver farve. Den, der hed cupri grøn, var grøn fra starten, men efter nogle år forsvandt farven, men klorfenolerne var da trængt ind i træet. Derfor virker det eneste måde at med 100% sikkerhed få at vide, være via laboratorieanalyse. Jeg håbede med tråden, at nogen måske ofte havde stødt på dette og kunne sige, at det brune bestemt var et almindeligt produkt dengang. Så kunne jeg have antaget, at man kun havde brugt et fabrikat, når man byggede, og dermed bare skiftet alt det brune. Det ser dog ud til, at jeg må sende prøve på syllen. Dyrt, men endnu dyrere at lave dobbeltarbejde, hvis alt det nye materiale skal lugtesmittes med tiden.S Stugmannen sagde:Vores board lugtede egentlig præcist sådan, men det kan jo være forskelligt.
Har samme problem som dig i huset og skal nu rive al gulvet inklusiv trossbotten. Får se, hvordan det bliver med syllen. Synes ikke, den lugter dog. Kommer dog til at skifte dele af den, hvis den har taget skade et sted (råd). Er ikke cuprinol/klorfenol grøn og ikke brun? Det er, hvad jeg har hørt, men ikke sikker.
I stedet for brædder til trossbotten vil jeg lægge fibercementplader samt fugte alle kanter/samlinger ordentligt, så det er så tæt som muligt op til huset fra krybekælderen.
Regner med en uges arbejde for dette samt 60kkr i materialomkostninger, men så får vi et rigtig flot 1-stavs egetræsparket inkluderet i dette.
Medlem
· västra götaland
· 378 indlæg
Ja, det er noget værre skidt. Jeg har ingen planer om at skifte bjælkelaget, men ved ikke, hvordan det ser ud, før jeg har åbnet op. Jeg har revet alle vægge og lofter ned indvendigt og skifter al isolering i hele huset. Som jeg forstår det, når jeg har læst på, så var cuprinol brun på et meget tidligt tidspunkt og var da blandet med trætjære. Så var den grøn omtrent på det tidspunkt, vores hus blev bygget, men det bedste er jo, som du siger, at sende det til et laboratorium for test.MekPappa sagde:
Okay godt at have nogen at sparre med, der går igennem det samme, selvom det er trist, at flere skal leve med dette problem. Skal du skifte bjælkelaget? Pentaklorfenol fandtes i flere forskellige produkter og endda i maling til facademaling dengang, så det kan have hvilken som helst farve. Den, der hed cupri grön, var grøn fra begyndelsen, men efter nogle år forsvandt farven, men klorfenolerne var da trængt ind i træet. Derfor ser det ud til, at den eneste måde at være 100% sikker på er via laboratorieanalyse. Jeg håbede med tråden, at nogen måske havde stødt på dette ofte og kunne sige, at den brune bestemt var et almindeligt produkt dengang. Så kunne jeg formode, at man kun havde brugt en fabrikat, da man byggede, og dermed kun skiftet alt brunt. Det ser dog ud til, at jeg bliver nødt til at sende en prøve af syllen. Dyrt, men endnu dyrere at gøre dobbeltarbejde, hvis alt nyt materiale skal lugte over tid.
Jeg kan også tilføje, at der er meget, der lugter, når jeg river ned. Den sorte vindspærre på ydervæggene, som virker olie-baseret, lugter ikke særligt godt for eksempel. Linen, der er blevet brugt som fugemateriale omkring vinduerne, har den for huset karakteristiske lugt x 10.
Senest redigeret:
Det føles som om meget bliver virkelig gennemsyret af lugt... Havde været så tilfreds med huskøbet, hvis ikke denne lugt satte panikken i mig. Jeg har brugt ozonrensning så snart jeg bemærkede lugten, og det virker jo midlertidigt, men det kommer tilbage efter et stykke tid. Jeg håber at kunne mildne lugten efter at skifte det imprægnerede materiale ved hjælp af ozon. Så jeg slipper for at skifte præcis alt. Jeg har læst, at efter man har saneret materialet væk, så kan man bruge ozonmaskine og luftfugter i et rum ad gangen samtidigt for derefter at køre ozonmaskine og affugter i samme rum. På den måde kan det lettere trænge ind i lugtsmittet materiale, som jeg forstår det.S Stugmannen sagde:Ja, det er noget værre skidt. Jeg har ingen planer om at skifte bjælkelaget, men ved ikke hvordan det ser ud, før jeg har fået åbnet op. Jeg har revet alle væggene og taget indenfor og skifter al isolering i hele huset. Som jeg forstår det, efter jeg har læst på, så var cuprinol brun i en meget tidlig fase og dengang var det blandet med tjære. Senere var den grøn cirka i den tid, vores huse er bygget, men det bedste som du siger, er jo at sende det til laboratoriet for test.
Kan også tilføje, at der er meget, der lugter, når jeg river. Den sorte vindpap i ydervæggene, som virker oliebaseret, lugter ikke særlig godt fx. Linnedet, der er brugt som drev rundt om vinduerne, har den for huset karakteristiske lugt x 10.
Medlem
· västra götaland
· 378 indlæg
jeg kan dele mine erfaringer fra renoveringen af vores gæstehytte, som jeg så som en test inden renoveringen af huset.MekPappa sagde:
Det føles som om meget lugtsmittes rigtig grundigt... Havde været så tilfreds med huskøbet, hvis ikke denne lugt satte panikken i mig. Jeg har kørt ozonrensning, så snart jeg bemærkede lugten, og det fungerer jo midlertidigt, men den kommer tilbage efter et stykke tid. Jeg håber at kunne mildne lugten efter udskiftning af imprægneret materiale ved hjælp af ozon. Så jeg slipper for at skifte præcis alt. Jeg har læst, at efter man har saneret væk materialet, kan man køre ozonmaskine og luftfugter i et rum ad gangen samtidig for derefter at køre ozonmaskine og affugter i samme rum. På den måde kan det lettere trænge ind i lugtsmittet materiale, som jeg forstår det.
i gæstehytten rev jeg alt uden stommen. Der lugtede plastmåtterne på gulvet. Asfaboard stank flere meter på grunden, hvor jeg havde smidt det efter nedrivning.
Gulvbjælkelaget og syldene var knaldrøde af en eller anden behandling. De beholdt jeg dog. Kørte ozon efter det, og intet lugtede efter det, selv gulvbjælkelaget føltes meget friskere.
nu er det færdigrenoveret siden et år tilbage, og ingen lugt har fremkommet efter det. Føler mig ret tryg ved, at det er løst nu.
i huset er der lidt forskellige lugte, når jeg river, og jeg tror ikke, at det er lugtsmittet fra samme kilde. F.eks. vindpappen tror jeg er en del af årsagen til lugten i huset. Det jeg håber på mest er at finde en fugtskade i gulvet, når jeg river, som jeg kan udbedre i forbindelse med dette. Håber indtil det sidste på at slippe for at skifte al syld. Nogle stykker her og der regner jeg med.
en ting du kan prøve. Først og fremmest hvis du har spån i gulvet, er at køre ozon i krybekælderen typisk i en uge og samtidig sætte gang i paxventilatorerne i huset. På den måde trækkes ozonet igennem gulvet, og meget af lugtsmittet i gulvbjælkelaget reduceres, men det er naturligvis forskelligt, hvor godt det kan fungere, og man kan jo heller ikke opholde sig i huset, når ozonet kører.