J
T Thomas_Blekinge sagde:
Gasfjedre er vel gode til at holde op og trykke op, men til at dæmpe nedfarten? Du kunne lige så godt have monteret liner eller nylonbånd der.
Du burde kunne bruge disse: 373.66.611-HE fra samme firma. Så får du en tydelig anslag samt bremsefunktion.
Jeg undrer bare på, hvorfor dine gasfjedre ikke stopper klaffen i nedfældet position.
Det eneste jeg kan finde om bremsekraften er som følger:

Max. bremsekraft 7,5 kg ved lågehøjde 70 cm og 2 stk lågebeslag.
http://www.theofils.se/produkt/Luckbeslag-7001--22281.aspx

J
F fredrik.johansson sagde:
Jeg ville tolke den næstnederste tabel, at du med en 500mm luge kan lade lugen veje 2.1 kg, hvis du har 12kg-varianten af gasfjeder. Altså en femtedel af din lugs vægt.
Så jeg skal finde en anden gasfjeder, der kan klare mere vægt.
Har du nogle forslag?

En gasfjeder fra Julas klarer maksimalt 30 kg, men det kan være alt for meget, og man vil få svært ved at åbne lugen?

L
Gå derhen og prøv at trække i den og sammenlign med den, du har, den skal jo ikke fjedere imod, men bare sikre, at den ikke kommer med smæld, kan iof være lidt træg.

F
Vis man kan jo trække prøver, men det kan jo ikke være alt for kompliceret matematik at beregne hvilken kraft der behøves i dæmperen. Nu var det længe siden jeg regnede trigonometri, men kigger man på Lesjöfors AB hjemmeside så findes en formel at beregne med. Kigger på din skitse, og forudsat at du kan fastgøre en kraftigere dæmper på samme sted som den anden svage sad, så får vi en vinkel på 51 grader mellem gasfjederen og lugen. Ud fra det kan vi beregne W i Lesjöfors formel. Hvis lugen vejer 12 kg og dens tyngdepunkt findes 250 mm fra kanten (halvdelen af lugbredden) og du har to dæmpere, så behøver dæmperne at være godt og vel 400N + 10-15% margen, ca 450-500N. (ca 45-50kg) Men jeg kan ikke sådan noget her egentlig, så jeg ville ringe til Lesjöfors eller en anden og bede om hjælp. Swedol sælger gasdæmpere i forskellige styrker. http://www.lesjoforsab.com/gasfjadrar/kraftberakning.asp http://www.swedol.se/gasfjadrar.html

• Synes
Liteavvarje og 1 anden
  • Laddar…
J
Testede Julas 30kg gasfjeder. Kunne ikke trykke den ind med hånden, så jeg tror det bliver svært at lukke klappen med disse :(

Kontaktede Lesjöfors og fik svar at det måske er oliedæmper jeg skal bruge i stedet for gasfjeder. Det bliver specialbestilling og dyrt som fan ca. 500-600kr/stykke. Intet som jeg er klar til at gøre.

Jeg skal montere en lignende løsning og undrer mig over, hvad du janerik tror? Butikken (Specialbeslag) anbefaler 2 stk. 8 kg's gasfjedre. Med dine erfaringer føles det som om pladen vil falde alt for hurtigt.

J janerik12 sagde:
Har et skab med en låge, der åbner ned cirka 90 grader.

Lågen vejer cirka 12 kg, og lige nu skal man være forsigtig, når man åbner den.
Man skal også holde imod med sit knæ, når den er helt åben, ellers falder den mod gulvet.

Har installeret 2 stykker gasfjedre [link] der skal klare 12 kg per fjeder, men de kan ikke bremse lågen.

Er der nogle andre gasfjedre, I kan anbefale, eller noget andet jeg kan prøve for
at fikse denne dødsfælde :p

• Billedet viser en tegning af en monteringsløsning med en bordplade, der vejer 6,3 kg, og viser installation af gasfjedre. Bordets mål er 70x80 cm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.