Står overfor en større renovering af huset og vil gerne efterisolere taget udefra. Dette ville medføre en ekstra belastning på taget, og ifølge dimensioneringskontrollen på byggbeskrivningar.se er min rygbjælke allerede udnyttet til max.
Så er det muligt at forstærke den på en måde? For det går vel ikke at udskifte den uden at rive hele taget ned?

Er isoleringen så tung?
Protte

• Synes
JF.
  • Laddar…
Tanken er at efterisolere med 220mm da der kun er 145mm isolering nu. Så det bliver en del. En konstruktør skal nok beregne på det i hvert fald.

Jeg undrer mig over, om det virkelig påvirker så meget. Normalt er det jo snelasten, der påvirker dimensioneringen mest, der kan det dreje sig om flere hundrede kg/m2.
Den isolering, du beskriver, bør vel ikke tilføre mere end ca. 10kg/m2. I sammenhængen næsten ubetydelig.

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Jeg undrer om det virkelig påvirker så meget. Normalt er det jo snelasten som påvirker dimensioneringen mest, der kan det handle om flere hundrede kg/m2.
Den isolering du beskriver bør vel ikke tilføre mere end ca 10kg/m2. I sammenhængen næsten ubetydelig.
ja det lyder rimeligt som du siger. Men sagsbehandleren på stadsbyggnadskontoret vil have beregninger og konstruktionsløsninger på det meste, så det må præsenteres på en eller anden måde.

Jeg deler tvivlen omkring isoleringens betydning, men hvis du vil have mere nuancerede kommentarer, skal du fremlægge flere fakta omkring nockbalken, dimensioner, spændvidde, opbygning, tagbalkernes tilslutning osv. Taghældning er også en vigtig parameter.

• Synes
JF.
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg deler tvivlen omkring isoleringens betydning, men hvis du ønsker mere nuancerede kommentarer, skal du præsentere mere fakta omkring kipbjælken, dimensioner, spændvidde, understøttelse, tagbjælkerne's tilslutning osv. Taghældning er en vigtig parameter også.
Hej,

her kommer en meget enkel tegning med mål. Både midterbjælken samt sidebjælkerne er dobbelte 45x195 som er sammen sømmet.
Den nedre skitse viser, hvordan søjlen, der holder midterbjælken er placeret mellem ydervæggene.
Tagåsene er fastgjort med vinkeljern i midterbjælken, samt tagåsfæster i sidebjælkerne.
Taghældningen er 22 grader.

• Enkel tegning med mål af tagkonstruktion med 45x195 bjælker og vinkler. Viser placering af midterpæl og sidevægge. Taghældning er 22 grader.
Åsarna er 45x170

Hvilken spændvidde er der på bjælkerne?

• Synes
JF.
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Hvilket spænd er der på bjælkerne?
ca 450cm

Hvad har på taget nu? Tegl, Pap, plade?

• Synes
JF.
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Hvad har på taget nu? Tegl, Pap, plade?
shingel, men skal udskiftes med plade.

J JF. sagde:
shingel, men skal byttes mod plåt.
Oki, ingen vægttab der då...

Ulltand Ulltand sagde:
Oki, ingen vægttab der så...
Nej desværre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.