Jeg er lige begyndt at lægge underlagspap på mit Attefallshus. Købte noget der hed underlagsdug 117 hos Byggmax. Skulle fungere under tagsten. Men pokkers hvor tynd den var. Slet ikke som underlagspap jeg er vant til. Klisterstrimlen sad godt, så det var intet problem. Men det blev boblet under dugen, hvor klistret ikke sidder.
Sådan ser det ud. Skal jeg gøre det om?
Havde lidt YAP2200 derhjemme, som jeg lagde til sidst. Her kan I se forskellen:
Dug er et helt andet materiale end pap og skal behandles forskelligt. F.eks. tror jeg ikke, at den du har valgt er ok at sømme gennem begge lag, men skal klammes skjult og så egentlig kun holdes fast af strølægen.
Jeg anbefaler nogle gange dug (ofte yep700 da) til visse, da jeg synes, den er så utroligt nem at montere sammenlignet med pap for begyndere, så jeg forstår ikke helt, hvordan det blev sådan for dig
Du burde vel gøre det om da du har monteret den forkert og sømmet gennem dugen
Den skal kun sømmes fast gennem det nedre lag og ikke gennem hele fugen.
Den holdes fast af klisterkanten.
Det fremgår også tydeligt af monteringsvejledningen
Du får gjøre om. Anvisning er tydelig med at det skal være skjult fastgørelse. [link]
Jeg skimtede gennem monteringsanvisningen her ovenfor og der nævnes jo eksemplet sømning gennem begge lag, så der er ingen større grund til at gøre om.
Lagde samme dug sidste år, undgå at gå på papiret når solen skinner, det bliver let beskadiget. Det kan blive lidt boblende, jeg oplevede at det lægger sig efter en dag i solen.
Held og lykke.
Fik også lært i folkeskolen at dobbeltjekke ting, især når det gælder Byggmax. I den udgave af vejledningen som ikke er sammensat af flere modeller så står det tydeligere.