22,997 læst ·
91 svar
23k læst
91 svar
Dampmodstand i indre dampspærre ved træfiberisolering?
Det har jeg også overvejelser om at gøre. Hvad har du for pap? Huset har spånisolering mellem planke men jeg bruger træfiber i plade i stedet.S Stefan1972 sagde:Jeg sætter så pap op i hele mit hus fra 1900. Billigt og enkelt, og der har jo siddet den slags tidligere, så hvorfor skulle jeg ændre på det. Kører spån hvor jeg kan, og i en eller anden ydervæg bliver det hør. Er nødt til at skifte panel nogle steder og det bliver så upraktisk med spån der........
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg har læst, men kan ikke huske hvor, at den indre dampspærre skal have mindst 5 gange højere dampgennemgangsmodstand i den indre "dampspærre" end i det ydre vindbeskyttelse.
Og jeg har selv set, i et nyt hus, som ikke var helt færdigt bygget, hvordan det var begyndt at mugne på indersiden af ydergipsen. Indenfor gipsen var der cellulosefiber, men inderpanelet var ikke helt færdigt, så det var muligt at løfte isoleringen fra hinanden og inspicere.
Og jeg har selv set, i et nyt hus, som ikke var helt færdigt bygget, hvordan det var begyndt at mugne på indersiden af ydergipsen. Indenfor gipsen var der cellulosefiber, men inderpanelet var ikke helt færdigt, så det var muligt at løfte isoleringen fra hinanden og inspicere.
Skimmelsvamp kun på gipsen eller også i isoleringen? Nu kender vi jo ikke forudsætningerne, men det kan være interessant alligevel.KnockOnWood sagde:
Jeg har læst, men kan ikke huske hvor, at den indre dampspærre skal have mindst 5 gange højere dampmodstand i den indre "dampspærre" end i det ydre vindbeskyttelse.
Og jeg har selv set, i et nyt hus, som ikke var helt færdigbygget, hvordan der var skimmelsvamp på indersiden af udvendigt gips. Indenfor gipsen var der cellulosefibre, men inderpanelet var ikke helt færdigt, så det var muligt at løfte isoleringen fra hinanden og inspicere.
Det er tommelfingerregler, som jeg også har læst om, men jeg ved ikke, på hvilke grundlag de anbefales.Rickard.ag sagde:
Bliver der ikke større fugtbelastning i resten af huset og især i overgangen mellem tilbygning og ældre konstruktion?W witten sagde:
Edit: skal tilføje, at det drejer sig om en tilbygning på ca. 25% af det oprindelige areal samt en lille del renovering af eksisterende væg.
Senest redigeret:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Der går så lidt fugt gennem en dampspærre, at det ikke påvirker klimaet i huset.J JohanN03 sagde:
Dampbremsen er ikke til for at slippe overskudsfugt ud - det har man ventilationen til. Uanset om man har dampbremse eller dampspærre, er det aldrig ønskværdigt at få fugt i isoleringen. Forskellen er, at med en dampbremse kan eventuel fugt, der trænger ind, alligevel tørre ud, hvilket kan være godt f.eks. ved en ombygning af et gammelt hus, hvor det er svært at lave en helt dækkende diffusionsspærre uden lækage ved overgange mellem væg/tag, etageadskillelse, etc.J JohanN03 sagde:
Bygger man nyt og har mulighed for at etablere en helt dækkende diffusionsspærre, er der ingen større grund til at bruge dampbremse i stedet.
D Daniel 109 sagde:
Hunton Intello PlusAnvendelser
Hunton Intello Plus bruges som dampbremse og erstatter dampspærren (plastfolie) i alle typer af isolerede og diffusionsåbne tag-, bjælkelags- og vægkonstruktioner. Dampbremsen sikrer også, at byggefugt kan ledes indad i bygningen, så uønsket fugt tørrer hurtigere. Særligt velegnet til brug i hytter og fritidshuse, der står uopvarmede i lange perioder.
https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf
https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/
Bygge-fugt.....
Normalt set har man en klart større fugtbelastning indefra end udefra. Det resulterer med andre ord i en fugtigere isolering snarere end en tørrere.
Normalt set har man en klart større fugtbelastning indefra end udefra. Det resulterer med andre ord i en fugtigere isolering snarere end en tørrere.
