Hallå. Har et etplanshus fra 1969 bygget i vinkel.
Jeg er grundig og oppe på loftet flere gange om året og tjekker, at alt ser ok ud, hele boligen har nivellgulv med forskellige belægninger. Olieopvarmet til 2007, derefter fjernvarme til 2012 og nu jordvarme.
Ekstra isoleret i 2011 af tidligere ejer, har ikke vist nogen direkte problemer med skimmel på loftet, det er der jo, men i lav grad.

I ugen gik jeg op og målte fugt lidt, og fik meget mærkelige værdier. I nogle brædder, som ellers føles kernesunde. Ingen lugt, intet særligt overhovedet.

I brædden med rust på sømmet over 30%, og det er næsten i hele bræddens bredde.

I brædderne tættest på ligger det på 14-16%.

Hvad kan forårsage dette? Taget er skiftet i 2016, det jeg kan forestille mig, er hvis der slipper luft op omkring lugen til loftet, som ligger lige under, men så burde jo flere brædder have høj fugtighed.

Kan den være imprægneret eller noget, der forstyrrer mine billige måleinstrumenter??

• Fugtighedsmåler på loftrum med trægulv, viser høj fugt i en bræt, omgivet af isoleringsmateriale.
  • Fugtighedsmåler på en træbjælke viser 31%, oplyst af lygte, med spikbånd i nærheden.
  • Fugtighedsmåler viser 15,5% på et træloft tæt ved et metalspændebånd. Omgivelserne er tagkonstruktion med brædder og synlige isoleringsmaterialer.
  • Fugtmåler viser 15% på træbjælke på loftet i et hus fra 1969. Synlig rust på beslag ved siden af måleren. Ingen tydelig skade på træet.
  • Fugtighedsmåler viser 30% på en træbjælke i et loftrum; bjælken er delvist skygget, og der er et spikbånd synligt.
Det måske lækker ind vand der hvor sømbåndet er rustent og spreder sig i brættet kapillært?

Hvordan ser fugtigheden i det samme bræt ud, men på større afstand fra båndet?

Det er ret ens, varierer mellem 23-35%. Jeg skar et stykke af det i går og tog det med ind i varmen. Efter cirka en time var det nede på 16-17%.

Jeg synes, det føles underligt, jeg tvivler på lækage. Da både det gamle tjærepap og ny t-dug samt tagplader ligger på. Det er retning direkte mod nord på taget.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
C Coaster sagde:
Det er ganske lig, varierer mellem 23-35%. Jeg skar en bit løs i går og tog den ind i varmen. Den var efter cirka en time nede på 16-17%.

Jeg synes det føles mærkeligt, jeg tvivler på lækage. Da både den gamle tjærepap og ny t-duk samt tagstenene ligger på. Det er lige nordlig retning på taget.
Oki så er rusten fra før tagudskiftningen?

A
varm fugtig indendørs luft kondenserer mod det kolde bånd og fugter optræd

• Synes
claym
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Oki så då er rusten fra før tagudskiftningen?

Jeg vil huske, at rusten har været der før også ja. Det har muligvis været sådan her i alle år, men det føles lidt ubehageligt.

Det jeg kan forestille mig er, at den kolde udeluft møder den varmere lige der, du ser jo, at der ikke ligger isolering og et stort luftspalte mod ydre taget. Og kondensudfældningen bliver der.
De brædder, der har høj fugtighed er ikke høvlede og meget grove i overfladen, måske suger de bedre end de høvlede.

C Coaster sagde:
Jeg vil huske at rusten også har været der før. Det har måske været sådan her i alle år, men det føles lidt ubehageligt.

Det, jeg kan forestille mig, er, at den kolde udendørsluft møder den varmere lige der, du kan jo se, at der ikke ligger isolering og et stort luftgab mod ydertaget. Og kondensudfældningen sker der.
De brædder, der har høj fugtighed, er ikke høvlede og meget grove i overfladen, måske suger de bedre end de høvlede.
Det er et lidt mærkeligt sammenfald, at rusten falder sammen med det fugtige bræt. Selv hvis det er kondens så lokal.

Der er ingen grund til panik. Du har jo styr på det og kan måle, hvad der sker ved regn og tørkeperioder, varme osv.

• Synes
Frasse07
  • Laddar…
Som sagt, ingen panik. Som du siger så ser det jo generelt ret friskt ud, så selvom det skulle være en form for lækage eller andet, så har du jo god tid til at analysere, hvad det kan være, og hvordan det skal udbedres, inden det bliver et stort problem.

Selvom du ikke tror på lækage, ville jeg alligevel anbefale dig at tage et kig på det tilsvarende sted til foråret, når sneen er væk, og det meste er tørret op. Løft på tagstenene der og op over næste samling i dugen ovenpå pappen.
Føl på den og se, om alt føles "som det skal".
Hvis der er en lille lækage i dugen, kan det jo føre til, at det løber på pappen, indtil der er en skade på den.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Som sagt, ingen panik. Som du siger, så ser det jo generelt ret friskt ud, så selvom det skulle være nogen form for lækage eller andet, så har du jo god tid til at analysere, hvad det kan være, og hvordan det skal afhjælpes, inden det bliver et stort problem.

Selvom du ikke tror på lækage, så vil jeg alligevel anbefale dig at tage et kig på det tilsvarende sted til foråret, når sneen er væk, og det meste er tørret op. Løft op i tagstenene der og op over næste samling i dugen ovenpå papiret.
Føl på den og se, om alt føles "som det skal".
Hvis der er nogen lille lækage i dugen, kan det jo føre til, at det løber på papiret, indtil der er nogen skade på den.
Jeg var oppe i ugen der var, da det skiftede fra -19 til +2 og snesmelting selvfølgelig, da havde jeg 40% fugt i brættet.

Det jeg synes er mærkeligt er, at der ikke er nogen direkte spor af frit vand, altså hvis det er lækage burde det være mere synes jeg. Og ikke at brættet måske skulle suge op, så det blev så fugtigt i hele sin længde, dvs typ 2.5-3m.

Har været oppe og målt lidt til nu. Det er primært de brædder, der er meget grove i splinten, der har høj fugtighedsindhold, altså i samme område som på billederne, ikke i øvrige tag, hvor jeg kan komme til at måle uden at kravle i isoleringen. 18-35%

De høvlede brædder overstiger aldrig 18%, meget mærkeligt.

Hvad har du for luftfugtighed på loftet?

C Coaster sagde:
De hyvlade brædder overstiger aldrig 18%, meget mærkeligt.

Interessant iagttagelse.

Hvis man skal gætte, så har de savet brædder større overflade til at optage kondenserende fugt.

Så ligger problemet måske i fugt, der kommer op gennem loftbjælkelaget?

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Hvad har du for luftfugtighed på loftet?

Lige nu, -6.5 og 78%

Ulltand Ulltand sagde:
Interessant observation.

Hvis man skal gætte, har de savede brædder større overflade til at absorbere kondenserende fugt.

Problemet ligger måske i fugt, der kommer op gennem loftsbjælkelaget?
Ja, måler jeg i de fugtige brædder i en kvist, så er der 16-17% fugt der….?

Det kan godt være, der er ingen dampspærre, kun en bremse i form af et pap. Hvor problemet er opstået, er det over garagen, lige over en garageport, der er alt andet end tæt, dog holder jeg 16-18 grader i garagen året rundt. Måske er det varm luft, der lækker ud fra porten, som trækker op på loftet og kondenserer? Jeg har ingen frost eller tegn på det i området, hvilket jeg ville mene burde være tilfældet, hvis brædderne holder 30% fugt, det svarer jo til over 100% RH, så burde der vel være frit vand på undertaget, eller hvad?

C Coaster sagde:
Ja, måler jeg i de fugtige brædder i nogen knast, så er det 16-17% fugt der….?

Det må så være, det er ingen dampspærre, men kun en bremse i form af et pap. Der hvor problemet er opstået, er ovenover garagen, lige ovenover en garageport som er alt andet end tæt, dog holder jeg 16-18 grader i garagen året rundt. Måske er det varm luft, der lækker ud fra porten, som trækker op på loftet og kondenserer? Jeg har ingen frost eller tegn på det i området, hvilket jeg kan synes der burde være, hvis brædderne holder 30% fugt, det svarer jo til over 100% RH, da burde der vel være frit vand på undertaget eller?

Er garagen i samme loft som resten af huset? I så fald er det vel den koldeste del i rummet, og fugten kondenserer ud der først.

Du har rimeligvis ikke nogen større fugtlast i garagen, så portteorien holder jeg for usandsynlig.

Ulltand Ulltand sagde:
Er garagen i samme vind som resten af huset? I så fald er det vel den koldeste del i rummet, og fugten kondenserer ud der først.

Du har rimeligvis ikke nogen større fugtbelastning i garagen, så portteorien holder jeg for usandsynlig.
Ja, det er i samme bygning. Det mærkelige er jo, at jeg kun har problemet mod nord, ikke i den anden ende, der vender mod syd. Dog er tagskæggets ventilation tilstoppet der, ikke af mig, men af den tidligere ejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.