18,022 læst ·
61 svar
18k læst
61 svar
Bygge ind klippen i garagen som væg
Programmet "hemmelige svenske rum" på mandag handler om Musköbasen. Bjergsal i størrelse med gamle stan i Stockholm.pbengtsson sagde:
Kan ses via nettet allerede nu.
http://svtplay.se/t/102776/hemliga_svenska_rum
Fjernede omkring 8 ton sten, da jeg byggede veranda sidste sommer, søgte på Blocket og fandt en, der havde brug for fyldmasse.Guzzi sagde:
Det blev en sk Win-Win-løsning, hun havde brug for det, jeg ville slippe af med det. Spot on.
Held og lykke!
At bygge garagen ind i bjerget er faktisk ingen umulighed. Har undersøgt wire-skæring, og det koster måske 200.000 for 30m2 (meget grov vurdering +-100.000).
Skal se hvad kommunen siger om byggetilladelse osv.
De problemer, der stadig skal løses, er, hvordan man finder en kvalitetsansvarlig (hepp) samt hvad man gør med en blok på 6x3x5m (den saves ud i ét stykke).
Der findes forskellige måder at tætne taget på, en er tunneldæk.
Skal se hvad kommunen siger om byggetilladelse osv.
De problemer, der stadig skal løses, er, hvordan man finder en kvalitetsansvarlig (hepp) samt hvad man gør med en blok på 6x3x5m (den saves ud i ét stykke).
Der findes forskellige måder at tætne taget på, en er tunneldæk.
Har selv været "KA" (i kategorien I lige har nævnt
), men lige nu føler jeg, at jeg er på kviksand.
Hvem kontakter man for at sikre, at bjerget ikke imploderer?
Under alle omstændigheder er det sjovt at undersøge en fuldstændig ny måde at bygge på.
Hvem kontakter man for at sikre, at bjerget ikke imploderer?
Under alle omstændigheder er det sjovt at undersøge en fuldstændig ny måde at bygge på.
Burde ikke TGB/Styrud kunne give en udtalelse om det? Jeg tror, at Tgb blev hyret netop til geotekniske undersøgelser nogle gange. Hvis jeg ikke husker forkert, var de med før starten af Hallandsåsen-projektet, men trak sig ud, da de mente, at der var for dårligt fjeld, eller om de kun var hyret til at give en vurdering.
Så en tunnelingeniør burde de vel have på lønningslisten?
Så en tunnelingeniør burde de vel have på lønningslisten?
De få kundskaber jeg har om bjerge siger, at det er intet man chancer med. Men jeg tror, at hvis man realiserer det hele, så vil de, som skal save, gøre den bedste bedømmelse. Ud fra den info jeg har fået hidtil fra firmaer, der beskæftiger sig med dette, så kan de "se", hvad der er muligt.
At bedømme bjerge gør en geolog, lærte jeg i dag. Men en tommelfingerregel er tilsyneladende, at tykkelsen på dækkelsen (bjerg over taget) skal være 1 - 1,5x bredden.
Sprængning kan foretages, men hvis dækkelsen er på grænsen, laver man ofte en udgravning og støber et tag.
Der findes flere tætninger af tage, én er injicering, hvor man fylder bjerget med cement og lidt andre kemikalier inden. Der findes tilsyneladende også en kiselsyrebaseret maling, der tætner godt. Vil man have rene bjergflader, er injicering den bedste løsning (ex http://www.besab.se/Page.asp?PageId=158).
Kommunen jeg bor i krævede ingen byggetilladelse, da reglerne for uden plans er ret generøse her. Men jeg bor i et naturreservat, og her er det ikke lige så enkelt. Så forespørgsler til länstyrelsen er gjort, om undtagelser kan gives.
Som prikken over i'et ligger garagen i dag på jord, der skal undersøges af arkæolog, inden man sætter spaden i jorden.
Sprængning kan foretages, men hvis dækkelsen er på grænsen, laver man ofte en udgravning og støber et tag.
Der findes flere tætninger af tage, én er injicering, hvor man fylder bjerget med cement og lidt andre kemikalier inden. Der findes tilsyneladende også en kiselsyrebaseret maling, der tætner godt. Vil man have rene bjergflader, er injicering den bedste løsning (ex http://www.besab.se/Page.asp?PageId=158).
Kommunen jeg bor i krævede ingen byggetilladelse, da reglerne for uden plans er ret generøse her. Men jeg bor i et naturreservat, og her er det ikke lige så enkelt. Så forespørgsler til länstyrelsen er gjort, om undtagelser kan gives.
Som prikken over i'et ligger garagen i dag på jord, der skal undersøges af arkæolog, inden man sætter spaden i jorden.
Hmm rent spontant kan man jo resonere som at den mindst mulige miljøpåvirkning må være at save et hul ind i bjerget snarere end fritstående bygning, om som behøver vedligeholdelse og maling mm.
Desuden vil den næppe være synlig da det som jeg forstår det kun bliver en garageport synlig af hele byggeriet, denne kan man desuden få i en neutral farve hvis det ønskes eller endda kamoflagefarvet
Desuden vil den næppe være synlig da det som jeg forstår det kun bliver en garageport synlig af hele byggeriet, denne kan man desuden få i en neutral farve hvis det ønskes eller endda kamoflagefarvet