evalouise evalouise sagde:
overvejer om det er muligt at successivt udskifte betonhulsten for at i stedet bygge stolper/vægge i træ? hele underdelen af huset er i betonhulsten, som nok ikke er i så god stand. Ovenpå de fire vægge ligger en træramme med 8 tagspær. Et fint og isoleret loft med ståhøjde, ovenlysvinduer og plankegulv. Alt træet er i god stand. Føles som en helt skør idé, men kan man sætte fire hjørner og afstive huset på en eller anden måde, så man kan tage betonen ned og lave en trækonstruktion i stedet? Helst ville jeg gerne skabe en traditionel fundament med natursten. Huset er 8 x 5 Meter. Er der nogen, der kan rådgive mig?
Vil
evalouise evalouise sagde:
Besluttede mig for at hugge betongulvet op... fortsættelsen findes i en ny tråd "huggede betongulvet op" ved ikke rigtigt, hvordan dette fungerer her med trådene... troede nok, det ville fortsætte her. men måske nogen her i denne tråd ville vide fortsættelsen :) så nu ved I, hvor I finder det! /Evalouise
den tråd forsvandt nok på en eller anden måde... Vil rapportere, hvordan det blev til sidst... efter 8 år... tiden går hurtigt, når man er i gang... :-) .. hvor var jeg?... jo, huggede altså betongulvet op, nedenunder var der jord og større og mindre sten, alt blev gravet bort, ca. 40 cm dybt. betonhulstenshuset svævede i princippet i luften et stykke tid, føltes det som.. så på med en fiberdug og ovenpå det 20 cm grus, så 20 cm polystyren 2 lag 10ere forskudt og så armering og så beton 5-7 cm. og forberedelser til at tilslutte sig det kommunale (vand/afløb). Så fordi jeg blev nervøs for, at vi havde gravet så dybt og fjernet jord, gravede vi en drænering en meter uden for huset rundt om og satte en pumpe, som kunne lede vand væk tilfælde af. Så blev det isolering indvendigt på alle vægge med træullit 5 cm (eller var det 7? kan ikke huske) som blev skruet fast i betonhulstenen og ovenpå det lerpuds ca. 2 cm. På det tidspunkt havde manden givet op.. han syntes nok, jeg havde mærkelige idéer. Så malede jeg det hele med æggetempera (vil aldrig købe maling i butikken igen) det blev så flot! Så blev det lidt snedkerarbejde med køkken, indvendig væg, garderober mm med tømmer fra et nedrevet hus og lidt blandet fra blocket. og et par fyre fra nabobyen hjalp mig med at lægge klinker på betongulvet med gulvvarme under, som hed "Kelvin" - som kunne lægges direkte i fikset, dyrt, men det blev jo let og byggede ikke så meget i cm. Så ledte jeg i næsten et år efter en dobbeltdør, der skulle være 130 bred og 190 høj og fandt til sidst på blocket. Man må ikke have travlt.. Målet var ikke til forhandling nogen steder, for i disse gamle betonhuse ligger der tilsyneladende en forstærkning over hvert vindue, som ikke tillader flytning eller nogen form for udvidelse i sidelengs (forstærkningen holder tagbjælkerne over vinduerne), og da døren skulle sidde, hvor der før var et vindue, måtte man vente på den rigtige dør. Så blev det elektrikerens tur til at komme her, og han var ikke glad for lerpudsen, hvor han skulle sætte kontakter.. haha.. altså.. tænkte ikke på det... så jeg måtte pænt hakke leret og træulliten op på udvalgte steder og skrue træplader ind, som måtte forankres i betonhulstenen, og lave riller i væggen til kabelrør og derefter på med leret igen. Det blev han tilfreds med. En ting, jeg vil tipse om, hvis man vil putse med ler på træullit, er at cementere mellem blokkene. Jeg gjorde det nogle steder, men missede på to, og dér blev der en smal revne i leret :-( men jeg antager, at hvis man påfører æggetempera et par gange mere, vil det nok blive godt. Hvis man vil lave egen farve, findes der en bog, der hedder "jordens farve", og jeg fik også meget hjælp af dem, der har https://www.avjord.se/ og også dem på sunde byggematerialer, hvor jeg købte leret (en palle) i pulverform, da jeg indså, at jeg ikke kunne grave den nødvendige ler op med en spade her på grunden. Ja undskyld, det tog så lang tid at rapportere... jeg irriterer mig selv over alle løse tråde, hvor man tænker.. jamen, hvordan blev det så... ? så nu ved I det :-)

• Køkken med lyse fliser, hvide skabe, træpaneler og en hætte. Rundt bord med stole ved et vindue, flisegulv og en trappe til venstre.
  • Køkken med klinkegulv, hvidt køleskab, hylder, vask og mikroovn. Træpaneler på væggene og et vindue med mønstrede gardiner nær trappen.
  • Lyst stue med beige hjørnesofa, træbord og spisebord med stole på klinkegulv, under en trappe med træpaneler og pendellampe.
  • Soveværelse med skråloft, træpaneler og lerklin på væggene. Vindue med gardiner til venstre og seng med lamper og natbord til højre.
  • Synes
  • Elsker
mexitegel og 7 andre
  • Laddar…
C Carl Johansson sagde:
De der vægge ser da ikke så dårlige ud, at du behøver at rive dem ned?
Godt at du skrev her og mindede mig!! Nu har jeg bundet alle tråde sammen! :-)

Hahaha, ja dæleme hvilket trådlyft, og hvilket løft for huset!
Det føles som om du har lært en masse godt på rejsens gang, og rigtig flot.
Men hvordan blev det udefra?

/W

• Synes
evalouise og 1 anden
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hahaha, ja jambks hvilket trådlyft, og hvilket løft for huset!
Det føles som du har lært en masse godt på rejsens gang, og rigtig flot.
Men hvordan blev det udefra?

/W
tak. ja tænkte det spørgsmål ville komme.. men det var ligesom sjovere at fikse derinde.. Det eneste jeg lykkedes med var at fikse soklen med nogen puds/slam ting ifølge anvisninger fra xlbygg. Så havde jeg jo lerklinget på ydersiden rundt om et vindue så det blev jo ikke godt... haha så visst har man lært på rejsens gang!!. Har fundet nogen fyr ind mod småland som kunne det med pudsning så jeg håber det bliver i oktober den stakkels yderside får lidt hjælp.

• Et hus med en repareret sokkel og pudset væg. Der ses en havedør og et vindue over med ujævn puds omkring, omgivet af havefliser og planter.
  • Facade med vindue, delvist revet og repareret puds, indikerer igangværende renovering. Ujævn overflade omkring vinduesrammen i træ.
  • Gråt hus med hvide døre, et skråt tag med mos og en nyrenoveret sokkel. Udsigt til en græsplæne med blomsterpotte i forgrunden.
  • Facade af hus med mosdækket tag, et lille firkantet vindue ved siden af en mindre glasblok-rude, over en ujævn overflade.
  • Facade af et ældre hus med et rektangulært vindue og en delvist repareret sokkel i bunden, omkranset af ujævn puds.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.