L Liteavvarje sagde:
Sæt fingrene imellem øverst og tryk med 1 kg, du siger AV AV, flyt derefter fingrene til midten og tryk med 1 kg, du siger nok ikke AV AV men blev af med fingrene, på grund af hævearmseffekten
En irrelevant sammenligning. Ingen bestrider at hævearmseffekt findes men ikke i denne applikation. Tag en plade og fastgør to øjer ved den halve kortside. Løft op så er kraften lig pladens vægt, intet andet.

tommib
Ok, jeg var lidt åbenbart lidt uklar. Ja, der er en hævstångseffekt, den gør bare ikke, at lugen kan veje mere end 12 kg. Mindre, ja. Mere, nej.

L
Problemet du har med julas er om bulten er kortere, end låge og skåps materiel er tykkere, så rækker den ikke igennem, hvis du skulle bore hul.

tommib
Ideen med line og blok øverst er ikke dum. Man skal bare tilpasse den lidt. F.eks. ved at fjederbelaste linen.

Eller bare kraftigere gaskompensator.

J
L Liteavvarje sagde:
Problemet du har med julas er hvis bolten er kortere, end låge og skabets materiale er tykkere, da vil den ikke nå igennem, hvis du skulle bore hul
Ville det ikke fungere, hvis man fastgjorde boltene i sådan en slags beslag?
Et metal vinkelbeslag med fire huller til fastgørelse af bolte, anvendt i byggeprojekter.

Fjeder lige op giver 6 kg per stk, hvis placeret midt på kortsiden (linjen mellem sidofæstene går gennem massemidtpunktet). 45 graders hældning på fjedrene i forhold til pladen i udfoldet tilstand, burde vel så give 1,4 *12/2 dvs. ca. 8,4 kg/st ------ eller?

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
HasseTeknik HasseTeknik sagde:
Fjeder lige op giver 6 kg per st hvis placeret midt på kortsiden (linjen mellem sidebeslagene går gennem massemidtpunktet). 45 graders hældning på fjedrene i forhold til pladen i udfoldet tilstand, bør vel da give 1,4 *12/2 d.v.s. ca. 8,4 kg/st ------ eller?
Du har nok bedre styr på udregning end jeg, det kan nok være rigtigt det du siger :)

J
HasseTeknik HasseTeknik sagde:
Fjeder lige op giver 6 kg per st, hvis de er placeret midt på kortsiden (linjen mellem sidebeslagene går gennem massesystemet). 45 graders hældning på fjedrene i forhold til pladen i udfældet tilstand burde så give 1,4 *12/2 dvs. ca. 8,4 kg/st ------ eller?
Mener du, at gasfjedrene jeg har (12kg stk.) burde fungere, hvis de monteres anderledes?

Hvordan har du monteret dem?

L
J janerik12 sagde:
Ville det ikke fungere, hvis man fastgør boltene i sådan et beslag?
[billede]
Den virker god, men inden du skruer eller borer, så tjek hvad der sker med dæmperne,
det kan blive lidt tricky at få dem til at blive hængende, sæt dem så langt op på lågen som muligt med hensyn til længden, så du kan se, at de klarer det, hvordan du får det til er svært at sige, hvis det ikke virker kan du returnere dem.

Problem er altid sjovt at løse, man bliver unægtelig nysgerrig på, hvad det handler om, om løsningen skal være æstetisk tiltalende, eller om et mere industrielt udseende kan accepteres?

Mit forslag er, om det er muligt enten at skifte lugen ud med et lettere materiale eller modificere den, så den i stedet bliver sidehængt. Kan det lade sig gøre?

J
S Snål-Jocke sagde:
Problem er altid sjovt at løse, Man bliver uden tvivl nysgerrig på, hvad det handler om, om løsningen skal være æstetisk tiltalende, eller om et mere industrielt udseende kan accepteres?

Mit forslag er, om det er muligt at enten skifte lågen til noget lettere materiale eller modificere, så den i stedet bliver sidehængt. Kan det lade sig gøre?
Desværre er modifikation af lågen ikke muligt.

J
T Thomas_Blekinge sagde:
Hvordan har du monteret dem?
Jeg monterede ifølge anvisningerne (rødt).

• Instruktioner til montering af gasfjeder med røde markeringer for 90 graders åbning. Tabellen viser dimensioner og belastningskapacitet.
  • Synes
Battha
  • Laddar…
F
Jeg ville jo tolke det næstnederste tabel sådan, at du med en 500mm luge kan lade lugen veje 2.1 kg, hvis du har 12kg-varianten af gasfjeder. Altså en femtedel af din lugevægt.

• Synes
Tomten5 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.