3,037 læst ·
22 svar
3k læst
22 svar
Er det muligt at forstærke rygbalken på en eller anden måde?
Står overfor en større renovering af huset og vil gerne efterisolere taget udefra. Dette ville medføre en ekstra belastning på taget, og ifølge dimensioneringskontrollen på byggbeskrivningar.se er min rygbjælke allerede udnyttet til max.
Så er det muligt at forstærke den på en måde? For det går vel ikke at udskifte den uden at rive hele taget ned?
Så er det muligt at forstærke den på en måde? For det går vel ikke at udskifte den uden at rive hele taget ned?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Er isoleringen så tung?
Protte
Protte
Jeg undrer mig over, om det virkelig påvirker så meget. Normalt er det jo snelasten, der påvirker dimensioneringen mest, der kan det dreje sig om flere hundrede kg/m2.
Den isolering, du beskriver, bør vel ikke tilføre mere end ca. 10kg/m2. I sammenhængen næsten ubetydelig.
Den isolering, du beskriver, bør vel ikke tilføre mere end ca. 10kg/m2. I sammenhængen næsten ubetydelig.
ja det lyder rimeligt som du siger. Men sagsbehandleren på stadsbyggnadskontoret vil have beregninger og konstruktionsløsninger på det meste, så det må præsenteres på en eller anden måde.G Gabbe1 sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg deler tvivlen omkring isoleringens betydning, men hvis du vil have mere nuancerede kommentarer, skal du fremlægge flere fakta omkring nockbalken, dimensioner, spændvidde, opbygning, tagbalkernes tilslutning osv. Taghældning er også en vigtig parameter.
Hej,J justusandersson sagde:
her kommer en meget enkel tegning med mål. Både midterbjælken samt sidebjælkerne er dobbelte 45x195 som er sammen sømmet.
Den nedre skitse viser, hvordan søjlen, der holder midterbjælken er placeret mellem ydervæggene.
Tagåsene er fastgjort med vinkeljern i midterbjælken, samt tagåsfæster i sidebjælkerne.
Taghældningen er 22 grader.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 indlæg
Hvilken spændvidde er der på bjælkerne?