Jeg er også nysgerrig efter, hvad væggen er lavet af, og i hvilken form asbest forekommer i den.
 
Hej igen! I morgen hænger vi nok hylden op uanset, og forborede huller så plugs og skruer.

Tog en gammel universalplugg ud som sad, og væggen ser sådan ud udefra:
 
  • Et hul i en hvid, ru væg, hvor en gammel universalplugg er fjernet.
  • Billedet viser en hvid, ujævn væg med et rundt hul fra en fjernet universalplugg.
Senest redigeret:
Her er foreningens svar på mit spørgsmål som var "vi har hørt, at der er asbest i væggene, er det sandt og hvad bør vi tænke på?"

"Hej og velkommen til vores fine forening!
1) Der er asbest, men det er lidt uklart hvor. Så længe den ikke røres, gør den ingen skade. Planlægges derimod et større indgreb, som at fjerne en væg eller en del af væg, så kan det blive aktuelt at hyre nogen, der sanerer ifølge forskrifter."
 
Hvad siger man om et sådant svar... Føles jo ikke særlig trygt når foreningen ikke kan underbygge en påstand med fakta. Synd, da fik jeg desværre ikke mere at vide om asbestforekomst i vægge. Håber det blev godt med hylden
 
Opdatering!

Vi talte med naboen, som er kyndig og har fundet ud af meget om huset. Hun sagde, at materialet i væggen var "asbestplader med masonit ovenpå", måske mente hun eternitplader bagved, og masonit er det, der ses på billedet, jeg lagde op? Samtidig synes jeg selv som ren amatør, at det grå ikke ligner masonit.

Det yderste lag er struktur tapet

Vi overvejer måske at bruge borreskrue, som kan erstatte en universalplug i masonit, så vi slipper for at forbore. Hvad tror I om dette?
 
Naboens forklaring virker forvirret. På billedet ses ingen masonit. Jeg tror det er beton med evt. puds på. For væggen er vel ikke hul, men er massiv?
Hvornår er huset bygget?
 
Det lader til mest at være vrøvl, både fra foreningen og naboen.
 
  • Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Foreningen kan ikke sige, at der ikke findes asbest, så man tager det sikre for det usikre og siger, at det forekommer uden nærmere præcisering.
 
L lordi sagde:
Naboens forklaring virker forvirret. På billedet ses ingen masonit. Jeg tror, det er beton med evt. puds på. For væggen er vel ikke hul, men massiv?
Hvornår er huset bygget?
Præcis! Væggen er massiv, og det er ikke masonit i hullerne, der er lavet. Tak for input!
 
Bare heromdagen så jeg på et af alle disse amerikanske "køb hus som vi fixer" programmer, hvor der var asbest i grængningen i loftet. Og det ser ud til at være en eller anden type struktur på væggen. Kunne være i den der findes asbest, selvom jeg ikke har hørt noget om sådan noget før, men så dukkede denne tråd op.
 
M
Som sagt, de smed asbest i alt i gamle dage, derfor kaldes eternitplader "eternety" fordi de holder evigt, asbest var jo det bedste materiale at have i ting for at det skulle holde.
 
M
Jeg har eternit vinduesbrætter hjemme i hele huset :poop::rolleyes:
 
  • Eternit vindueskarm med mærkat fra Skand. Eternit AB, Lomma, med teksten "MASSIV en fönsterbänk från Eternit".
  • Synes
lodin92
  • Laddar…
Magnus E K
M Zolt sagde:
Jeg har eternit vindueskarme hjemme i hele huset :poop::rolleyes:
Ja, de der er vist meget almindelige. Jeg havde sådan nogle i min gamle lejlighed, og det var dem, der førte til, at jeg til sidst fandt ud af, at der også var asbest i gulvet. Etiketterne på mine kunne ikke ses, når de var monteret (indraget i ydervæggen), men en tidligere ejer havde demonteret to stykker og gemt dem i kælderrummet.

De tilbageværende malede jeg senere med flere lag plastmaling for ikke at slide på dem ved flytning af blomsterpotter osv.
 
M Zolt sagde:
Jeg har eternit vindueskarme hjemme i hele huset :poop::rolleyes:
Havde nøjagtig samme vindueskarme med samme etiket under.
De røg ud ved vinduesudskiftningen for 10 år siden.
Godt man ikke har asbestfrygt med eternit vindueskarme og eternit på taget :)
 
F Frida80 sagde:
Hvad siger man til sådan et svar... Føles jo ikke særligt trygt, når foreningen ikke kan underbygge en påstand med fakta. Synd, så fik jeg desværre ikke mere at vide om asbestforekomst i vægge. Håber det blev godt med hylden
Der findes eternit, og så har I måske hørt om popcorn-lofter? På billederne ser det ud som et typisk popcorn-loft synes jeg (selvom dette nu handlede om en væg). Ikke mange tænker på det, men popcorn-lofter indeholder OFTE asbest.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.