Lyder som du skal have en isolering fra Monier, der hedder Clima Comfort 100mm. Vejer kun et par kilo per m2. Derefter bygger du taget som normalt i princippet. Lav byggehøjde samlet set og kræver ingen k handlinger til kommunen. God isoleringsværdi.

• Synes
JF.
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård sagde:
Lyder som du skal have en isolering fra Monier som hedder Clima Comfort 100mm. Vejer kun et par kilo per m2. Så bygger du taget som normalt i princippet. Lav byggehøjde samlet set og kræver ingen k handlinger til kommune. God isoleringsværdi.
Er det en form for celleplast?

J JF. sagde:
Er det en form for celleplast?
Nja. Det er diffusionsåbent materiale. Gå ind og læs om det på deres hjemmeside. Burde stå alt du vil vide der. Ellers ringer du Johan Johansson i Jönåker fabrikken så hjælper han dig med svar.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Et hurtigt og omtrentligt overslag peger mod en kraftig underdimensionering af samtlige længdegående tagbjælker, når du er færdig med ombygningen. Boverkets kort over snelaster er ikke tilgængeligt lige nu pga. computervedligeholdelse, men jeg gætter på snezone 2,5. Min konklusion er, at møngebjælken skal forstærkes med 2x45x165 og sidebjælkerne med 2x45x135. Du kan lime disse forstærkningsstykker på nedefra og låse dem med 12 mm k-plywoodplader, der skrues fra begge sider. Du kan have brug for at lave nogle anordninger for at få en fungerende limpres. Du kan også bruge 90 mm bredt limtræ. En 90x180 bjælke (mindste højde) og en 90x270 (homogen), som du kløver på midten.

• Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Et hurtigt og omtrentligt overslag peger mod en kraftig underdimensionering af samtlige længdegående tagbjælker, når du er færdig med ombygningen. Boverkets kort over snelaster er ikke tilgængeligt lige nu pga. computervedligeholdelse, men jeg gætter på snezone 2,5. Min konklusion er, at mønsterbjælken skal forstærkes med 2x45x165 og sidebjælkerne med 2x45x135. Du kan lime disse forstærkningsstykker nedenfra og låse dem med 12 mm k-plywoodplader, som skrues fra begge sider. Du kan have brug for visse anordninger for at få en fungerende limpresse. Du kan også bruge 90 mm bredt lamineret træ. En 90x180 bjælke (mindste højde) og en 90x270 (homogen), som du kløver på midten.
Tusind tak! Er det enklere at lave hele taget om end at forstærke de eksisterende?
Hvis taget blev lavet om, kunne det måske ændre taghældningen og dermed få bedre lofthøjde på overetagen.

J justusandersson sagde:
En hurtig og omtrentlig overslagsberegning peger mod en kraftig underdimensionering af alle langsgående tagbjælker, når du er færdig med ombygningen. Boverkets kort over snelaster er ikke tilgængeligt lige nu på grund af computervedligeholdelse, men jeg gætter på snezonen 2,5. Min konklusion er, at tagrygbjælken skal forstærkes med 2x45x165 og sidebjælkerne med 2x45x135. Du kan lime disse forstærkningsstykker på fra undersiden og fastgøre dem med 12 mm krydsfinerplader, som skrues fra begge sider. Du kan have brug for at lave visse indretninger for at få en fungerende limpresse. Du kan også bruge 90 mm bredt limtræ. En 90x180 bjælke (mindste højde) og en 90x270 (homogen), som du kløver på midten.
skal søjlen i midten også forstærkes, eller er den tilstrækkelig også ved forstærkningen? Hvis tagrygbjælken bygges på med 165mm i højden hvor langt spændvidde klarer den så?

Senest redigeret:
J JF. sagde:
Er det nemmere at lave om hele taget end at forstærke de eksisterende?
Det tør jeg ikke svare på, men helt klart kan det blive meget bedre. At ændre taghældning kan være problematisk, hvis huset ligger inden for en lokalplan. Tjek med kommunen. Jeg regnede med de nuværende spændvidder på bjælkerne. pæle plejer at have betydelig større marginer end bjælker.

• Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det tør jeg ikke svare på, men helt klart kan det blive meget bedre. At ændre taghældning kan være problematisk, hvis huset ligger inden for lokalplan. Tjek med kommunen. Jeg regnede med de nuværende spændvidder på bjælkerne. Søjler har normalt betydeligt større marginer end bjælker.
tak for svaret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.