Stefan N Stefan N sagde:
[link] 117 monteringsanvisning.pdf

Fik også benene at vide i grundskolen at dobbeltjekke ting, specielt når det gælder Byggmax. I den udgave af vejledningen som ikke er sammenklippet af flere modeller, står det tydeligere.
Det var et bedre link

F fribygg sagde:
"Montage kan ske med skjult fastgørelse (hvis lægtning sker straks) alternativt med søm gennem begge lag af underlagstækkningen"
Men du glemte fodnoten, at den kun er godkendt med skjult fastgørelse.
Men måske uvæsentligt.
Jeg har en nabo hvor en tømrer har monteret tilsvarende dug, og selvfølgelig med skjult fastgørelse med klammer. Og dugen er heller ikke bølget.

• Synes
Varberger og 1 anden
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Men du glemte fodnoten, at den kun er godkendt med skjult fastgørelse.
Men måske uvæsentligt.
Jeg har en nabo for snedker monteret tilsvarende dug, og selvfølgelig med skjult fastgørelse med klammer. Og ikke er dugen bølget heller.
Jeg har ikke skrevet instruktionen.
Heller ikke har jeg linket til den.
Ikke engang kontrolleret at det er den rette instruktion da det ikke er mit byggeprojekt.
I den linkede instruktion står det at det er tilladt og har du eller TS problemer med det så tag det med producenten eller forhandleren af produktet, jeg er uskyldig og undrede mig allerede tidligt i tråden om den skulle sømmes.

• Synes
HammarClark
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Men du glemte fodnoten, at den kun er godkendt med skjulte fastgørelser.
Men måske uvæsentligt.
Jeg har en nabo, hvor snedkeren monterede en tilsvarende dug, og naturligvis med skjulte fastgørelser med klammer. Og dugen er heller ikke bølget.
Var det dig, der offentliggjorde linket til den uklare monteringsvejledning?

F fribygg sagde:
Var det du som publicerede linket til den uklare monteringsvejledning?
Vi var to, der samtidig publicerede den "uklare" vejledning fra Byggmax.
Hvis den nu er så uklar? Teksten virker identisk med den Trebolit har på deres hjemmeside.
Godkendt tag = usynlig
En godkendt = søm igennem begge lag.

Men nok om det, du får ret. Montagen er helt korrekt udført.

GoC GoC sagde:
Vi var to, der samtidig offentliggjorde den "utydelige" anvisning fra Byggmax
Hvis den nu er så utydelig? Teksten virker identisk med den Trebolit har på sin hjemmeside
Godkendt tag = usynlig
En godkendt = søm gennem begge lag.

Men nok om det, du får ret. Montagen er helt korrekt udført.
Tak.

Hvis I kigger på Byggmax anvisning, ser I, at den dækker fem forskellige pappsorter, hvoraf 117 er en, når Byggmax klippede lidt i den, så glemte de at klippe alt væk, som ikke var for 117. Den danske variant nævner, at de andre sorter er godkendte til at sømme igennem, men 117 er det ikke.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Hvis I kigger på Byggmax anvisning ser I, at den dækker fem forskellige paptyper hvoraf 117 er en, når Byggmax klippede lidt i den, så glemte de at klippe alt væk, der ikke var for 117, den danske variant nedenunder fortæller, at de andre typer er godkendt til at blive sømmet igennem, men 117 er det ikke.
Jeg selv ville aldrig være kommet på tanken at tjekke den danske instruktion, men det er måske det rigtige, for producenten er vel skånsk.
Findes der ikke Montageanvisningen på østjysk, plejer jeg at kaste et blik på den svenske eller måske engelske.

Hej! Du behøver ikke at lægge ny pap, bare fordi den er lidt boblet. Underlagsduken er sværere at få glat end underlagspap. Men at du har dobbeltnået den, kræver måske egentlig, at du skal lægge den om, hvis man skal følge normerne, men der findes jo grader i helvede også. Men på billedet, hvor du har lagt et lag underlagspap, har du ikke dobbeltnået den bane. Kan du ikke bare lægge de tre første baner med almindelig pap eller alternativt underlagsdug og lette på overgangen mellem dug og pap, så du slipper for at lægge det hele om? Og hvis du nu vil lægge ny pap over det hele, behøver du ikke tage den første dug, du lagde, af (y)

• Synes
Tovin
  • Laddar…
T
S Snickarkirre sagde:
Tja! Ikke behøver du at lægge om pappen bare fordi den er lidt boblet. Underlagsduken er sværere at få glat end underlagspapp. Men så at du har dobbeltnaglede den kræver måske egentlig, at du skal lægge om den, hvis man skal følge normerne, men der findes jo grader i helvede også. Men på billedet, hvor du har lagt et omgang underlagspapp, har du ikke dobbeltnaglede den bane. Kan du ikke bare lægge om de tre første baner med almindelig papp eller alternativt underlagsduk og lette på samlingen mellem dug og papp, så du slipper for at lægge om det hele? Og hvis du nu vil lægge ny papp over det hele, behøver du ikke fjerne den første dug, du lagde (y)
Tak, det lyder som en god idé. Købte ny tagpap, YAP2200. Ifølge disse instruktioner kan den spigkes både skjult eller gennem begge lag. Hvad er at foretrække?

Jeg synes det føles tryggere at have sømmene skjulte under klisterkanten end synlige.

Rickard.
T Ejmelie sagde:
Tak, det lyder som en god idé. Købte nyt tagpap, YAP2200. Ifølge disse instruktioner kan det sømmes både skjult eller gennem begge lag. Hvad er at foretrække?
Den eneste fordel ved at sømme gennem begge er, at man kan vente med strølægter eller ydertaget. Der er f.eks. fordele, hvis man skal have shingel eller overpap, og det vil vare, eller måske at man skal vente på, at nogen andre skal gøre det.

Nu gør det ikke underlagspappen stormfast, men betydeligt mere vindtæt end med skjult fastgørelse.

Senest redigeret:
T Ejmelie sagde:
Tak for det lyder som en god idé. Købte ny tagpap, YAP2200. Ifølge disse instruktioner kan den sømmes både skjult eller gennem begge lag. Hvad er at foretrække?
"Hvad er at foretrække?"

Hvis du tænker efter selv! Hvad ville du foretrække? En tagpap hvor ingen søm er synlige eller en tagpap hvor en masse papsømhoved er synlige?

For mig er valget enkelt.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 sagde:
”Hvad er at foretrække?”

Hvis du tænker efter selv! Hvad ville du foretrække? Et tagpap, hvor ingen søm er synlige eller et tagpap, hvor en masse papnælehoved-søm ses?

For mig er valget enkelt.
Hvis jeg tænker efter selv?
Jeg taler ikke om det æstetiske. Jeg spørger derfor, at jeg ser fordele med begge montage. Men spørger, fordi jeg ved, at der findes dem, som ved bedre end mig, hvad der er mest passende.

Jeg ser iaf fordele ved at sømme i stedet for at klamme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.