9,133 læst ·
29 svar
9k læst
29 svar
Bore- og skruemaskine + asbest?
Her er foreningens svar på mit spørgsmål som var "vi har hørt, at der er asbest i væggene, er det sandt og hvad bør vi tænke på?"
"Hej og velkommen til vores fine forening!
1) Der er asbest, men det er lidt uklart hvor. Så længe den ikke røres, gør den ingen skade. Planlægges derimod et større indgreb, som at fjerne en væg eller en del af væg, så kan det blive aktuelt at hyre nogen, der sanerer ifølge forskrifter."
"Hej og velkommen til vores fine forening!
1) Der er asbest, men det er lidt uklart hvor. Så længe den ikke røres, gør den ingen skade. Planlægges derimod et større indgreb, som at fjerne en væg eller en del af væg, så kan det blive aktuelt at hyre nogen, der sanerer ifølge forskrifter."
Opdatering!
Vi talte med naboen, som er kyndig og har fundet ud af meget om huset. Hun sagde, at materialet i væggen var "asbestplader med masonit ovenpå", måske mente hun eternitplader bagved, og masonit er det, der ses på billedet, jeg lagde op? Samtidig synes jeg selv som ren amatør, at det grå ikke ligner masonit.
Det yderste lag er struktur tapet
Vi overvejer måske at bruge borreskrue, som kan erstatte en universalplug i masonit, så vi slipper for at forbore. Hvad tror I om dette?
Vi talte med naboen, som er kyndig og har fundet ud af meget om huset. Hun sagde, at materialet i væggen var "asbestplader med masonit ovenpå", måske mente hun eternitplader bagved, og masonit er det, der ses på billedet, jeg lagde op? Samtidig synes jeg selv som ren amatør, at det grå ikke ligner masonit.
Det yderste lag er struktur tapet
Vi overvejer måske at bruge borreskrue, som kan erstatte en universalplug i masonit, så vi slipper for at forbore. Hvad tror I om dette?
Bare heromdagen så jeg på et af alle disse amerikanske "køb hus som vi fixer" programmer, hvor der var asbest i grængningen i loftet. Og det ser ud til at være en eller anden type struktur på væggen. Kunne være i den der findes asbest, selvom jeg ikke har hørt noget om sådan noget før, men så dukkede denne tråd op.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 607 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,607 indlæg
Ja, de der er vist meget almindelige. Jeg havde sådan nogle i min gamle lejlighed, og det var dem, der førte til, at jeg til sidst fandt ud af, at der også var asbest i gulvet. Etiketterne på mine kunne ikke ses, når de var monteret (indraget i ydervæggen), men en tidligere ejer havde demonteret to stykker og gemt dem i kælderrummet.M Zolt sagde:
De tilbageværende malede jeg senere med flere lag plastmaling for ikke at slide på dem ved flytning af blomsterpotter osv.
Der findes eternit, og så har I måske hørt om popcorn-lofter? På billederne ser det ud som et typisk popcorn-loft synes jeg (selvom dette nu handlede om en væg). Ikke mange tænker på det, men popcorn-lofter indeholder OFTE asbest.F Frida80 sagde:
Klik her for at svare



