Leder efter information om, hvor stor damptætheden i en dampspærre bør være. Er der nogen her, der kan hjælpe?

Forudsætningerne er en diffusionsåben vægkonstruktion med træfiber- eller celluloseisolering med vindpap(typ AC350) på den kolde side inden luftspalte og panel.

I datablad på dampspærre fra forskellige producenter har jeg fundet tal på damptæthed (dampgennemgangsmodstand) fra alt fra 24000 til 140000 s/m. Det virker som et stort interval og indvirkning på funktion.
 
tompax
J JohanN03 sagde:
Søger information om hvor stor damptætheden i en dampbremse bør være. Er der nogen her, der kan hjælpe?

Forudsætningerne er en diffusionsåben vægkonstruktion med træfiber- eller celluloseisolering med vindtæt papir (typ AC350) på den kolde side inden luftrum og panel.

I databladet på dampbremse fra forskellige producenter har jeg fundet tal for damptæthed (dampgennemgangsmodstand) på alt fra 24000 til 140000 s/m. Føles som et stort interval og indvirkning på funktion.
Det bedste svar burde være, at du skal tjekke med producenten for celluloseisoleringen. De kan have lidt forskellige værdier afhængigt af isoleringstype osv. Så gælder også "garantien" på en anden måde, end hvis man begynder at bruge materialer, der ikke rigtig er tilpasset.

Hvad er celluloseisoleringen for fabrikat og type?
 
Hvorfor ikke en almindelig fugtspærre?
 
tompax
D Daniel 109 sagde:
Hvorfor ikke en almindelig fugtspær?
Når man anvender cellulosaisoleringen skal man ikke bruge dampspærre, men damphæmmer.
 
Rickard.
Skal og skal, man kan bruge dampbremse og så få dens, hvad jeg har forstået, er ret teoretiske fordele indtil videre. Men det er ikke på nogen måde forkert at bruge cellulosa i en "almindelig" konstruktion i stedet for mineraluld.
 
tompax tompax sagde:
Når man bruger cellulosaisoleringen skal man ikke bruge dampspærre men dampskærm.
Hvorfor?
 
D Daniel 109 sagde:
Hvorfor?
Fordi så ville mineraluld have været et bedre alternativ.

Man vælger for det meste celluloseisolering, når man vil have "kontrolleret" fugtvandring i væggene.

Hvis man har valgt af andre grunde, så kan man vel sætte plast, hvis man vil.

/ATW
 
  • Synes
tompax
  • Laddar…
Du får bedre kontrol over fugten med en fugtspærre.
 
D Daniel 109 sagde:
Du får bättre kontroll på fukten med en fuktspärr.
Det kan man vel diskutere... men som sagt, hvis man har en tæt væg, isolerer mineraluld bedre.

Og i gamle huse, som man renoverer, kan det blive vanskelig, hvis halvdelen af huset er tæt, mens den anden ikke er det.

/ATW
 
Hvorfor skulle det være et problem. Dampbremsen er lufttæt, så du påvirker ikke trykket ved at vælge den. Den er så fugttæt, at du ikke får nogen mærkbar sænkning af fugten inde. Så hvorfor skulle den være bedre?
 
Bedre og bedre, vælger man naturlige isoleringer i et gammelt hus så vil man måske ikke have plastik heller af ideologiske årsager....... Nu ved jeg ikke hvad moderne dampbremser er lavet af men alternativet er jo almindelig pap som før.......
 
De er lavet af plastik de med, så ideologiske årsager motiverer heller ikke ångbroms.
 
En dampspærre fx fra Paroc har en dampmodstand på 3000000 s/m, så det er en markant forskel i forhold til en dampbremse. Hvordan det påvirker i praksis ved jeg ikke.

Væggen jeg beskrev ovenfor er til en renovering af et gammelt hus helt uden dampspærre.
 
  • Synes
Addenord88
  • Laddar…
Den dampbremse jeg skæver til er fremstillet af cellulose.

https://www.isoleringsbutiken.se/isolina-luftsparrpapper

Finder dog ingen videnskabelige beviser eller forskning på, hvordan en diffusionsåben konstruktion opfører sig. Man kan selvfølgelig følge producenternes anbefaling, men det ville være interessant, hvis man kunne forstå, hvordan det hele fungerer og hvorfor.
 
Jeg sætter så op pap i hele mit hus fra 1900. Billigt og enkelt og det har jo siddet sådan tidligere, så hvorfor skal jeg ændre på det. Kører spån hvor jeg kan og i en ydre væg bliver det hør. Er tvunget til at skifte panel nogle steder senere, og det bliver så upraktisk med spån da.......
 
  • Synes
postkontrollen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.