123,467 læst ·
73 svar
123k læst
73 svar
Byggestillads i træ?
Nogle tips fra en tømrer. Tænk sikkerhed, når I bygger stillads. F.eks. stilladsplanker skal være af gran og af højeste konstruktionsklasse, samt "prøvehoppet" for at være godkendt. Læg plankerne på 2 bænke og hop på dem, vend dem og gentag proceduren. Holder planken til dette, er den godkendt som s-plank. Knaper, skråstivere, og andre detaljer i stilladset skal sømmes, IKKE skrues, fordi skruen advarer ikke, inden den brister, det gør sømmet. Hav respekt for de små højder. Kender en fyr, der trådte forkert fra en 2-trinsbænk, landede på hammeren og sidder i dag i kørestol. Tænk altid sikkert.
jeg ved ikke hvordan det er i Sverige, men her på Åland tager firmaet, som jeg arbejder for, ca. 900kr for leje af lift en dag! og en dag med lift gør man meget med! og det er bekvemt, har man én gang brugt en, vil man aldrig mere gå på nogen stillads!!! jeg lover af egen erfaring, at slippe for at slæbe rundt med dåsen på stilladser... NEJ TAK!
Det kan være værd at overveje!
Det kan være værd at overveje!
Ja sikkerheden frem for alt, så på nogle billeder at der manglede rækværk, sjovt hvis man skulle falde ned, da spiller det ingen rolle hvor stabil stilladset er
& hvor meget vægt det tåler, nej lej et rigtigt byggestillads i stedet så får I både garanti på at det holder, I får et sikkert stillads. + at jeg ikke mister mit job
hihi
/Ställningsbyggarn
Ps. hullerne i facaden fylder man jo selvfølgelig i bagefter præcis som "chris47" sagde, med latexfog, silikone eller vindueskit, så maler man jo bare over med maling, det ses ikke at der har været et hul der. Alle facader som nogensinde har haft et stillads på sig har jo ikke huller hvor det kan lække ind!
& hvor meget vægt det tåler, nej lej et rigtigt byggestillads i stedet så får I både garanti på at det holder, I får et sikkert stillads. + at jeg ikke mister mit job
/Ställningsbyggarn
Ps. hullerne i facaden fylder man jo selvfølgelig i bagefter præcis som "chris47" sagde, med latexfog, silikone eller vindueskit, så maler man jo bare over med maling, det ses ikke at der har været et hul der. Alle facader som nogensinde har haft et stillads på sig har jo ikke huller hvor det kan lække ind!
Her er et andet alternativ
-hvis man vil slippe for at bygge stilladset selv
http://www.malarlisa.nu
-hvis man vil slippe for at bygge stilladset selv
http://www.malarlisa.nu
Tak for tipset om knekten. Materiale jeg brugte var 45*70 & 45*90 og derefter 45*195 at gå på. Tog i alt 3 timer at hente materiale og samle til 5 knektar. Materialet kostede 1700 på byggmax.Canuto sagde:Sådan ser en "knekt" ud, tror jeg. Jeg brugte selv sådanne i 80'erne, da jeg skiftede et stort gavlvindue.
Meget enkel konstruktion.
Lav to, eller tre afhængigt af hvor langt et område man vil dække med stilladset, rejs dem mod væggen, læg planker på og klatre op. Skal ikke fastgøres til væggen, fordi de skal kunne glide ned for maksimal stabilitet. Jo mere belastning, jo bedre sidder den. Medmindre man har glemt modholdet i jorden, dvs.!
Test hvilken der er den optimale vinkel mod jorden for støtterne!
Held og lykke!
U.P.A.!!
Canuto
Jeg lagde en liste til, som går ind i husets panel, så knekten ikke kan glide over væggen. Ses på billederne.
Lagde også et anslag til, så plankerne at gå på ikke kan glide udad. Ses på et billede.
Skruer som blev brugt var 80mm lange henholdsvis 140mm et sted (når jeg skruede i endetræ)
Støtten skal tage anslag i jorden udenfor hvor planet ligger, ellers kan det tippe ud fra væggen.
Bliver meget stabilt.
Desuden er det meget nemt at finjustere, så plankerne at gå på ikke svajer.
Den er også nem at flytte rundt til den anden side af huset, når jeg skal male der. (et stillads på 4 ben skal jo rives for at kunne flyttes)
Senest redigeret:
Interessant! Jeg vil prøve at bygge nogle knektar nu i de kommende dage.J j-man sagde:
Som jeg forstår det, ligger den lange stiver løst inde i den anden sammenskruede del. Burde man ikke sikre disse to dele med en tvinge?
Nej den lange støtte skal kun fastgøres på et sted for "hylden" skal kunne vippe for at konstruktionen skal fungere. Jo tungere last, jo mere vil knekten blive presset ind mod facaden så friktionen øges. Sørg for at den lange støtte står ordentligt i jorden. Jeg gravede huller på ca 2 dm som jeg stillede støtterne i.Q qrt sagde:
OK, men hvad mener du med "fastgøre"? Er den fastskruet i overkanten?J j-man sagde:Nej den lange støttestang skal kun fastgøres ét sted, for "hylden" skal kunne vippe for at konstruktionen skal fungere. Jo tungere last, jo mere vil knægten trykkes ind mod facaden, så friktionen øges. Sørg for, at den lange støttestang står ordentligt i jorden. Jeg gravede huller på ca. 2 dm, hvor jeg stillede støttestængerne i.
Alternativ fremstillet af Göteborgs Universitet 2011. Opfylder i hvert fald daværende yrkessäkerhetskrav.
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
https://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Det forstår jeg, men er det tilstrækkeligt? For at få den rigtig stiv i sidled så bør man sætte et par diagonalreglar. Risikoen er vel ikke så stor at den bevæger sig i sidled men gør den det så er det jo ikke så vellykket.J j-man sagde: