H Huzzbutt sagde:
Det kan dog være tricky at få fat i lignende tømmer, og mange af de store kæder har rene ågerpriser, prisen skal i princippet svare til kubikprisen.
Nej, prisen skal svare til hvad sælgeren mener er den rette pris, og hvis køberen handler, er prisen rigtig, og at forvente at skovejere, savværker og trætømmersælgere skal sælge og kun få omkostningsdækning er naivt.

F fribygg sagde:
Nej, prisen skal svare til, hvad sælgeren mener er den rette pris. Hvis køberen handler, er prisen rigtig, og at forvente, at skovejere, savværker og træleverandører skal sælge og kun få omkostningsdækning, er naivt.
En lille simpel tommelfingerregel, når man skal finde ud af, om man betaler overpris eller ej for sit træ, er at se på kubikprisen. Simpel produkter som råplan og regler forholder sig som regel som multiplikationer af hinanden med en vis variation. En 45x95 koster ofte nær det dobbelte af en 45x45, råspont 22x95 ligger da nær halvdelen af en 45x95. Når det kommer til mere usædvanlige varer såsom uhøvlet byggetømmer, kan det i nogle tilfælde dreje sig om ublu priser hos større kæder.

Eller som man siger på internettet "Holy derail batman" (attituden uanset min uklarhed passer nok bedre i den lokale facebook-gruppes klagetråd).

Q
Y Yttebyn25 sagde:
Stolparna tænkte jeg typ 6x6tommer max... Havde gerne taget 45x170 på tagspær...med en bærende bjælke/hammarband på 45x195...men helst 45x170...måske bliver det for spinkelt med det og cc 1200...
Det handler mest om hvilken risiko du er villig til at tage, at taget falder sammen af sneen. Snelasten er helt dominerende i dimensioneringen. Kan du tænke dig at skovle ved store snemængder, kan du uden problemer gå ned i dimensioner.

Hvad er årsagen til, at du vil have det tyndere? Er det pris, udseende eller taghøjde? Afhængig af det er der lidt forskellige valg, du kan træffe.

Q qvirre sagde:
Det handler mest om hvilken risiko du er villig til at tage, at taget kollapser under sneen. Snebelastningen er helt dominerende i dimensioneringen. Kan du tænke dig at skovle ved store snemængder, kan du uden problemer reducere dimensionerne.

Hvad er grunden til, at du ønsker dem tyndere? Er det pris, udseende eller taghøjde? Afhængig af det er der nogle forskellige valg, du kan træffe.
Det handler dels om højden og så hånd i hånd med udseendet. Væggen er fra nederste panelbrædt til øverste panelbrædt 3,7m. Vinduernes højde med kommende karme er 2,7 målt fra nederste panelbrædt....

At skovle taget skal vi altid gøre, så vi er vant til det, men selvfølgelig hellere en stabil konstruktion!

Q
Så kan du gå ned i cc mål på tagbjælkerne samt placere stolperne tættere på hinanden.

Med cc 600 og 1500 mellem stolperne kan du gå ned til 145x45 på både tagbjælker og hammarband.

Vil du komme ned yderligere i totalhøjde, kan du montere tagbjælkerne mod siden på hammarbandet i stedet for ovenpå. Smukkest er det da at montere en 45x45 på indersiden nederst på hammarbandet og derefter lægge tagbjælken på denne.

Har jeg forstået dig korrekt?

• En skitse på ternet papir viser en konstruktion med mål, 45x45.
Q
Ja, det ser det ud som.

Hvis du vil beholde 1800 mellem stolperne, ser jeg, at du kan have 195x45 C24 som rem og så får 45eren og 145eren også plads i højden af remmen.

Ja præcis! Det var sådan jeg tænkte! En hældning på 60cm på den dybde... Bliver lidt mindre end 14 grader... Kan det være okay?

Q
Fra 14 grader og mere kan du lægge både plader, tegl eller pap så det fungerer fint.

Edit: du skrev vist mindre end 14. Forsøg at ende på 14 eller mere ville være bedst. Med pap der lægges korrekt kan du have en lavere hældning.

Vi har pladen allerede og bliver bedst for sneen at tage sig af taget :)

Q
Du kan tjekke med producenten af pladen, men normalt kræver den 14 grader (1:4), og hvis du regner med 2000 mm tag plus 500 mm tagskæg, så ligger du allerede rigtigt. 2500/4=625 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.