Sidder og planlægger ny entre/forstue/veranda. Huset er 22 meter langt, og jeg forestiller mig en veranda fra hjørnet og forbi det andet vindue, dvs. 10-11 meter lang og en dybde på 2 meter. Tagbeklædningen bliver pandeplade af ældre model. Samme som ligger på hustaget. Kan nogen venligst hjælpe mig med de rigtige dimensioner på træet til tagkonstruktionen samt stolper. Har forsøgt at bruge byggbeskrivningar.se hvilket ikke har fungeret. Heeeelst havde vi undgået at bruge limtræ. Vi ønsker ikke valmet, men et almindeligt med så let udseende som muligt. Snøzone 3. Er der nogen skarp inden for dette område, der kan give mig lidt vejledning?
Sidder og planlægger ny entre/fortrappe/veranda. Huset er 22 meter langt og tænker mig en veranda fra knude og forbi andet vindue dvs 10-11 m lang og en dybde på 2 m. Tagbelægningen bliver tagplader af ældre modellen. Samme som ligger på hustaget. Kan nogen venligst hjælpe mig med de rigtige dimensioner på træet til tagkonstruktionen samt stolper. Har forsøgt at bruge byggbeskrivningar.se hvilket ikke har fungeret. Heeeelst havde vi sluppet for at bruge limtræ. Vi vil ikke have valmet uden et almindeligt med så smukt udseende som muligt.
Snezone 3. Findes der nogen klog person inden for dette område, som kan give mig lidt vejledning?
To meter med enkelt konstruktionsvirke i Snezone 3 får jeg til 170x455 C24 ifølge dimensioneringstabellen.
Så skal I have stolper med 1,2 m mellemrum. Skal I hvile nogen tagregler på en bjælke, og af en eller anden grund ikke kan ramme stolpen, så afhænger det lidt af hvordan/hvor, da det bliver en punktlast. Men samme dimension burde række, i hvert fald hvis I tillader en vis nedbøjning, hvis den skulle ende midt mellem to stolper. Bedst er selvfølgelig en stolpe under hver regel.
En stolpe på varje 1.2 bliver ikke så godt...hvordan forbedrer vi konstruktionen med cc 1.8 ca?
Med et kraftigt hammarband. Den linkede tabel viser dimensioner ved cc1200 dvs. at tagstolene sidder på 1200 mm afstand centrum til centrum. Siden, hvorfra tabellen kommer, giver en beregning for omregning til cc60. hvilket af symmetrihensyn kan være passende da.
Som et eksempel på, hvad du får ud, har jeg vedhæftet et indklippet billede af, hvordan det kan se ud med lignende mål som dem, du har angivet i tråden.
Bemærk, at du ikke skal bruge det forslag uden selv at kontrollere, at det passer med dit byggeri/hus. Det bedste er, at du indtaster egne mål og laver beregningen selv.
Jeg har forsøgt at indstille ønskede mål... Jeg er dog ikke tilfreds med f.eks. at stolperne skal være 90x90. Jeg har brug for noget, der ser mere imponerende ud... men spørgsmålet er så, om man kan mindske de øvrige dimensioner for at opnå den samme styrke...
Det er den mindste dimension, der er angivet. Det går altid godt at gå op i dimension. Dimension opad på stolpen hjælper ikke øvrige dele, så der får du anvende foreslåede dimensioner uanset.
Den ene guide siger 170 og den anden guide siger 220 på tagbjælkerne. Ganske stor forskel... jeg vælger jo naturligvis den mindre dimension, hvis det er muligt.
Jeg har forsøgt at indstille ønskede mål... Jeg er dog ikke tilfreds med fx at stolperne skal være 90x90. Har brug for noget, der ser mere solidt ud... men spørgsmålet er så, om man kan reducere øvrige dimensioner for at opnå samme bæreevne....
Hvis man ønsker det solidt, og måske mere i stil med huset i øvrigt og har adgang til det, er uhøvlet træ et passende valg. Forskellen i faktisk dimension mellem 90x90 og 100x100 er ikke stor, men forskellen i indtryk er desto større. Går man så op til 150x150 er det endnu mere. Det kan dog være vanskeligt at få fat i sådan træ, og mange af de store kæder har rene ågerpriser, prisen skal i princippet svare til kubikprisen.
Vil man have det imponerende, og måske mere i stil med huset i øvrigt, og hvis man har adgang til det, så er uhøvlet træ et passende valg. Forskellen i faktisk dimension mellem 90x90 og 100x100 er ikke stor, men forskellen i synsindtryk er desto større. Går man derefter op til 150x150, er det endnu mere. Det kan dog være vanskeligt at få fat på sådan træ, og mange af de store kæder har rene ågerpriser, prisen skal i princippet svare til kubikprisen.
HHuzzbutt sagde:
Vil man have det imponerende, og måske mere i stil med huset i øvrigt, og hvis man har adgang til det, så er uhøvlet træ et passende valg. Forskellen i faktisk dimension mellem 90x90 og 100x100 er ikke stor, men forskellen i synsindtryk er desto større. Går man derefter op til 150x150, er det endnu mere. Det kan dog være vanskeligt at få fat på sådan træ, og mange af de store kæder har rene ågerpriser, prisen skal i princippet svare til kubikprisen.
Jeg har et sted, jeg kan købe træet til stolperne. Kom på endnu en ting...fungerer det lige så godt at indfælde remmen i stolperne som at lægge remmen ovenpå?
Oooch kom på endnu en ting...bedste forankring i husvæggen. Det bliver jo en del kræfter, når sneen kommer brusende ned fra hustaget...
Jeg har et sted, hvor jeg kan købe træet til stolperne. Kom i tanke om en ting til... fungerer det lige så godt at indfælde hammerbandet i stolperne som at lægge hammerbandet ovenpå?
Oooch kom i tanke om en ting til... bedste forankring i husvæggen. Det bliver jo en del kræfter, når sneen kommer drønende ned fra hustaget...
Hammerbandet skal placeres stående, ikke fladt. At indfælde det i stolperne forudsat at de er kraftige nok er godt. (Den nemme løsning, som man ser på kommunale pergolaer, er stolper af 3 stk. 45x145 hvor den midterste er kortere for at fiksere hammerband).
Har du et godt sted, hvor du kan få fat i kraftigt træ og tid og kræfter, synes jeg, med tanke på huset, at du skal bruge uhøvlet byggetømmer i hele konstruktionen. Det er dog svært at finde tal på det, men det plejer gamle mennesker ofte at have i hovedet.
Jeg har forsøgt at indstille ønskede mål... Jeg er dog ikke tilfreds med fx at stolperne skal være 90x90. Behøver noget der ser mere imponerende ud....men spørgsmålet er så, kan man mindske øvrige dimensioner for at opnå samme bæreevne....
Nej
Du kan øge dim eller klasse på træet, hvis du har brug for bedre bæreevne eller kan lide et mere imponerende udseende. 6"x6" ser ikke så gammeldags ud som verandastolper og ville være min anbefaling.
Stolperne tænkte jeg typ 6x6 tommer max... Havde gerne taget 45x170 på tagspær...med en bæreline/hammerbånd på 45x195...men helst 45x170...måske bliver det for svagt med det og cc 1200...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.