5,363 læst ·
25 svar
5k læst
25 svar
Byggefejl - gælder 10-årige byggeforsikring
Både og. Men i netop denne kontekst var det helt klart i egenskab af bygherre, da det kun er bygherrer, der skaffer BFF.Jossan81 sagde:
Ja, præcis. Bygherre er den, der for egen regning bygger eller lader opføre et hus.Jossan81 sagde:
Det er utrolig sjældent, at byggefirmaer er bygherre. Det sker kun, når de spekulationsbygger til fremtidigt salg. Men det er sjældent, da det binder utrolig meget kapital at eje jorden og hele byggeriet frem til salget, samt at stå for en risiko, ikke at lykkes med at sælge for produktionsomkostningen.
Så normalt set så har f.eks. en person eller BRF købt et stykke jord, hyrer byggefirma og sender byggeansøgning, og så er altså privatpersonen eller BRF'en bygherre, og byggefirmaet "kun" entreprenør.
Ja byggefirmaets garanti er en anden mulig vej. Garantier følger som regel kun den første køber, da garanti er en aftale mellem to parter.Jossan81 sagde:
Men måske er I de første ejere af huset. Og en virksomhed kan også lade garantien følge til kommende ejere, enten af ren goodwill eller i den oprindelige aftale.
Og så lidt om BFF:
https://www.byggahus.se/ekonomi/regeringen-slopar-byggfelsforsakringen
Ja jeg ved, vi har indset, at vi burde have købt et etplanshus i stedet... Huset er endnu højere end 9 meter tror. Ingen naboer på hele gaden klatrer op på deres huse for det er for højt, for farligt. Alle hyrer firmaer når der er noget. Hvordan lejer man en lift så? Hvordan får man en sådan hjem? Eller kører de den hjem til en?
Hagv: det er kun hvis man som erhvervsaktiv bruger en lift, at man skal have uddannelsesbevis, det krav kommer fra AMV. Som privatperson kræves der - dumt nok - ingen viden overhovedet.
Jossan81: Hvordan man manøvrerer liften, hvordan man opstiller den på en sikker måde osv. kan de, der udlejer den, fortælle. Der plejer at følge en instruktionsbog med sikkerhedsdetaljer at tænke på og kørselsinstruktioner.
Jossan81: Hvordan man manøvrerer liften, hvordan man opstiller den på en sikker måde osv. kan de, der udlejer den, fortælle. Der plejer at følge en instruktionsbog med sikkerhedsdetaljer at tænke på og kørselsinstruktioner.
Overdrev lidt da jeg skrev, men mest sandsynligt er der ingen risiko for, at vandet trænger ind i huset på kort sigt. Der findes stiger der når op i de højder, men hvis man er usikker med højder m.m. så kan man jo altid udlicitere det.
Jaha okay, ja det er jo som hovedarbejdsmiljørepræsentant jeg skrev dette.
Trodede det gjaldt privatpersoner også, mærkeligt.
Jaha okay, ja det er jo som hovedarbejdsmiljørepræsentant jeg skrev dette.
Nu har jeg hørt fra en nabo, at der ikke er vindpap under panelet, men byggefirmaet har i stedet sat udendørs gips op. Er det okay som beskyttelse mod væske eller? Det må vel i det mindste være bedre end tapet som du skrev hagv?
Udegips er jo ikke lige så holdbart som vinddug eller vindpapir, har jeg for mig. Men den lille mængde vand, som evt. kommer ind der, er nok ingen fare på kort sigt.
Ved du, om I har nogen luftspalte mellem panel og gips? Det er der helt sikkert, men skulle det ikke være der, bliver det mere problematisk.
Et andet potentielt problem kan jo være, hvis fugle begynder at bygge rede og slæber en masse juks ind i hullet.
Det jeg mente med tapet var overdrevet, det jeg mente var, at man jo altid har noget mellem panel og indvendige plader i huset, i dette tilfælde udegips, som er tilpasset til at sidde udendørs.
Ved du, om I har nogen luftspalte mellem panel og gips? Det er der helt sikkert, men skulle det ikke være der, bliver det mere problematisk.
Et andet potentielt problem kan jo være, hvis fugle begynder at bygge rede og slæber en masse juks ind i hullet.
Det jeg mente med tapet var overdrevet, det jeg mente var, at man jo altid har noget mellem panel og indvendige plader i huset, i dette tilfælde udegips, som er tilpasset til at sidde udendørs.
Så tæt på tagfoden kan der næppe komme vand ind. Men det er selvfølgelig bedst, hvis det forsegles. Men glem at tage det i retten eller hævde byggesvigt. Det vil koste jer mere, end hvis I selv får det udbedret. Enten gør I det selv, eller også hyrer I nogen til at gøre det.
Klik her for at svare