tompax tompax sagde:
Dampbremsen sikrer også, at byggefugt kan ledes indad i bygningen... Særlig velegnet til brug i sommerhuse og fritidshuse, der står uopvarmede i længere perioder.
I uopvarmede bygninger plejer man vel hverken at sætte dampbremse eller -spærre.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Jeg får alligevel ikke det her til at hænge sammen.

Hvis jeg bygger til, øger jeg den totale volumen i huset. Hvis tilbygningen bygges helt damptæt, men den eksisterende bygning har i princippet direkte rør gennem væggen, bør den ekstra luftvolumen i huset, som holder på fugten, øge fugtbelastningen på den diffusionsåbne gamle bygnings konstruktion. At jeg har passende ventilation forhindrer jo ikke damptransport gennem væggen.

Hjælp mig med at tænke rigtigt:D

Hvis du har lige rør gennem væggen, er det der, du skal prioritere arbejdet.
Hvis I, der bor i huset, producerer lige så meget fugt som før udbygningen, så reduceres fugtbelastningen med den øgede husvolumen.

Uanset om det er rigtigt eller ej, vil jeg nok aldrig bygge eller renovere til noget "tæt".

Asfaboard og dampbremse for the win.

/ATW

• Synes
postkontrollen
  • Laddar…
Det er normalt ikke meget mere fugt i luften inde end ude, så luftvolumen har ingen betydning.

A ArneTW sagde:
Uanset om det er rigtigt eller ej, vil jeg nok aldrig bygge eller renovere til noget "tæt".

Asfaboard og dampspærre for the win.

/ATW
Et følelsesargument som kan være okay at have selv, men ikke påtvinge andre. Vi har ikke et problem med fugtskader på grund af dampspærrer i dette land, tværtimod begyndte vi at bygge med dem for at undgå fugtproblemer.

W witten sagde:
Et følelsesargument som kan være okay at have selv, men ikke pådyttes andre. Vi har ikke et problem med fugtskader på grund af dampspærrer i dette land, vi begyndte tværtimod at bygge med dem for at undgå fugtproblemer.
Pådyttes...

At en væg med dampbremse på indersiden, træfiberisolering og asfaboard på ydersiden på en eller anden måde skulle være dårligere for væggens helbred, er jeg ikke enig i... Jeg forstår ikke jer, der lovpriser plast i væggen og synes, det skulle være sundt og ikke have nogen problemer, er jeg ikke enig i...

Hvordan ser kurven for tættere huse plottet mod allergi/astma ud?

/ATW

• Synes
postkontrollen
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvis du har lige rør gennem væggen, så er det der, du skal prioritere arbejdet. Hvis dem, der bor i huset, producerer lige så meget fugt som før udbygningen, så mindskes fugtbelastningen med øget husvolumen.
Den oprindelige konstruktion skal ikke røres. Den har jo fungeret godt i hundrede år.

Jeg tænker som så, at fugten indendørs i højere grad styres af udendørsluftens egenskaber via tilluft, som varierer meget over året, end dem, der bor der.

Volumen i bygningen øges ved tilbygning, hvilket giver større tilgængelig fugtmængde i luften, men det totale diffusionsåbne areal er konstant.

Hvis man i stedet bygger den nye del diffusionsåben, øges det totale vægareal, og isoleringen i den gamle del belastes mindre. Stadig fejltænkning?

Feltænkningen er stadig, at der skal ske en form for fugtvandring fra indeluften ind i isoleringen.
Dampspærren har den modsatte funktion - At fugt i isoleringen skal kunne tørre ud.

• Synes
arkTecko og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Feltænkningen er stadig, at der skal ske en form for fugtvandring fra indeluften ind i isoleringen.
Dampbremsen har modsat funktion - at fugt i isoleringen skal kunne tørre ud
Men det må være et scenarie, der kun sker ved undertryk i bygningen. Ellers har vi jo altid en fugtvandring mod den ydre del af væggen. At skabe konstant undertryk i et gammelt hus er ikke muligt.

Desuden kan jeg forestille mig (snarere gætter her) at fugtvandring sker i forskellig grad over væggens højde og i taget?

A ArneTW sagde:
Pracka...

At en væg med dampbremse på indersiden, træfiberisolering og asfaboard på ydersiden på en eller anden måde skulle være dårligere for væggens helbred er jeg ikke enig i... Jeg forstår ikke jer, der synger plastens lov i væggen, at det skulle være sundt og ikke have nogen problemer er jeg ikke enig i...

Hvordan ser kurven for tætte huse plottet mod allergi/astma ud?

/ATW
Du blev måske uretfærdigt anklaget, men det var nogen, der skrev, at det SKAL være dampbremse. Der er nogle få tilfælde, hvor det skal være det, men det er ikke dem, vi taler om her. Plastik sundt? Mener du, det er usundt? Dampbremse er for øvrigt også lavet af plastik.

Den sidste linje forstår jeg ikke? Insinuerer du, at allergi øger, hvis man har en plastikfolie i væggen, der har ekstremt høj dampmodstand (dampspærre) men ikke, hvis man har en plastikfolie, der kun har høj dampmodstand (dampbremse)? Allergier menes at skyldes nedsat eksponering for snavs og bakterier.

Jeg kan måske tage fejl om, hvad en dampspærre er... jeg tænkte på noget vindpapir-lignende...

Men så springer vi helt over dampspærre.

Ja jeg hævder nok faktisk, at dagens tætte/velisolerede huse bidrager til allergier og astma.

/ATW

• Synes
postkontrollen
  • Laddar…
Det blev bygget med en del uegnede teknikker i samme tidsperiode som plasten blev standard. Men jeg har ikke hørt om nogen sammenhæng mellem bygningsplast og allergier. Har du nogen form for belæg for den mening?

tompax
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
I uopvarmede bygninger plejer man vel hverken at sætte dampspærre eller -bremse.
De måske mener bygninger som periodisk er opvarmede?
Der står: "Særligt velegnet til brug i sommerhuse og fritidshuse som står uopvarmede i lange perioder."

Senest redigeret:
A ArneTW sagde:
Jeg måske tager fejl om hvad dampspærre er... jeg tænkte på noget vindpap-lignende...
Ud fra en allergisynsvinkel er det ikke godt at have asfaltimprægneret pap på indersiden af væggen.

• Synes
tompax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.