123,495 læst ·
73 svar
123k læst
73 svar
Byggestillads i træ?
chris47 sagde:
Jeg kan virkelig anbefale at bygge selv. Det koster ingen leje og er billig at købe. Det går hurtigere at montere, end man tror, og det bliver super stabilt, hvis man fæster med jern ind mod huset. Jeg byggede med 45x95 regler, som jeg satte sammen med vognbolt. Vil man have anden højde, når man flytter, eller hvis en trappe er i vejen, borer man bare nye huller.
Ved, at tråden er gammel, og det kan være, at jeg har misset en anden tråd, men jeg tager chancen at spørge, da jeg er ny.
Jeg tænkte på at bygge en træstillads med bomlag på 2 meters mellemrum, og tagryggen er på 9m.
Har tegnet min tanke og vil blive taknemmelig, hvis I kan give feedback på eventuelle galenskaber (selvfølgelig uden at tage ansvar på nogen måde)?
Jeg byggede med fire lange 45x95. Første par 30 cm fra væggen og næste par 1 m fra væggen præcis som en metalreol. Tværreglerne kan man fastgøre med vognbolt i valgfri højde på hver kortside, og disse bærer også op bjælkerne man skal stå på. Krydsstag både på lang og kortside så det bliver stabilt samt vinkeljern som sikres mod væggen.
Vi fik lov til at prøve en traditionel stillads i stål. Den blev ikke fastgjort til facaden. Hvis man havde haft et billede af stilladset ovenfra, ville det have set ud som et K - en lige del langs med huset og to dele der stak skråt bagud (væk fra huset). Måske er det muligt at lave noget lignende med et træstillads, hvis man absolut ikke vil fastgøre stilladset til facaden?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Hej!
Behøver arbejde med vindskederne, der sidder på hovedbygningen, ca. 7 m oppe. Dog er der en tilbygning på gavlen, så enten skal jeg bygge en lille platform på tagryggen og stille min Haki på den med to ben og de to andre på jorden. Dog opstår problemet, at der er terrasse og kældertrappe der.
Får dårlige vibrationer fra det forslag.
Så så jeg denne tråd om knægte og kom i tanke om, at man burde kunne lave knægte/vægbeslag i 45x95 og derefter nogle vandrette som virker som rækværk.
Tænker mig så en knægt, men uden den sidste støtte, og at man i stedet fastgør "ryggen" på knægten til væggen.
Forestil jer en træhylde på konsoller i gigantisk format.
Burde det ikke fungere meget godt?
Behøver arbejde med vindskederne, der sidder på hovedbygningen, ca. 7 m oppe. Dog er der en tilbygning på gavlen, så enten skal jeg bygge en lille platform på tagryggen og stille min Haki på den med to ben og de to andre på jorden. Dog opstår problemet, at der er terrasse og kældertrappe der.
Får dårlige vibrationer fra det forslag.
Så så jeg denne tråd om knægte og kom i tanke om, at man burde kunne lave knægte/vægbeslag i 45x95 og derefter nogle vandrette som virker som rækværk.
Tænker mig så en knægt, men uden den sidste støtte, og at man i stedet fastgør "ryggen" på knægten til væggen.
Forestil jer en træhylde på konsoller i gigantisk format.
Burde det ikke fungere meget godt?
Hej Marcus
Prøv at bygge og på lavere højde, lave en belastningstest.
Ville dog dimensionere op konstruktionsvirket af konsollen og overveje infæstninger en ekstra gang.
Prøv at bygge og på lavere højde, lave en belastningstest.
Ville dog dimensionere op konstruktionsvirket af konsollen og overveje infæstninger en ekstra gang.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
tak - vil overveje, hvordan jeg skal gøre. Jeg mistænker, at det vil tage et stykke tid at blive færdig med dette, så at leje en lift hver gang man skal arbejde føles ikke aktuelt.T Tjorven2021 sagde:
men hvorfor skulle denne konstruktion være svagere end knægten?
Er ikke konstruktør men vægten fra "hyllan" går via støttende ned i jorden, din konsoll vil vægten komme til at ligge i facade.
Havde lignende udfordring i vores sommerhus.
Brugte sikkerhedsline og grundede oppefra og tænkte at lægge det sidste lag fra lift til efteråret.
Brugte sikkerhedsline og grundede oppefra og tænkte at lægge det sidste lag fra lift til efteråret.
Hurtig googling og fandt ud af, at 45x95 vejer kg/m og gætter på, at platformen skal være 45x195, som vejer 4kg/m. Vægten bliver for platformen ca. 80 kg derefter skal du samt materiale op.M Marcussjogren sagde:
Ville belastningsteste inden.
Hvor "bred" er udbygningen, og hvor meget stillads har du?M Marcussjogren sagde:
Jeg ville bygge et stilladstårn på hver side og bro over udbygningen - eventuelt med en eller flere fødder på udbygningens tag, hvis den er bredere end 3 meter.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
45x95 er jo standarddimensionen for at bygge store stilladser i træ, så at bygge med 45x195 føles nok overdrevet.T Tjorven2021 sagde:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
den er typ 410cm ”rende-til-rende”, ellers havde jeg bygget en Haki med 4m længdebjælker over udvidelsen.C cpalm sagde:
Problemet er, at jeg ikke har så meget stillads, har kun to 3 meters Haki-sektioner (3x6m) og evt. nogle ekstra dele at låne af en nabo, men ikke mere end det
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg