janwide janwide sagde:
Det forstår jeg, men er det tilstrækkeligt? For at få den rigtig stiv i sidled så burde man sætte et par diagonalregler. Risikoen er vel ikke så stor, at den bevæger sig i sidled, men gør den det, så er det jo ikke så heldigt.
Fungerer sikkert. Glemte dog, at jeg havde en anden løsning på dette. Jeg udnyttede det faktum, at jeg har stående lockpanel. Hver knekt stod lænet mod en bundbræt, hvilket gjorde, at der var en kant på hver side, der holdt imod i sidled.

Ved ikke om jeg lykkedes med at forklare det, så det blev forståeligt. Her kommer en enkel skitse over, hvordan jeg byggede mine knægte, og hvordan jeg forhindrede, at de bevægede sig i sideled. Derefter skal der selvfølgelig også skrues terrassebrædder på ovenpå, som holder hele konstruktionen sammen. Og glem ikke at sætte et enkelt stakit op, hvis I er i stor højde!
Skitsediagram viser konstruktion af vægbeslag med støttepind, dobbeltreglar og anvisninger for at forhindre sidelæns bevægelse.

• Synes
Farrosi og 4 andre
  • Laddar…
J j-man sagde:
Fungerer sikkert. Glemte dog, at jeg havde en anden løsning på dette. Jeg udnyttede det faktum, at jeg har stående lockpanel. Hver knekt stod lænet mod en bundplade, hvilket gjorde, at der var en kant på hver side, som holdt imod i sidled.
Præcis som josa100 gjorde med sine knektar!

J j-man sagde:
Præcis som josa100 gjorde med sine knægte!
Hmmm. Det er jo ikke altid man har mulighed for at grave støtterne ned i jorden (asfaltsplan f.eks.), eller - som josa100 - har nederdelen af en modstående husvæg at støtte med. Jeg tænkte først, at man kunne "sikre" hver knægt med en tvinge i det punkt, hvor j-man siger, at man ikke skal skrue (se billede ovenfor). Alternativt "sikre" med et reb mellem støtten og den nedre del af den planke, der ligger an mod husvæggen. Men det føles heller ikke som en god løsning - hele knægten kan nok stadig skride, hvis det går galt. Så konstruktionen er i og for sig genial, men kræver muligheden for at grave støtterne ned, som jeg ser det.

A
Vil støtternes endehjørner ikke blive presset sammen af al den vægt, der havner der?

Magnus E K
Hvordan gør man, når man sætter en (høj) stillads op af bukkestillads? Skal man ikke have et andet stillads for at udføre monteringen ;)

Jeg byggede på egen hånd et lille stillads på fire ben sidste efterår, højde til øverste platform ca. 3 meter (3,60-stolper), og da kunne man jo tage sig op efterhånden som byggeriet skred fremad. Havde egentlig ikke engang behøvet en stige.

Improviseret træstillads opført op ad en gul bygning til udskiftning af vinduer i øverste etage.
Improviseret træstillads til vinduesudskiftning.

• Synes
niklo og 4 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Flot, men de grønne reglar/brædder forstyrrer det visuelle indtryk. Ser også en smule risikabelt ud med "overhænget" på den nedre platform. Holder de indre søm/skruer, hvis man hopper længst ude?

Magnus E K Magnus E K sagde:
Flot, men de grønne regler/brædder forstyrrer det visuelle indtryk. Ser også lidt risikabelt ud med "udhænget" på den nederste platform. Holder den indre søm/skruen, hvis man hopper længst ude?
Mjae, jeg testhoppede jo ikke. Det mangler lidt beskyttelsesrækværk også, men jeg byggede stilladset kun til mig selv, og jeg lever stadig. Det var overraskende enkelt og smidigt at bygge det, og det blev demonteret og stillet op rundt om huset efterhånden, som udskiftningen af vinduerne skred frem.

Hvordan gør man, når man sætter en (høj) stilling op af knægte? Må man ikke have en anden stilling for at udføre monteringen ;)

Jeg byggede på egen hånd en lille stilling på fire ben sidste efterår, højde til øverste platform ca. 3 meter (3,60-stolper), og der kunne man jo tage sig op efterhånden som byggeriet skred frem. Havde egentlig ikke engang behøvet en stige.
Mine lykkedes jeg at stille op helt på egen hånd ved hjælp af en stige. På de høje knægte (se tidligere billede, som jeg har lagt op) brugte jeg hele reglar, som nok var 4,2 m lange. Målte dog aldrig, hvor højt op jeg kom.

• Synes
Magnus E K
  • Laddar…
Q qrt sagde:
En enkel og billig løsning findes ellers her:

[link]

Demonstreres også på tuben:

[media]
Maksimal højde: 2m... Ellers ser det godt ud!

Magnus E K
Ja 2 meter rækker ikke langt. Jeg tror, jeg har brug for ca. 3 meter for at nogenlunde komfortabelt kunne udføre mit nærmeste planlagte arbejde (skifte tagrende inkl. beslag) og 4-5 meter for at male vindskeder og tagudhængene på gavlene.

• Synes
1alexander
  • Laddar…
A ansic sagde:
Vil ikke støttevindernes endehjørner blive trykket sammen af al den vægt, der ender der?
Nej det er ikke noget problem.

Hvordan gør man, når man sætter en (høj) stillads op af knektar? Skal man ikke have en anden stillads for at udføre monteringen ;)
Støtten er jo "fällbar", så det er bare at stå på jorden og skubbe knekten op langs væggen. Derefter er det bare at trykke støtten ned i jorden eller sikre den med en nedslået kile.

• Synes
BlackDragon og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.