J
Har et skab med en låge, der åbnes nedad cirka 90 grader.

Lågen vejer cirka 12 kg, og lige nu skal man være forsigtig, når man åbner den.
Må også holde imod med sit knæ, når den er helt åben, ellers falder den mod gulvet.

Har installeret 2 stykker gasfjedre https://www.specialbeslag.se/specialartiklar/klaffhallare/gasfjader-2, som skal klare 12 kg per fjeder, men de kan ikke bremse lågen.

Findes der nogle andre gasfjedre, I kan anbefale, eller noget andet, jeg kan prøve for
at fikse denne dødsfælde :P

• Diagram af et skab med en dør, der åbner 90 grader nedad. Døren vejer 12 kg, og der er installeret to gasfjedre til at støtte den.
Gasfjedre er vel gode til at holde op og trykke op, men til at dæmpe nedfarten? Du kunne lige så godt have monteret liner eller nylonbånd der.
Du burde kunne bruge disse: 373.66.611-HE fra samme firma. Så får du et tydeligt anslag samt bremsefunktion.
Undrer mig bare over, hvorfor dine gasfjedre ikke stopper klappen i nedfældet position.

L
Forudsætter at du valgte dragtype, for at få den funktion du vil opnå, så skal du måske have dem, der klarer tungere låger, ellers ingen løsning :confused: hvad jeg ved, der er ret godt træk der,
afhænger meget af hvilken vinkel de har i forhold til fastgøring, tror at med fastgøring på halve lågen gør at den vejer det dobbelte i arbejdsmåden for fjedrene,
Måske med en cykelslange som fjeder, bare lidt problem at fastgøre :)

• Synes
janerik12
  • Laddar…
J
L
Ja de er nok ægte for 12 kg, men der er en håndtag i lågen, som gør den fysisk tungere. Tænk på, hvordan det er med et brækjern; du kan løfte en stor sten på 200 kg ved at bruge en kort del tæt på stenen og en lang del ovenfor, håndtaget er kraftigt. Det er nok det, der forårsager problemer for dig. Hvis cylinderen fastgøres øverst på skabet og yderkanten af lågen, så vejer lågen 12 kg, på midten måske 20 kg i trækkraft.

J
Med andre ord har jeg brug for gasfjedre, der kan klare mere end 12kg hver?

Fandt denne side, men desværre viser den ikke en nedsænket lågekonfiguration, hvor gasfjedrene er på indersiden af lågen
https://www.gasfjadershop.se/gasfjaderberakning/

L
Sandsynligvis er det nok det, du skal have, et tip for ikke at købe forkert igen, ring til dem og spørg, så får du de rigtige ting, det er det bedste, de ved alt, mål luken i alle mål først, inden du ringer, de vil sikkert spørge om det.

J
Jeg gjorde det med specialbeslag ;)

tommib
L Liteavvarje sagde:
Ja de er nok rigtige for 12kg, men der er en hævstang i lågen, som gør den fysisk tungere, tænk hvordan det er med en koben, du kan løfte en stor sten på 200 kg ved at bruge et kort stykke nærmest stenen, og et langt stykke ovenover, hævstangen er kraftig, det er nok det, der skaber problemer for dig. Hvis cylinderen fastgøres øverst i skabet og i yderkanten af lågen, så vejer lågen 12 kg, på midten måske 20 kg i trækstyrke
Uden at svare på selve gasfjeder-spørgsmålet må jeg alligevel påpege, at dette er forkert. Lågen i dette tilfælde vejer 12 kg og kan ikke veje mere. Der er ingen hævstangseffekt, der kan påvirke her.

• Synes
Fairlane og 1 anden
  • Laddar…
En modvægt i en line, der løber over et hjul? Har den løsning på en tagluge på arbejde. Det bliver måske knudret med pladsen, måske, linen skal jo være længere end skabet er højt indser jeg.

J
Ja det bliver nok lidt bøvlet for denne applikation

J
Senest redigeret:
L
tommib tommib sagde:
Uden at svare på selve gasfjeder-spørgsmålet må jeg alligevel påpege, at dette er forkert. Låget i dette tilfælde vejer 12 kg og kan ikke veje mere. Der er ingen løftestangseffekt, der kan påvirke her.
Sæt fingrene imellem øverst og tryk med 1 kg, du siger AV AV, flyt derefter fingrene til midten og tryk med 1 kg, du siger nok ikke AV AV men mistede dine fingre, på grund af løftestangseffekten.

• Synes
janerik12
  • Laddar…
L Liteavvarje sagde:
tror att med infästning på halva luckan gör att den väger det dubbla i arbetsättet för fjädrarna
Det stemmer, hvis hele vægten af lågen er samlet ved den yderste kant. Men sådan er det jo ikke; vægten er jævnt fordelt.

• Synes
tommib
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge sagde:
Det stemmer, hvis hele vægten af lågen er samlet ved yderste kant. Men sådan er det jo ikke, da vægten er jævnt fordelt.
Men stadig med løftestang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.