11,378 læst ·
34 svar
11k læst
34 svar
Dårlig kvalitet på underpap?
Du har pappen på taget for at det skal være tæt, eller hur?!T Ejmelie sagde:
At så ikke have nogen sømhuller synlige indebærer formentlig en mere sikker konstruktion vedrørende tæthed.
Hvordan ser lægningsinstruktionen ud for gennemspikring, er det en dutt asfaltlim på hvert synligt sømhoved da?
Jeg selv skal snart lægge pap, det bliver skjult klamring for mig.
Jeg tror Krille-72 mente også funktion og ikke æstetik.
Jeg har lagt sådan pap ved flere lejligheder og både sømmet og klamret. Altid skjult.
Når næste bånds klisterkant lægges over den sømmede bånds overkant, så limmes det sammen noget overdjævelsk hårdt. Jeg havde mit attefallstag sådan i 3 måneder i efteråret 2018, og det stormede og regnede ret godt. Havde kun tvunget en lægte på siderne. Skulle ikke have nogen lægte overhovedet da det blev båndtækket pladstag.
Så skjult sømning og lim næste bånd ovenpå dine søm/klammer!
PS. Der sidder en papirbeskyttelse som skal fjernes fra klisterkanten. Det nemmeste er at rulle hele båndet ud, sætte nogle klammer i overkanten når det er lige og uden folder. Fjern derefter papiret fra klistret og stryg så det tvinges sammen med laget nedenunder!
Når næste bånds klisterkant lægges over den sømmede bånds overkant, så limmes det sammen noget overdjævelsk hårdt. Jeg havde mit attefallstag sådan i 3 måneder i efteråret 2018, og det stormede og regnede ret godt. Havde kun tvunget en lægte på siderne. Skulle ikke have nogen lægte overhovedet da det blev båndtækket pladstag.
Så skjult sømning og lim næste bånd ovenpå dine søm/klammer!
PS. Der sidder en papirbeskyttelse som skal fjernes fra klisterkanten. Det nemmeste er at rulle hele båndet ud, sætte nogle klammer i overkanten når det er lige og uden folder. Fjern derefter papiret fra klistret og stryg så det tvinges sammen med laget nedenunder!
Jeg taler heller ikke om det æstetiske, men hvilken du selv tror er bedst ud fra lækagesynspunkt. Jeg undskylder, hvis du misforstod mit indlæg på nogen måde. Ikke min mening.T Ejmelie sagde:
Skjult sømning er at foretrække. I denne varme trækker klisteret sig hurtigt sammen. På med afstandslister så snart du kan.
Det er min holdning til, hvordan man bygger et sikkert tag.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Det bedste er jo som sagt at have skjult sømning. Man plejer kun at dobbelt-sømme papiret, hvis man lægger to lag med papir, dvs. et lag underlagspap (som dobbelt-sømmes) og så et lag overfladepap eller typisk shingel (som sømmes skjult). På arbejdet plejer vi at gøre sådan, at man lægger en bane, trækker plasten af i den øvre samling og fuldsømmes den, så lægger man næste bane, lader plasten blive ved nederkanten, men trækker den af foroven og fuldsømmes den også, så trækker man plasten af den samling, der blev dækket. Så plejer vi at gå "myreskridt" over samlingen for at sikre, at det er tæt overalt. Når det er så varmt, vulkaniseres papiret næsten sammen. Hvis det varer et stykke tid, inden du tænker at lægge lægter og lægge tagsten, kan du bare kaste et par brædder over samlingerne, så har du både seler og livrem på, at papiret ikke blæser væk 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 530 indlæg
Til Ts: hvis du ikke orker at skifte pap, kan du gå over alle sømhovedernes med en dut tagklister eller tagmasse på hvert hoved. Det er jo mange, men dit tag er jo lille.
Klik her for at svare