Vi skal bygge en bro på vestkysten, som primært skal bruges som badebro. Den vil derfor være moderat høj, måske 50-70 cm høj ved normalt vande. Se skitse
Enkel konstruktion, to telefonpæle længst ude, som skal trykkes/slås ned ved hjælp af en pram. At gøre det i hånden bliver for svært i dette tilfælde. På indersiden hviler broen på klippen.
Mit spørgsmål gælder valget af de to bjælker eller tilsvarende, der skal gå fra pælene ind til klippen. 8,5 meter er alligevel et godt stykke. Er det overhovedet muligt? Vil undgå at skulle sætte et pælepar midt på broen.
Længden gør desuden, at der ikke er trykte bjælker at købe i standardsortimentet.
Er der nogen, der kan regne på, hvad der kan være nødvendigt?
Eller om du har adgang til ukappede telefonstolper så kan du bruge dem også.
Jeg har et par telefonstolper som måske kan bruges, spørgsmålet er hvor lige og sunde de er. Stålbjælke virker selvfølgelig fra et styrkemæssigt perspektiv, men stål og saltvand gør mig lidt mørkeræd...
Hvis du accepterer nedbøjningen, der bliver, burde kraftledningsmaster/telefonmaster fungere, får du ikke fat i det, burde almindelig fyrretræ fra stedet være værd at overveje, er isen og vindene onde, er det måske ikke engang værd at koste på roslagsmahogny som imprægnering af fyrtræsstammerne.
Jeg har lange "telefonpæle" eller hvad det nu er, liggende hvor broen skal bygges, så de er helt klart et alternativ. Jeg tror de er godt og vel 20 cm i diameter. De burde være tilstrækkeligt stærke.
Alternativerne når jeg læser op på det er:
1. Trykimpregnerede limtræsbjælker
2. Stålbjælker.
Alt 1 kræver at de kan købes til en rimelig pris.
Alt 2 kræver at jeg finder nogen der sælger med den rette behandling. Hvad bør man lede efter dér?
Nu er det vel høj tid at sætte i gang, hvis du skal have broen færdig til sommeren.. billeder/byggetråd?
"Sommeren" begynder vel ikke før august... 😜
Spøg til side, jeg skal ordne det her nu. Har nok løst pæling i yderkanten, så da står spørgsmålet om længdegående bjælker for 8,5 meter broen tilbage.
Telefonstolpe, H-bjælke eller trykket limtræsbjælke? Alle er måske rigtige, men jeg må ned til ét i stedet for tre alternativer....
Hvis du har telemaster/kraftledningstolper tilgængelige synes jeg du skal bruge dem
Ja det ender måske der. Men ville gerne præsentere nogle forskellige alternativer. Stålbjælke føles f.eks. som meget stiv og lige, med den rette overfladebehandling holder det nok længere end træalternativerne 🤔
Ja det kanske landar der. Men ville gerne præsentere nogle forskellige alternativer. Stålbjælke føles f.eks. meget stiv og lige, med den rette overfladebehandling holder den nok længere end træalternativerne 🤔
Muligt, men stål klarer ikke is bedre, er sandsynligvis sværere at få på plads og er svært at fæstne brodækket på
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.