v-g sagde:
Aftonbladet i morgen:
Batman stoppet af länsstyrelsen
..fann lämningar af caveman

Har fået svar fra länsstyrelsen, og de giver ingen besked før overhovedet, men er tydelige om, hvordan processen foregår. Man indsender simpelthen en ansøgning om tilladelse fra forskrifterne. Derefter vurderes denne.

Jeg vil indsende en ansøgning, hvor jeg simpelthen redegør for det, jeg gerne vil gøre.

For fornminner er det lidt vanskeligere, men dette vil jeg finde ud af mere om.

Blokken de saver ud, kan du grave ned foran,
Så har du plade til den synlige del af garagen. ;)

Mäster sagde:
Blocket de sågar ud, kan du grave ned foran,
Så har du plade til den synlige del af garagen. ;)
Tanken har strejfet mig, kruxet er, at så skal det begyndes at lede efter Hedenhøs, når jeg graver i jorden 3 meter ned.

En anden ide jeg har er at save blokken op til vægge og tag til "udsigten".

Hvad jeg følger dette! Jeg undrer mig over, hvad Stockholm by ville synes. Man kunne måske lave egen udgravning til T-banen! :D

C
Overvej præmien for din sprængningsforsikring afhængigt af, hvad du har i nærheden plus besigtigelsen af disse ejendomme, og om nogen eventuelt vil sælge en forsikring til dig, og hvilken selvrisiko du vil blive tilbudt. Det er næsten som at forsøge at forsikre et hus, der allerede brænder.....

Du får nok ikke nogen forsikring....

:cool: .cool:

Wireskæring, ikke sprængning ;) Forsikring er nok et ickebekymmer.. :)

Virksomheden, man hyrer, har de nødvendige forsikringer. Bare kør på! Bliver det fedeste byggeri længe!

Problemet med et skåret garage er vel at få lavet tværhuller længst inde, det kræver jo at hullerne svarende til bagvæggen kan saves udefra.

Jeg har set på en del, når nordmænd i "stenprospekteringsøjemed" savede store blokke ud af en bjergside, da borede de et vandret hul måske 5-6 meter lige ind i bjerget, derefter borede de yderligere et hul fra venstre, ca. 4 meter.
Derefter byggede de en jordrampe, så det var muligt at klatre op på bjergknolden med borevognen, hvor der blev boret et hul lige ned, som ramte de øvrige to i mødestedet.
Alt dette med vaterpas og lod, ingen laser eller sådan noget.

En almindelig tynd sort vandslange blev trukket igennem, en nylonsnor blev fastgjort i slangen, og denne blev trukket tilbage, savewieren blev fastgjort i snoren og trukket ved hjælp af snoren gennem bjerget og koblet sammen.
På denne måde kunne de save store blokke lige ud af en bjergside.
Når et snit næsten var færdigsavet, stoppede de og skiftede til en "skrotwire", eftersom belastningen, når man i slutningen af snittet savede i en meget snæver radius, ofte fik wiren til at gå i stykker.
Lige i slutningen sagde de "pas på, gå væk", og straks derefter gik wiren i stykker og piskede i toppen af en stor asp.
Wiren sagde de gik med ca. 100 km/t.

Ved denne savning var der en naturlig sprække i bunden, så blokkene blev sprængt fri med "plademåtter" forbundet til højtryksrenser, i stedet for at save fri med et bundsnit.

Helt klart er teknikken interessant, det er lidt som den magiske banan, den med færdige skiver indenfor skallen.

Jeg har ikke haft nogen på stedet for konkret at finde ud af, hvordan man gør, bare undersøgt, at det er muligt. Det ovenstående lyder logisk, men jeg fik også beskrevet en metode, hvor man arbejder med 250mm huller.

Jeg sidder og finpudser en ansøgning til länstyrelsen om undtagelse fra forskrifterne.

Hvorfor er denne tråd stoppet? Hvordan går det? Hvornår kan man komme og se, hvordan grotten blev? :wow:

Projektet lever, men jeg har lige nu for lidt viden til at tage næste skridt.
1) Det er ikke kompliceret at wiresave, men hvem skal man stole på som leverandør, de fleste leverandører synes at prioritere større projekter, og det er for mig et helt uprøvet område.
2) Hvor gør man af det, man har savet ud?
3) Holder bjerget ovenover?

Jeg vil tage fat på spørgsmålet lidt mere efter sommeren, men helt klart er, at omkostningen vil ligge i planlægningen og efterarbejdet og ikke i selve savningen.

Jeg krydser fingre for, at dette projekt vil kunne gennemføres. Det ville blive meget sjovt at følge.

Du nævnte tre punkter, som jeg opfattede som hindringer for at gå videre. Jeg har selv nul viden om et sådant projekt, men forsøger at lære, så bær over med mine spørgsmål. :)

1) Styrud, som blev nævnt tidligere i tråden, er de ikke til at stole på? Eller synes de, at projektet er for lille?
2) Kan du ikke sprænge blokken i småstykker og sælge som fyldmasse?
3) Beregningen af, om bjerget holder, det gør savværket ikke det?

1) Disse er absolut til at stole på, men der kommer flere firmorer, der gør det samme. Dette er en teknik, der er meget brugbar i mange sammenhænge. Men prisen fra Styrud er kun en uppskattning, de skal se objektet i detalje, før de kan mere præcist se, hvor de lander.
2) Sprække er vel det, man er ude efter, men en fin granitblok vil man ikke gerne bare male ned. En tanke er at grave den ned foran som indkørsel.
3) Ved ikke, det er ikke helt enkelt at beregne bjerge, og jeg har en anden kontakt, der hjælper mig med første tænkning. Men jeg tror ikke, at disse firmaer har denne detaljeviden.

Problemet som jeg ser det er, at dette ikke er et "kosnument"-produkt, hvilket gør, at man som bestiller skal være betydeligt mere indsat, da meget kan gå galt. Ellers tror jeg, prisen ville blive meget højere. Jeg tror, at de, der i dag bestiller denne teknik, ved, hvad de går ind til og har meget klart før i form af beregninger og logistik.

S
Går det ikke at sælge blokken til noget stenhuggeri?
Alternativt save op til et fedt hegn eller noget? :) eller som du sagde, hvilken indkørsel!!! Eller hvorfor ikke en terrasse med "solid granitklinkers" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.