9,106 læst ·
29 svar
9k læst
29 svar
Bore- og skruemaskine + asbest?
Hej!
Vi bor i en lejlighed, hvor der delvist er asbest i væggene.
Vi har købt en bogreol, der er vægfast og har derfor brug for at bore i væggen for at sætte den op. Nu er vi usikre på, om vi behøver at få en asbestsanerer ind kun for at bore nogle få huller.
Har læst, at der findes selvborende skruer. Hvordan fungerer disse, og ville de være et rimeligt alternativ for os?
Mvh
Anton
Vi bor i en lejlighed, hvor der delvist er asbest i væggene.
Vi har købt en bogreol, der er vægfast og har derfor brug for at bore i væggen for at sætte den op. Nu er vi usikre på, om vi behøver at få en asbestsanerer ind kun for at bore nogle få huller.
Har læst, at der findes selvborende skruer. Hvordan fungerer disse, og ville de være et rimeligt alternativ for os?
Mvh
Anton
Tror ikke det er nogen fare, det er næppe meget asbest, der frigøres ved lidt boring, det ville være anderledes, hvis du skar væggene eller huggede ned væggen, men ellers er det bare at fortsætte, har haft en asbestsanerer som beroligede mig i asbestfrygten, at der kræves mere for at det skal blive skadeligt
jojo, 2000 produkter tror man. Men jeg har aldrig hørt om eller stødt på en væg, der indeholder asbest. Vil vide, hvad det er for en konstruktion. Er det fx en pudset betonvæg, så fungerer selvbærende skruer ikke så godt.M Zolt sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
I dag er jeg sikker på, at man kan finde asbest i alt, for med de rigtige målemetoder må man jo kunne det? Jeg giver mig sytten på, at skulle jeg sende lidt barngrød i pulverform ind og kalde det for noget melet under et tæppe, så ville de sikkert finde asbest i det også.......Egentlig skulle man prøve.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 599 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,599 indlæg
Nej, det er stor forskel på enkelte fibre, der forekommer overalt i luften, og et materiale, der vil frigøre millioner af fibre, når man borer i det. Jeg ved ikke, hvad det er for et materiale i væggen, men at påstå, at det ikke kan være asbestholdigt, fordi man selv aldrig har hørt om det, lyder ikke så smart.
Når man sender en prøve ind, granskes den i mikroskop, og naturligvis kræves en vis koncentration for at det skal kunne ses.
Når man sender en prøve ind, granskes den i mikroskop, og naturligvis kræves en vis koncentration for at det skal kunne ses.