45x95 er jo standarddimensionen for at bygge store stilladser i træ, så at bygge med 45x195 føles nok overdreven.
Jeg brugte 195'ere som bomlag for at kunne have længere spændvidde, længst havde jeg næsten 3 m. Bandt 195'erne sammen i midten med en 95'er for at undgå det skæve hus følelse, når man går på dem.
Jeg brugte 195r som underlag for at kunne have længere spændvidde, som længst havde jeg næsten 3 m. Bandt 195rne sammen i midten med en 95:a for at undgå det skæve hus følelse, når man går på dem.
45x95 på stillads i træ bruges kun på vertikale støtter. Alle vægtbærende horisontale reglar er 45x145, og med en max spændvidde/gangbredde på "broen" på 120 cm.
I denne konstruktion med knægte føler jeg en vis tvivl om, at brudpunktet mellem skråstagen og den horisontale bæreregel for "gangbroen" kan blive et knækpunkt, der skal tage hele den vertikale last udenfor. Det gør, at yderligere stivhed/bæreevne er nødvendig på de horisontale bæreregler. 45x95 ville jeg aldrig risikere livet på, selvom de var dobbelte.
Hvor meget bærereglerne skal forstærkes med denne konstruktion afhænger naturligvis af, om mine tågede og diffuse belastningsovervejelser er korrekte, men også i så fald af bredden af gangbroen udenfor skæringspunktet (=>vridningsmomentet/knækbelastningen).
45x95 på byggstillads i træ anvendes kun på vertikale stænger. Alle vægtbærende horisontale regler er 45x145, og da med en maks spændvidde/gangbredde på "broen" på 120 cm.
I denne konstruktion med knægte så føler jeg en vis tvivl til, at brudpunktet mellem skårstag og den horisontale bæreregel for "gangbroen" kan blive et knækpunkt, der får tage al vertikal last udenfor. Det gør, at yderligere stivhed/bæreijde er nødvendig på de horisontale bæreregler. 45x95 havde jeg aldrig risikeret livet på, selvom de var dobbelte.
Hvor meget bærereglerne skal forstærkes med denne konstruktion afhænger naturligvis af, om mine uklare og diffuse lastpåvirkningsovervejelser er korrekte, men også i så fald af bredden af gangbroen uden for skæringspunktet (=> drejningsmomentet/knækbelastningen).
tak for forklaringen!
Mener du, at selve fastgørelsen mod den skrå stræbe bliver det svage punkt?
det føles virkelig som om, det burde være svært at knække to 45x95, som er 1m lange, med mine 80kg
Havde en ven her, som hjalp mig med at kigge på tagdelene, og det vil blive sådan, at et firma vil komme til at lægge om en del af taget til forår, og da vil vi ordne dette.
Hvis længden er 1 m, så bliver strækningen udenfor skråstøttens krydsning måske kun 20 cm eller lign. Så bliver momentet i skærings-/fastgørelsespunkten ikke så stort, medmindre man læner sig mod rækværket selvfølgelig. Eller læsser en masse tegl eller lignende tunge ting i yderkanten.
Problemet med spinkle 45x95 er, at de er ekstremt følsomme for defekter såsom revner og knaster osv.
Knægte er sikkert gode, men jeg kan godt lide mine fritstående "tårne". De er sjove både at bygge og tage ned. Har to oppe lige nu:
Den venstre er de samme stolper som i min første version, jeg nævnte tidligere i tråden (de er 3,90 lange, ikke 3,60 som jeg skrev dengang). Har forbedret konstruktionen siden da ved at fastgøre stolperne i betonplader og bruge vognbolte til platformreglerne. Den nederste platform er primært til for at have noget at stå på, når jeg bygger den øvre. (Stigen er i øjeblikket taget ned, for ellers klatrer naboens kat op, og hopper nogle gange ned på plåttaget til venstre, hvilket larmer frygteligt.)
Den højre er under opførelse med nye stolper (som tilfældigvis blev 4,20 lange), og jeg har ofret æstetikken ved at genbruge trykte regler til platformene og gammel trall som skråstivere. Skal blive en bro imellem senere er det tænkt. Måske en rigtig trappe op også i stedet for en stige (af overskydende træ fra nedrivning af altantag).
Desværre er spændvidden på "bron" kun 2,7 m, og jeg tog de brugte 170-reglar, som jeg havde i nogenlunde rigtig længde, så der bliver ingen behagelig svaj i midten. Må teste en anden gang med længere i tyndere dimension.
Edit: Indser nu, at jeg satte stolpen i midten af rækværket på den forkerte måde.
Ved ikke om jeg lykkedes med at forklare, så det blev forståeligt. Her kommer en enkel skitse over, hvordan jeg byggede mine knektar, og hvordan jeg forhindrede, at de bevægede sig i siden. Derefter skal der naturligvis også skrues et trægulv ovenpå, som holder hele konstruktionen sammen. Og glem ikke at sætte et simpelt rækværk op, hvis I er i højden!
[billede]
Tager op en gammel tråd, håber det er ok. Tak for en god tegning! Vil prøve dette. Kan du huske målene på trekanten? Den horisontale, den mod væggen og den diagonale. Taknemmelig for svar.
Tar op en gammel tråd, håber det er ok. Tak for en god tegning! Vil teste dette. Kan du huske målene på trekanten? Den horisontale, den mod væggen og den diagonale. Taknemmelig for svar.
Har desværre ingen eksakte mål. Den horisontale og den lodrette side var nok omkring 1,5-2m lange. Den diagonale side blev som den blev. Du kan bruge Pythagoras til at regne den ud, hvis du vil. Hvis du skulle føle dig usikker, går det nok at gøre den lodrette side lidt længere alligevel.
Sjovt at jeg fandt denne gamle tråd. Skal skifte vindskeder til sommer og begynder nu at tænke på at bygge et par knægte for at komme op. Er nok ikke mere end 5-6m til rygningen.
Er der nogen, der har gjort det de sidste år og kan give lidt inspiration med billeder? Har jo lovet at bygge plantekasser af typ 45x170c. 3 eller 4 i bredden føles som det bliver en ret ok platform.
Har desværre ingen præcise mål. Den horisontale og den lodrette side var nok omkring 1,5-2m lange. Den diagonale side blev som den blev. Du kan bruge Pythagoras til at beregne den, hvis du vil. Hvis du skulle føle dig usikker, kan du nok lave den lodrette side lidt længere alligevel.
Jeg kiggede nu en ekstra gang på de gamle billeder, jeg har lagt op tidligere i denne tråd, og må revidere mit svar. Jeg ville gætte på, at den horisontale og den lodrette side var nok omkring 1-1,2m lange. Gør du dem meget større end det, risikerer de at blive tunge og svære at stille op på egen hånd.
Sjovt at jeg fandt denne gamle tråd. Skal skifte vindskeder til sommer og begynder nu at tænke på at bygge et år knægte for at komme op. Er nok ikke mere end 5-6m til mønet.
Er der nogen, der har gjort det de sidste år og kan give lidt inspo billeder? Har jo lovet at bygge plantekasser af type 45x170c. 3 eller 4 i bredden føles som en ret ok platform.
Jeg brugte mindre dimension på træet end det. Tænk på at det kan blive besværligt at stille dem op, hvis de bliver tunge. Der er flere billeder tidligere i denne tråd.
Jeg kiggede nu en ekstra gang på de gamle billeder, jeg har lagt op tidligere i denne tråd, og må revidere mit svar. Jeg ville gætte på, at den horisontale og den lodrette side var nok omkring 1-1,2m lange. Gør du dem meget større end det, risikerer de at blive tunge og svære at stille op på egen hånd.
Åh tak fordi du tog dig tid! Jeg er ikke begyndt endnu, så jeg har tid.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.