Skaffe sprængningslicens og passende udstyr bare så klarer du det under 100k garanteret, granit er let at skyde med (relativt)
Fast diamantwireskåret er jo for øvrigt mere cool, tænk hvilke vægge! Der kan naboerne kaste sig i væggen med deres biltemaklinker ;)

C
Hvis du bygger det, lover du, at vi kan komme og hilse på?

Tossegubbe sagde:
Få fat i sprængningslicens og passende udstyr, så klarer du det under 100k garanteret, granit er let at skyde med (relativt)
Men diamantwireskåret er jo i øvrigt sejere, tænk hvilke vægge! Der kan naboerne kaste sig i væggen med deres biltemaklinker ;)
Sprængte gjorde jeg under værnepligten, men der var ikke tanken, at man ikke skulle bruge tingene bagefter.
Hvor "fint" kan man sprænge? Er det gennemførligt i en mindre grav uden at det ser ud som en mindre ulykke?

cheetah1 sagde:
Hvis du bygger det, lover du, at vi må komme og besøge?
Selvfølgelig, bare I klæder jer ud som Batman.

Det bliver nok ikke noget rart arbejdsmiljø med et fugtigt bjerg i garagen. Det er jo ikke sådan, at man ville lægge sig på gulvet i en jordkælder direkte.

Søgte lidt rundt på internettet og tilsyneladende findes der en teknik, hvor man borer huller rundt, et stykke ud fra skakten. I disse huller sprøjter man fin cement ind, som derefter tætner sprækker. Da ser det ud til, at man ikke behøver at behandle den synlige del af klippen.

Hvis jeg går tilbage til det oprindelige spørgsmål, hvordan gør man for at tætne taget mod bjerget?
Dvs. man bruger bjergvæggen som gavl.
Fræser man et spor i bjerget og indfælder en plade med tætningsmasse?

Kan måske gå at svejse på tykkere tagpap direkte på klippen.

raveper sagde:
Kan måske gå at svejse på tykkere tagpap direkte på klippen.
Til mine flade tage brugte jeg en armeret EPDM gummimåtte, der blev varmsvejset (varmluftpistol). Måske kan bruge samme teknik til tætning mod klippen.
Gummimåtten var helt utrolig, desværre var den 3 mm tyk (blød) ellers havde jeg nok brugt den til badeværelse som tætning. Den tåler singel i stedet for trall hvis man ønsker.

Senest redigeret:
Skulle nok have sat plade mod bjerget, almindelig tagplade typ derefter noget isolering og et loft.

Glem ej vendepladen til batmobilen, en hemmelig væg er vel allerede planlagt :D

pbengtsson sagde:
Sprængte gjorde jeg i militæret, men da var tanken ikke, at man ikke skulle bruge tingene efterfølgende. Hvor "fint" kan man sprænge? Er det gennemførbart i en mindre skakt uden at det ser ud som en mindre ulykke?
Mja, nok kan man vel sprænge ret præcist med den rette viden og udstyr, men det afhænger selvfølgelig også af forudsætningerne. Jeg så, da de lavede et "dørhul" i 40 cm armeret beton med en RSV-ladning, men det er jo noget andet med en massiv klippe.

16 mm huller meget tæt og finhulsdynamit ville jeg nok have prøvet, men spørgsmålet er om ikke savning bliver billigere alligevel? og bestemt pænere!

Plade lyder mere fornuftigt.
Lønvæg planlægges, hvis jeg saver bjerget op (jeg skal finde ud af, om det er rimeligt). Ellers må batmobilen blive en Zündapp, og skurkene må køre Puch Dakota.

Er der nogen idé i at støbe lidt på væggen, så man får en lige glat overflade at tilslutte loft og vægge imod?
Ungefär som det brukar vara i tunnelöppningar / portar till bergrum.

Mäster sagde:
Er der nogen pointe i at støbe lidt på væggen, så man får en lige glat overflade at tilslutte tag og vægge mod?
Omtrent som det plejer at være i tunnelåbninger / porte til bjergkamre.
Meget god idé, man får lavet en støbt "tagrende" på bagsiden af taget, der leder vandet væk oppefra.

Tossegubbe sagde:
Mja nok kan man vel sprænge ret præcist med den rette viden og udstyr, men det afhænger selvfølgelig af forudsætningerne med.
Jeg så, da de tog et "dørhul" i 40 cm armeret beton med en RSV-ladning, men det bliver jo anderledes med en massiv klippe.

16 mm hul meget tæt og klenhulsdynamit ville nok jeg have testet istedet men spørgsmålet er, om ikke skæring bliver billigere alligevel? og bestemt pænere!
Det jeg overvejer med savning er, om opstartsomkostningen er den store og savningen den varierende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.