S Stefan1972 sagde:
Jeg sætter så pap op i hele mit hus fra 1900. Billigt og enkelt, og der har jo siddet den slags tidligere, så hvorfor skulle jeg ændre på det. Kører spån hvor jeg kan, og i en eller anden ydervæg bliver det hør. Er nødt til at skifte panel nogle steder og det bliver så upraktisk med spån der........
Det har jeg også overvejelser om at gøre. Hvad har du for pap? Huset har spånisolering mellem planke men jeg bruger træfiber i plade i stedet.
 
Jeg har læst, men kan ikke huske hvor, at den indre dampspærre skal have mindst 5 gange højere dampgennemgangsmodstand i den indre "dampspærre" end i det ydre vindbeskyttelse.

Og jeg har selv set, i et nyt hus, som ikke var helt færdigt bygget, hvordan det var begyndt at mugne på indersiden af ydergipsen. Indenfor gipsen var der cellulosefiber, men inderpanelet var ikke helt færdigt, så det var muligt at løfte isoleringen fra hinanden og inspicere.
 
Rickard.
Mindst 5 gange tættere i væg og mindst 10 gange tættere i tag er retningslinjer, men det løser man ved at vælge et system fra en producent. Man bør ikke blande frisk og chancen tage.
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg har læst, men kan ikke huske hvor, at den indre dampspærre skal have mindst 5 gange højere dampmodstand i den indre "dampspærre" end i det ydre vindbeskyttelse.

Og jeg har selv set, i et nyt hus, som ikke var helt færdigbygget, hvordan der var skimmelsvamp på indersiden af udvendigt gips. Indenfor gipsen var der cellulosefibre, men inderpanelet var ikke helt færdigt, så det var muligt at løfte isoleringen fra hinanden og inspicere.
Skimmelsvamp kun på gipsen eller også i isoleringen? Nu kender vi jo ikke forudsætningerne, men det kan være interessant alligevel.
 
Rickard. Rickard.ag sagde:
Mindst 5 gange tættere i væggen og mindst 10 gange tættere i taget er retningslinjer, men det løser man ved at vælge et system fra en producent. Man bør ikke blande løs og tage chancer.
Det er tommelfingerregler, som jeg også har læst om, men jeg ved ikke, på hvilke grundlag de anbefales.
 
Hvorfor komplicere det med en diffusionsåben inderside?
 
W witten sagde:
Hvorfor gøre det besværligt med en diffusionsåben inderside?
Bliver der ikke større fugtbelastning i resten af huset og især i overgangen mellem tilbygning og ældre konstruktion?

Edit: skal tilføje, at det drejer sig om en tilbygning på ca. 25% af det oprindelige areal samt en lille del renovering af eksisterende væg.
 
Senest redigeret:
J JohanN03 sagde:
Det har jeg også overvejet at gøre. Hvad har du for papp? Huset har spånisolering mellem plank, men jeg bruger træfiber i plade i stedet.
Almindelig grålumppapp......sømmes liggende panel på alle indvendige vægge. Så bliver det træfiberplade. Præcis som det var før.
 
S Stefan1972 sagde:
Vanlig grålumppapp......spikar liggende panel på alle indre vægge. Senere bliver det træfiberskive. Præcis som det var før.
Nu er jeg spørgende. Hvad er det for en træfiberskive?
 
J JohanN03 sagde:
Nu är jag frågvis. Vad är det för träfiberskiva?
så langt har jeg ikke kommet endnu men det bliver vel det som svarer til tretex. Findes jo lignende plader i handelen.
 
J JohanN03 sagde:
Bliver der ikke større fugtbelastning i resten af huset og især i overgangen mellem tilbygning og ældre konstruktionen?

Edit: skal tilføje, at det drejer sig om en tilbygning på ca. 25% af oprindelig areal samt en lille del renovering af eksisterende væg.
Der går så lidt fugt gennem en dampspærre, at det ikke påvirker klimaet i huset.
 
J JohanN03 sagde:
Bliver der ikke større fugtbelastning i resten af huset og især i overgangen mellem tilbygning og ældre konstruktion?
Nej, hvordan en væg konstrueres påvirker ikke de andre vægge i huset.
 
J JohanN03 sagde:
Bliver der ikke større fugtbelastning i resten af huset og især i overgangen mellem tilbygning og ældre konstruktionen?
Dampbremsen er ikke til for at slippe overskudsfugt ud - det har man ventilationen til. Uanset om man har dampbremse eller dampspærre, er det aldrig ønskværdigt at få fugt i isoleringen. Forskellen er, at med en dampbremse kan eventuel fugt, der trænger ind, alligevel tørre ud, hvilket kan være godt f.eks. ved en ombygning af et gammelt hus, hvor det er svært at lave en helt dækkende diffusionsspærre uden lækage ved overgange mellem væg/tag, etageadskillelse, etc.

Bygger man nyt og har mulighed for at etablere en helt dækkende diffusionsspærre, er der ingen større grund til at bruge dampbremse i stedet.
 
  • Synes
postkontrollen
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 sagde:
Hvorfor?

Hunton Intello PlusAnvendelser
Hunton Intello Plus bruges som dampbremse og erstatter dampspærren (plastfolie) i alle typer af isolerede og diffusionsåbne tag-, bjælkelags- og vægkonstruktioner. Dampbremsen sikrer også, at byggefugt kan ledes indad i bygningen, så uønsket fugt tørrer hurtigere. Særligt velegnet til brug i hytter og fritidshuse, der står uopvarmede i lange perioder.

https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/
 
Bygge-fugt.....

Normalt set har man en klart større fugtbelastning indefra end udefra. Det resulterer med andre ord i en fugtigere isolering snarere end en tørrere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.