5,497 læst ·
27 svar
5k læst
27 svar
En mærkelig fugtmåling…
Er det sådan, at knaster i træet ikke suger fugt i samme omfang som resten af træet?Ulltand sagde:
Ok. Måler jeg på kviste i andre brædder, så holder de samme fugt som resten af brættet.Dowser4711 sagde:
Hvad tror I om at begrænse ventilationen i tagfoden lige der, hvor problemet er? Det er mindre rundt om hele ejendommen end lige ved billedet. Hvor den er næsten helt tilstoppet, er der ingen misfarvninger og knastørt ifølge fugtmåleren.
Seriøst at måle! Plejer at nøjes med at gå op og lede efter lækager med lommelygte. Har træet siddet der i 50 år, ville jeg ikke bekymre mig så meget. Tror få gør sig ulejligheden at gå op og tjekke. Men er det sådan, at netop den planke du måler på er koldere og trækker til sig kondens? Alt for kolde loftrum er jo heller ikke godt.
Nja loftet skal jo være ventileret, så det ville jeg ikke gøre. Måske det modsatte og genoprette der, hvor det er tilstoppet.C Coaster sagde:
Men først ville jeg vente og se, hvad der sker i forskellige vejrsituationer.
Ja, det er jo som du siger. Det har jo været sådan her i 10 år vi har boet her. Det jeg faktisk har overvejet er at reducere lidt på isoleringen på loftet, da jeg skal installere en brændekedel med tanke som supplement til næste vinter. Så burde loftet få et endnu bedre klima.Ulltand sagde:
jeg afventer til foråret og ser efter hvordan det ser ud med fugtigheden.
Nej, det er sikkert sådan. Træet har siddet siden 1969 og blev efterisoleret i 2011-2012. Så jeg antager, at der ikke er nogen større panik med foranstaltninger. Dog er problemet meget lokalt, og det ville være godt at finde ud af, hvad der forårsager det.Excel sagde:
Seriøst at måle! Plejer at nøjes med at gå op og lede efter lækager med lommelygte. Har træet siddet der i 50 år, så ville jeg ikke bekymre mig så meget. Tror få gør sig besværet at gå op og kigger. Men er det sådan, at netop den planke, du måler på, er koldere og trækker kondens? For kolde lofter er jo heller ikke godt.
Nu har jeg talt med farsan.
Det kan skyldes en af disse to.
1) Af en eller anden grund blev netop de uhøvlede planker for hurtigt og hårdt ydtørrede. Så er de tørre på ydersiden og våde indeni og vil ikke tørre ud, men fortsætte med at være våde indeni. Hårdtørrede ydersiden tillader ikke tørring af indersiden.
2) Taget lækker, dog mindre sandsynligt da planken under er tør og den "våde" er langs hele længden.
Intet at gøre ved det, undtagen at skifte de våde planker, hvis muligheden findes.
Det kan skyldes en af disse to.
1) Af en eller anden grund blev netop de uhøvlede planker for hurtigt og hårdt ydtørrede. Så er de tørre på ydersiden og våde indeni og vil ikke tørre ud, men fortsætte med at være våde indeni. Hårdtørrede ydersiden tillader ikke tørring af indersiden.
2) Taget lækker, dog mindre sandsynligt da planken under er tør og den "våde" er langs hele længden.
Intet at gøre ved det, undtagen at skifte de våde planker, hvis muligheden findes.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Måske kan man udrede, om det kommer udefra eller indefra ved midlertidigt at dække en del med plastik (typ byggeplastik eller plastikpose) en uge eller to og derefter fjerne og måle igen. Højere fugtighed i det dækkede område = fugten kommer udefra og omvendt.
I går aftes havde vi -12 udenfor, -7 på loftet og 80% RH.
I dag +2 og 82% RH på loftet, 95% udenfor.
Da jeg gik op og stak fugtmåleren ind nu, viste den 40% fugtindhold lige ved siden af sømbåndet.
Der er noget, der virkelig ikke stemmer- Så hurtigt kan træet ikke ændre sig, kan det være min billige måler, der har spunk?? Jeg gik derefter ud og stak måleren i altantræet, som fuldstændig drypper af vand. Så viste den 35%....
Råsponten føles jo rå, især de uhøvlede brædder. Men 40% fugtindhold er jo helt utrolig højt, og øget med 10% på en nat.... Meget mærkeligt, jeg må prøve at teste en anden dyrere måler også...
I dag +2 og 82% RH på loftet, 95% udenfor.
Da jeg gik op og stak fugtmåleren ind nu, viste den 40% fugtindhold lige ved siden af sømbåndet.
Der er noget, der virkelig ikke stemmer- Så hurtigt kan træet ikke ændre sig, kan det være min billige måler, der har spunk?? Jeg gik derefter ud og stak måleren i altantræet, som fuldstændig drypper af vand. Så viste den 35%....
Råsponten føles jo rå, især de uhøvlede brædder. Men 40% fugtindhold er jo helt utrolig højt, og øget med 10% på en nat.... Meget mærkeligt, jeg må prøve at teste en anden dyrere måler også...
Klik her for at svare